Hoorzitting IVW

shevhenco

New member
Hallo airworkers,

Een aantal van jullie kennen mijn situatie al, maar hierbij nogmaals samengevat: Ik ben in Arnhem tijdens mijn medical class 1 afgekeurd op de sterkte in mijn linkeroog en kleurenblindheid. Hierop ben ik naar een oogarts geweest voor een second opinion. Hij constateerde dat de sterkte van mijn linkeroog ruim binnen de marge viel. Mijn opticien zegt hetzelfde. De oogarts heeft ook naar m'n kleurzien gekeken en me de Ishihara nogmaals laten doen. Die haalde ik foutloos. Vervolgens ben ik bij AeroMedisch Instituut geweest voor nogmaals een Ishihara en een lantaarntest. Deze haalde ik beide ook foutloos.

De keuringsinstantie in Arnhem had mijn dossier met hun afkeuring inmiddels al opgestuurd naar het IVW omdat ik niet naar Hoofddorp wilde omdat de kans groot was dat ik daar dezelfde optometrist als in Arnhem zou krijgen. Volgens mij is een keuring op een andere locatie met dezelfde optometrist niet echt een second opinion. Ik heb bewust gekozen voor een second opinion bij AeroMedisch Instituut, omdat ik wist dat ik daar én in een andere omgeving, én bij een andere optometrist zou zijn.

Maargoed. De zaken staan er nu als volgt voor:

Oog sterkte links:
- Afgekeurd door IVW op basis van keuring te Arnhem.
- Volgens zowel oogarts als opticien ruim binnen de marges. Dit heb ik zwart op wit.

Kleurzien:
- Afgekeurd door IVW op basis van een Ishihara te Arnhem waarbij ik twijfel had bij sommige platen.
- Volgens oogarts op basis van een Ishihara bij hem geen problemen met kleurzien. Dit heb ik zwart op wit.
- Volgens AeroMed op basis van een Ishihara én een lantaarntest geen problemen met kleurzien. Ook dit heb ik zwart op wit.

Met deze informatie heb ik drie weken geleden bezwaar aangetekend bij het IVW. Ik heb vanmorgen gebeld en navraag gedaan naar de status. Ze gaan me oproepen voor een hoorzitting.

Nu de vraag: Wat kan ik tijdens zo'n hoorzitting verwachten? Is het verstandig om een advocaat in de arm te nemen, of is dat gezien mijn situatie en in dit stadium overbodig? Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Alvast dank.
Shevhenco
 
Shevhenco,
Wat je kan verwachten weet ik echt niet. Maar van mij kant uit: succes!

Wat ik alleen niet helemaal begrijp: je bent afgekeurd op je kleurzicht, daar heb je een second opinion bij een ander Aero medisch instituut gedaan. Je bent ook afgekeurd voor de sterkte van je linkeroog. Daar heb je echter geen second opinion bij een aeromedisch instituut van?

Dus ondanks dat je dan niet wordt afgekeurd op kleurzien, dan blijf je afgekeurd op je linkeroog...?
 
Shevhenco,
Wat ik alleen niet helemaal begrijp: je bent afgekeurd op je kleurzicht, daar heb je een second opinion bij een ander Aero medisch instituut gedaan. Je bent ook afgekeurd voor de sterkte van je linkeroog. Daar heb je echter geen second opinion bij een aeromedisch instituut van?

Dus ondanks dat je dan niet wordt afgekeurd op kleurzien, dan blijf je afgekeurd op je linkeroog...?

AriVedecci, IVW heeft mij al aangegeven wat betreft het linkeroog mee te gaan met de bevindingen van de oogarts.
 
Nu de vraag: Wat kan ik tijdens zo'n hoorzitting verwachten? Is het verstandig om een advocaat in de arm te nemen, of is dat gezien mijn situatie en in dit stadium overbodig? Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Alvast dank.
Shevhenco

Shevhenco,

Er zijn een paar zaken waar je rekening mee moet houden:

-Zorg ervoor dat je copieen van al je informatie en bewijzen vóóraf aan de hoorzitting hebt verzonden aan IVW, doe dit aangetekend. Op de uitnodiging vd hoorzitting kun je vinden wat de uiterste aanleverdatum is. Staat dit er niet op, informeer hiernaar. Aan het begin van de hoorzitting zal worden aangegeven tot welke onderwerpen de hoorzitting zich zal beperken. Mocht je dus slechts een deel van je bewijsvoering hebben aangeleverd dan is het moeilijk om achteraf nog informatie aan te leveren.

-Maak vooraf een puntsgewijze chronologische opsomming van wat er gedaan is, een logisch opgebouwd verhaal voorkomt verwarrende vragen en geeft je meer rust tijdens de zitting.

-Bij de zitting kun je 2 tot 3 personen verwachten waar je je verhaal aan moet doen, neem dus iemand mee die ook goed bekend is met je verhaal zodat hij/zij je kan bijstaan in je betoog, zeker als er onverwachte vragen komen. Een advocaat meenemen is wel een (te?) zwaar middel.

-Beperk je tot feiten en geef bondige antwoorden die slechts voor 1 uitleg vatbaar zijn, geen wollige verhalen, kost alleen maar kostbare tijd en schept onduidelijkheid. Als je iets niet weet geef dat dan aan, ga geen gewenste antwoorden verzinnen.

-De mensen aan de andere kant van de tafel zijn geen boe-mannen en zullen zo objectief mogelijk proberen te zijn. Bedenk echter goed dat als de persoon die jou afgekeurd heeft ook aanwezig is, hij of zij zal trachten zijn/haar gelijk te halen, immers als jij gelijk krijgt in deze zaak dan heeft hij/zij een onjuist oordeel gehad.

-Leg ook zelf de hoofdlijnen van het zittingsverloop vast of nog beter, laat dat doen door de persoon die je zelf meeneemt, zo blijf je zelf scherp op de vragen.

Nog een aantal praktische tips:

-Als je per auto komt vraag dan vooraf of er een parkeerplaats in de parkeergarage gereserveerd kan worden, buiten parkeren aldaar kan soms lastig zijn.

-Meldt ook de persoon die met je meegaat vooraf aan en neem allebei legitimatie mee.

-Ga op tijd weg en hou ruimschoots reservetijd aan, te laat komen door wat voor oorzaak dan ook is geen optie, beter een half uur wachten dan te laat.

-Zorg dat je uitgerust en ontspannen naar de zitting gaat.

Klinkt wellicht allemaal als een open deur maar het is niet anders.

Succes!

Joep
 
Back
Top