"Hoezo, runway incursion"?? Zomer 2018: Embraer 145 schept bijna overstekend busje...

"Hoezo, runway incursion"?? Zomer 2018: Embraer 145 schept bijna overstekend busje...

...ook maar even hier... ;)

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=E39dVmh7f1M[/YOUTUBE]
http://www.youtube.com/watch?v=E39dVmh7f1M

Gepubliceerd op 11 aug. 2018


On Wednesday June 27, 2018, about 12:51 central daylight time, a runway incursion occurred at Springfield-Branson National Airport, Springfield, Missouri when an airport operations vehicle ("VAN 7") crossed runway 14 while an Embraer 145, operated by Envoy Air as flight ENY 3660, was on its takeoff roll with 57 passengers aboard.

This video reveals the circumstances surrounding the incursion, and the audio (courtesy of LiveATC.net) appears to unambiguously pin this incident squarely on the shoulders of the ground controller.

Nonetheless, it should be noted that even with the ground controller's serious error, the swiss cheese model of accident causation is in full force here. Based on the van driver's written statement, in his rush to make the ARFF BBQ he did not follow his normal practice of visually "clearing" every runway crossing on his own. Furthermore, had the driver not been in a hurry it is likely that no runways would have been crossed to begin with.

The Envoy Air 3660 in this incident was being operated under the provisions of 14 Code of Federal Regulations (CFR) Part 121.

There was no damage to the aircraft or vehicle, and no injuries were reported. As is obvious from the video, visual meteorological conditions prevailed at the time of the incursion.

Note: Periods of extended silence in the ATC audio have been truncated, and irrelevant and/or incomprehensible sounds have been removed. Accordingly, while the audio is sequentially proper, it does not reflect actual timing as events occurred.

Also: I I have received a few emails asking whether the incursion footage is sped up. It is not.
...via
https://www.upinthesky.nl/2018/08/15/bijna-botsing-tussen-busje-en-opstijgende-e145-video/ ;)
 
Interresant lees en beeld materiaal. Vraagje van een leek voor de proffesionals,is er in de praktijk een procedure voor die je hier min of meer op voorbereid? Lijkt me nogal een dilemma, ga ik door met goed functionerende motoren en trek ik hem wellicht op tijd los of breek je de start af en hoop je dat je op tijd stil staat? Met 2 incursions per dag lijkt het toch een reeel gevaar
 
Columbus, zoals je je waarschijnlijk wel kunt voorstellen kan je niet voor alles een procedure schrijven. Voor een hoop luchtvaart maatschappijen schrijven de SOP’s voor dat een “blocked runway” een stopping item is waarvoor beide piloten de start kunnen afbreken. Echter is het een momentopname en misschien besluit je wel om gezien de lokatie van de blokade de thrust levers naar TO-GA te schuiven (volle take off thrust) om het obstakel te klaren.

Procedures schrijven over het algemeen een zeer strakke RT voor in de buurt van een baan, het woord take-off word alleen gebruikt als je hiervoor geklaard bent. In alle andere gevallen praat je over departure. In het geval van het kruisen of oplijnen van een baan gaan altijd de strobes aan en is het bij bijna iedere maatschijppij (althans wat ik gezien heb) procedure dat er zeer goed word gekeken naar beide kanten van de baan of die ook wel echt vrij is.

Bij beide links hierboven is een ding hetzelfde. Beide zijn de laatse schakel geweest in een chain of events waar hopelijk van alle betrokken partijen geleerd van kan worden (en de hele luchtvaart zodat hopelijk de fout niet meer voorkomt) Toevallig was in beide gevallen hierboven degene die ongeoorloofd de baan op ging in een haast, de een om een bbq te halen, de ander om een paar seconden te besparen op de vlucht, zoals het gezegde zegt “haast en spoed is zelden goed” en geld zeker voor wat je ook vliegt in de luchtvaart!!
 
Last edited:
Met 2 incursions per dag lijkt het toch een reeel gevaar

2 incursions per dag lijkt me (als je dat wereldwijd bedoeld) wel wat heel erg veel te laag ingeschat.

Als we kijken naar alleen Nederland dan hebben we het over ongeveer 175 incursions per jaar. Gelukkig zijn die niet allemaal zo indringend dat er een groot botsingsgevaar is.

Kijken we dan wereldwijd dan denk ik dat je toch wel zeker op een 20 tot 30 runway incursions per dag zal uitkomen. Exacte cijfers heb ik zo niet. Ik heb even gezocht en dan kom ik voor wat ik vind van alleen FAA en Europa wel aardig in de richting wat ik hierboven stel.

Als we zien dat op Schiphol van de 100 incursions er pakweg 1 is met een hoog risico, dan betekend dat wereldwijd ongeveer een runway incursion met een groot gevaar voor een ongeval uitkomt op globaal 1 voorval per 4 dagen.

Dus nadenken wat je zou doen maar nog vooral meer bewustzijn van het risico is denk ik wel verstandig. Hoe te handelen zal in iedere situatie en incursion weer anders zijn.
Het meer bewustzijn van het risico en het realiseren van de kans dat het voorkomt en wellicht jou zal overkomen zal zeker helpen bij het voorkomen van incursions en beperken van de zwaarte ervan.
 
Lijkt erg op dit incident in Basel waar een KLM E190 ongeoorloofd oplijnde op de tegenovergestelde baan (RW 33) terwijl een Skyworks Dornier Do-328 net aan de take rol begonnen was op RW15. De Do-328 klaarde maar net de staart van de E190 bij een paar meter.

Het rapport is in maart dit jaar uitgekomen, interessant lees materiaal:

https://www.bea.aero/uploads/tx_elydbrapports/BEA2016-0122.en.pdf

Een paar meter? Er zat ruim 100 meter tussen.
 
Back
Top