Huidige VFS

Brainloos

New member
Goedenavond,

Een een maandje geleden heb ik mijn PO1 gehaald. Toen werd mij verteld dat de kans dat je door de GVSS heen komt zeer klein is, omdat ze de eisen aangescherpt hebben omdat ze minder vliegers nodig hebben. Toch heb ik de GVSS gehad, en ik heb het gehaald. De dame waarbij ik een vervolg afspraak voor de VFS moest maken vertelde mij dat het niet meer zo vaak voorkomt dat er mensen door de GVSS heenkomen.

Nu vraag ik mij af; Vallen er op dit moment veel mensen af op de VFS? Omdat ze de lat zo hoog hebben gelegd bij de GVSS is de kans kleiner dat je afvalt bij de VFS toch?

Ik weet dat succes afhangt van je eigen kwaliteiten, maar ik ben gewoon nieuwschierig hoe het precies zit.

Alvast bedankt!
 
Beste Brainloos,

Veel weet ik er zelf nog niet van, want ik zit nog in de beginfase van de keuringen. Het lijkt me echter wel logisch dat ze bij alle onderdelen de lat wat hoger hebben gelegd. Laat dit je ofcourse niet van de baan leiden! Dat je de GVSS van dezer tijden hebt gehaald, moet wel aangeven dat je wat kwaliteiten bezit.

Veel succes met je VFS!

mvg,
Lolkop
 
Beste,

Momenteel zit ik zelf in afwachting, tot ze genoeg kandidaten hebben voor PO2.

Ik was als enige door bij de VFS en ik kan je vertellen, als je de GVSS hebt gehaald, dan is de VFS heel goed te doen.

De eisen zijn wat minder streng, in die zin dat je niet meer te maken hebt met resets of een computer die zegt wat wel of niet goed is.
Komt er wel bij kijken dat de instructeurs anders naar je gaan kijken en het vliegen meer op je inzicht en beslissingen aan komt.

Al maak je een enorme fout, je krijgt geen reset. Maar hoe los je het dan vervolgens op?

Maak je niet druk, het is dus minder volgens de regels en nu meer op gevoel. Vandaar ook het visuele vliegen i.p.v. puur op instrumenten.

Ik hoop dat je het haalt, betekent namelijk dat ik ook weer aan de volgende keuring mag beginnen, haha.

Groetjes
 
Zijn er weinig mensen die de gvss halen, of vallen er heel veel mensen af bij de vfs ? Omdat jij de enige bent die het gehaald heeft op dit moment. Maar bedankt voor je info! ik zal mn best doen haha
 
Dat kun je niet echt beantwoorden Brainloos. Niemand valt voor de lol af. Als je afvalt, bezit je gewoon de kwaliteiten niet die zij zoeken. Het gaat er ook niet om hoeveel fouten je maakt, maar hoe snel jij leert en nog meer dingen waar je zelf niet eens naar kijkt.

Hoewel ik door de GVSS en VFS door ben, gingen niet al mijn vluchten perfect. Maar gelukkig kijken ze verder dan resultaten alleen, want als jij je goed herpakt en ondanks een fout toch op de rechte pad blijft, zul je nog beter opvallen.

Niet zo op de cijfers letten, bereid je gewoon per onderdeel voor. Dan komt het goed!
 
Ik heb mn VFS gehaald. Ik mag er alleen niks over zeggen. Het is een beetje moeilijk om aan te geven of het echt moeilijk is of niet. Ik vond het zelf qua moeilijkheid ongv. hetzelfde als de gvss. Dit zijn geen exacte getallen, maar uit mn eigen ervaringen, en wat ik gehoord heb van anderen, vallen er toch nog behoorlijk veel mensen af op de VFS.

Maar ik denk dat als je de VFS haalt, je wel een grote kans hebt om de rest van de selectie te halen. Of je dan ook nog word aangesteld is een tweede....
 
Top, heb binnenkort zelf VFS en vroeg me af hoe het met de jouwe was afgelopen :)

En het is inderdaad spannend of je überhaupt wordt aangesteld, vooral na die verhalen die je na het halen van PO1 te horen kreeg :(
 
Wat werd jou verteld bij PO1 dan?

Tegen mij werd verteld dat er bijna niemand meer door de selectie heen kwam, dat iedereen afvalt bij de gvss, en als je het haalt, dat je dan wel op de VFS afvalt. Nou daar heb ik toch mooi het tegendeel bewezen.

Ik weet niet of dit allemaal waar is, want ik heb het via via gehoord. Maar wat ik gehoord heb is dat ze: rond de 60 nummer drietjes hebben ( die worden niet opgeleid), en nog geen enkel nummer 2 of 1. Dus kortom, ze hebben nog niemand voor de opleiding in Februari en Augustus. Omdat er zoveel 'ongeschikte' mensen door de selectie heen kwamen hebben ze de eisen verzwaard, waar wij nu dus mee te maken hebben. Vandaar ook de indianen verhalen dat iedereen afvalt en dat niemand het haalt.

Maar volgensmij maken die verzwaarde eisen niet zoveel uit. Nu vallen er dus meer mensen af op de selectie, terwijl ze de jaren hiervoor afvielen op de EMVO/KMA. (Denk ik)

Kortom: Gewoon je best doen, meer kun je niet doen.
 
Hetzelfde werd mij na PO1 verteld; dat de KLU nog een enorme stapel 'drietjes' had liggen die de hele selectie hadden gehaald, maar toch niet werden aangesteld.

Wat je zegt over die eisen klopt denk ik wel: het gedeelte dat een kans had om op de EMVO af te vallen, maar wel de selectie haalde, laten ze waarschijnlijk nu al tijdens de selectie zelf afvallen. Maarja, alleen de KLU zelf weet hoe dit allemaal zit.

Precies wat jij zegt, gewoon je stinkende best doen :)
 
Yes, ik lig ook op de stapel 3tjes. Ik heb de hoop al opgegeven dat ik nog aan de bak kom bij de luchtmacht. Denk dat alle 2tjes en 3tje dat maar moeten doen eigenlijk.
 
Wel balen dat je een drietje bent man. Maar volgensmij hebben ze nu nog geen enkele nummer 1 of 2? Dus als nummer 2 zit je dan ook goed. Om een nummer 1 status te krijgen moet je volgensmij een soort van Schumacher in de lucht zijn haha.
 
haha, ik vind het niet (meer) erg hoor! Het is ondertussen al een jaar geleden dat ik mijn 3 status kreeg! Ik heb het een beetje verprutst op de VFS, was ziek geweest en kon me niet goed concentreren. Het vliegen ging daarintegen weer perfect. Maar blijkbaar vinden ze de simulator belangrijker.

En nee, met nummer 2 zit je niet veilig. Alleen met 1/2, dus er een beetje tussenin. Ik ken 2 jongens die een 1 hebben gekregen, die hadden allebei al (veel) vliegervaring.
 
Dudes! Het is nou al anderhalve week geleden dat ook maar iemand nog iets heeft gepost op de Luchtmachtsectie van Airwork! Begin es iets nieuws ofzo, iets over jou deel van de selectie, maybe?

Er staat hier genoeg info over de selecties, zoek het fijn allemaal op. Al gedaan?
Succes, je merkt het wel of je erdoorheen komt of niet.
 
Naja, ''verkloot'' ik deed op zich alles goed, maar niet goed genoeg (terwijl ik wist dat ik het beter kon, heb het voor mezelf verkloot). Desalniettemin, vond ik het vliegen een super ervaring, dus ben er blij om dat ze me door hebben laten gaan!

Waarom ik weet dat ze geen 2'tjes doorlaten, is omdat ze mij dat verteld hebben. En een paar jongens waarmee ik de keuring heb gedaan waren 2tjes en die mochten ook niet beginnen! Let op: dit is wel meer dan een jaar geleden, dit kan nu milder zijn. Maar in principe zijn ze nog strenger geworden.
 
Back
Top