Houtje bijten...

Zelfs ikzelf ,als hopeloos modulair aspirant heb hier een behoorlijk voordeel van en hoop straks deze studie te voltooien zonder uitstaande schuld. Dit maakt dat de lonen ook direct niet meer zo laag lijken.

Ik weet niet hoe het aanname beleid bij verschillende maatschappijen is met betrekking tot modulair opgeleidde piloten, maar ik kies dan toch voor een snellere weg.

Ik doelde overigens erop dat veel mensen 19 jaar zijn als ze klaar zijn, ik vind dat je het hen niet kwalijk kan nemen dat ze van de belastingdienst weinig weten. De ouders hebben hun belastingaangiftes waarschijnlijk ingevuld dus ze weten niet dat dit soort regelingen bestaan.

Dit zou vanuit school, bankwezen, belastingdienst best verteld mogen worden.
 
Ben het met Columbus eens. Een bank is niet verplicht te vermelden dat er fiscaal voordeel aan zit, maar je kunt er ook naar vragen. Zit ook bij een consulent en het is ideaal. In France kun je een deel van je studie jezelf aftrekken, dan wel minder voordeel als in Nederland, maar voordeel blijft voordeel.

Voor de aspiranten onder ons, zou ik gewoon eens langsgaan bij een belastingconsulent ;)
 
haha.. Columbus, ik geef je gelijk. Ik wist ook even niet wat ik zag. Al helemaal niet dat men het belachelijk vond dat de bank (wat verwacht je) of de B-dienst je uit zichtzelf informatie geeft over mogelijkheden. Beetje assertiviteit is niet misplaatst in een (luchtvaart)wereld waarin iedereen je een poot wil uitdraaien...

De belastingdienst draait al op z'n zachtst niet soepeltjes...en dan zouden ze op individueel nivo moeten gaan kijken of er sprake zou zijn van een bijzondere situatie en zodoende de persoon erop wijzen?

@Mattvanwyk:

ik kan het echt verkeerd zien, maar uiteindelijk kom je met 168K aflossen in 10 jaar met €750,- per maand? (12mnd x 10 jr x 750e = 90K)
Alleen aflossing is al 1400e per maand, en dat is dus echt zonder rente.

@jetblast:

Als je 900 van de B-dienst terugkrijgt heb je denk ik iets verkeerd ingevuld. Je zegt dat je netto 2800 per maand hebt? Effe plat sommetje met bijvoorbeeld 35%:
(2800/65) x 100 = 4300 bruto per maand. Je zou dan per maand dus 1500 euro afdragen aan belasting...zou je dan niet gewoon 1500 moeten ontvangen voor je voorlopige teruggave??
Als je van je overgebleven gedeelte veel spaart om daarmee maximaal boetevrij af te lossen, dan zou je net zo goed of beter nog NIET gebruik kunnen maken van de voorlopige teruggave. Je zou dan je geld wat je normaal zou opsparen kunnen gebruiken voor aflossing plus rente (die 900) en eens per jaar belasting terugvragen. Je krijgt namelijk als je het niet maandelijks laat storten een rentepercentage van 5% over je totaal te ontvangen bedrag en daar spaar je meestal niet tegenop. Zelf opsparen is dus minder gunstig dan bij de belastingdienst in een potje laten zitten tegen een nette rente ;)

Het zal ook wel al ter sprake zijn geweest, maar ik snap echt niet dat men het serieus overweegt om 168K te lenen. Wat kost de opleiding en wat moet je er daadwerkelijk bijlenen? Levensonderhoud kan tijdens je STUDIE (lees: geen blitse kar, geen dure telrekeningen, geen stapbudget van 100e per avond etcetc) echt wel heel beperkt worden gehouden. 5 jaar geleden was het over het algemeen alleen maar zo dat men de rente meefinancierde en dus op een kleine 110K uitkwam totaal...
 
@Mattvanwyk:

ik kan het echt verkeerd zien, maar uiteindelijk kom je met 168K aflossen in 10 jaar met €750,- per maand? (12mnd x 10 jr x 750e = 90K)
Alleen aflossing is al 1400e per maand, en dat is dus echt zonder rente.

Ik denk dat ik de tool van iz tot een paar uur geleden verkeerd las.
Bij een dergelijk hoge schuld zal je er idd minimaal wel 15 jaar op doen als je ook nog redelijk wilt leven.

Over de andere opmerking:
Ik zit er idd aan te denken het levensonderhoud bij mijn ouders te lenen. Ik schat dat dit in totaal op zo'n 15000 euro ligt (6000 euro aan huur in NL + 400 e per maand aan vervoer, telefoon, eten en stappen)
Dan zijn de kosten zo'n 117500. maar daar komt nog wel rente bovenop van 2 jaar en verzekeringen e.d. Zo is de lening toch wel erg hoog (iig bij kls)
 
haha.. Columbus, ik geef je gelijk. Ik wist ook even niet wat ik zag. Al helemaal niet dat men het belachelijk vond dat de bank (wat verwacht je) of de B-dienst je uit zichtzelf informatie geeft over mogelijkheden. Beetje assertiviteit is niet misplaatst in een (luchtvaart)wereld waarin iedereen je een poot wil uitdraaien...

Sorry, dat van de belastingdienst kan ik niet helemaal volgen. De belastingdienst hoeft volgens jou uit zichzelf geen informatie te verschaffen? Als dat is wat je zegt, zitten we niet helemaal op één golflengte, de belastingdienst is een overheidsorgaan toch, handelend in het belang van de openbare orde en maatschappij...namens ons zelf?
 
ja klopt, dat is precies wat is zeg. Half nederland woont in een koophuis. Denk jij dat de belastingdienst iedereen is afgegaan met advies over renteaftrek over je hypotheek? Als je die niet aanvraagt, dan ontvang je helemaal niets... aftrekposten zijn er om ZELF in te vullen.

Zo is er ook een carry-back regeling zodat je betaalde belasting met terugwerkende kracht kunt opgeven als aftrekpost in sommige situaties...denk jij dat de belastingdienst van iedereen in voorgaande jaren gaat zitten spitten om je te adviseren dat je 3 jaar terug nog wat te verrekenen hebt? Ik geloof dat jij neit helemaal begrijpt hoe het werkt...dat orgaan vd overheid die jij bedoelt heet trouwens het Riagg...
 
ja klopt, dat is precies wat is zeg. Half nederland woont in een koophuis. Denk jij dat de belastingdienst iedereen is afgegaan met advies over renteaftrek over je hypotheek? Als je die niet aanvraagt, dan ontvang je helemaal niets... aftrekposten zijn er om ZELF in te vullen.

Ja maar ik sta ervan te kjiken dat je dat normaal vind... Die belastingmensen die je dit netjes zouden mogen vertellen verdienen geen cent meer als ze die info achterwege houden...
 
We doelen niet helemaal op hetzelfde geloof ik. Voor mij valt onder informatie ook prospectusinformatie. Dit zal er best zijn, maar ervan uitgaande dat het niet zo zou zijn, is dit een schande...klaar.
 
lees nog even boven je bericht dan...ging waarschijnlijk wat fout.

Dit is trouwens een handige site die je een inzicht geeft in wat je nou kwijt bent bij welke constructie.. Kan je eens beetje spelen met wat aflossingstermijnen en schulden.

http://www.hypotheek-abc.nl/berekening/annuiteit.html



je lening kan je lineair of annuïtair aflossen. Annuïtair houdt in dat je de volledige lening aflost in een afgesproken termijn met een vast bedrag per maand. In dat bedrag zit dan je rente + aflossing. In het begin zal je dus veel rente betalen en een kleiner bedrag aflossen. Naarmate je totale lening kleiner wordt zal ook de te betalen rente dalen waardoor je van het 'vaste' bedrag meer overhoudt wat je dus gebruikt voor aflossing. In het begin veel rente, weinig aflossing en aan het eind dus veel aflossing en weinig rente.

Lineair houdt in dat je dus per maand steeds hetzelfde bedrag AFLOST. Dat houdt in dat je rente per maand minder wordt en je totaalbedrag dus ook omdat je niet evenredig meer gaat aflossen...
 
lees nog even boven je bericht dan...ging waarschijnlijk wat fout.

Dit is trouwens een handige site die je een inzicht geeft in wat je nou kwijt bent bij welke constructie.. Kan je eens beetje spelen met wat aflossingstermijnen en schulden.

http://www.hypotheek-abc.nl/berekening/annuiteit.html



je lening kan je lineair of annuïtair aflossen. Annuïtair houdt in dat je de volledige lening aflost in een afgesproken termijn met een vast bedrag per maand. In dat bedrag zit dan je rente + aflossing. In het begin zal je dus veel rente betalen en een kleiner bedrag aflossen. Naarmate je totale lening kleiner wordt zal ook de te betalen rente dalen waardoor je van het 'vaste' bedrag meer overhoudt wat je dus gebruikt voor aflossing. In het begin veel rente, weinig aflossing en aan het eind dus veel aflossing en weinig rente.

Lineair houdt in dat je dus per maand steeds hetzelfde bedrag AFLOST. Dat houdt in dat je rente per maand minder wordt en je totaalbedrag dus ook omdat je niet evenredig meer gaat aflossen...

THNXZ MAN!
vet handige site is dat. Zo'n constructie is wel handig zeker aan de start van je loopbaan. Je schuld is ook sneller afgelost. (moet je wel een mooie salaristoekomst hebben)
 
Voorlopige teruggaaf (maandelijks) is zeker geniaal als je moeilijk rondkomt met je maandelijkse rente/aflossing.

Maar mattvanwyk om je een antwoordje te geven: momenteel inkomsten ca. 3100 (worst case) euro per maand. Voor de komende 15 jaar breng ik elke maand 1100 euro naar de ABN. Kan verkort worden door boetevrij extra aflossen. Dus 3100 - 1100 = 2000. Van die 2000 euro gaat er maximaal 750 euro (inclusief alles) naar m'n appartementhuur in Londen. Dus nog 1250 over. Gaat 200 euro af voor 2x per maand commuten (sby met VLM/KLM) naar Nederland. Na rente, aflossen, huur en commuten heb ik dus nog circa 1000 euro per maand over om ik het wak te gooien. En dat is jaar 1. Moet lukken dacht ik.

't Is maar een persoonlijke situatie.
 
Back
Top