Hoe word ik piloot.

lectortje

New member
Hallo,


Ben 19 jaar zit in examenjaar van Vrede & Veilligheid 3 (MBO 3 niveau)
hiervoor heb ik VMBO kader afgerond.
Eind deze maand zijn de open dagen van de scholen weer.
Ik heb altijd al piloot of millitair willen worden, ik doe nu dus een een defensie opleiding dat bevalt goed maar mijn echte droom is om toch piloot te worden altijd al geweest, heb afgelopen oktober een vliegles gekregen op m'n verjaardag,
sindsdien weet ik het zeker ik wil piloot worden !

Ik heb sindsdien heel veel informatie opgezocht hoe ik het beste dat kan aan gaan pakken. ik kan geen HAVO doen omdat ik geen VMBO TL heb de enigste oplossing is MBO4 en om daarnaar eventueel bij de Luchtmacht te soliciteren als piloot daarbij kom je dan in aanmerking met de opleidings eisen die je daarbij nodig hebt. Maar op zakenvluchten vliegen lijkt mij ook heel mooi.

Heb op veel sites gekeken van de vliegscholen waarbij de meeste je toch echt gewoon HAVO of HBO nodig hebt om in aanmerking te komen voor een opleiding.



ik had aan de hand hiervan dus een paar vragen:

1:
CPL is meer voor op zaken reizen vliegen wat voor vooropleiding heb je bij CPL nodig ? (heb al op verschillende sites gekeken maar kon het niet vinden)

2:
Wat zou de beste oplossing voor mij zijn kwa wat voor traject ik nu zou gaan doen voor schoolopleiding en daarnaar vervolg op een vliegschool en hoe lang zou dat duren kwa jaren. ?

3:
Hoe zouden jullie het aanpakken ?

(* had al bij de zoek optie gekeken en de kennisbank)



Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen !

Met vriendelijke groet,
Stefan
 
Last edited:
1: Iedereen kan zijn CPL halen, als je maar genoeg geld hebt. Vooropleiding is dus niet van belang. Nadeel is dat als je straks een betaalde baan wilt hebben, dat je dan aangenomen moet worden bij een bedrijf en zij zullen wel naar je vooropleiding kijken. Bij de meeste bedrijven wordt minimaal HAVO geëist en soms zelfs VWO of hoger.
2: Gezien de huidige economische situatie zou ik je afraden om piloot te willen worden. Maak je opleiding af, vind een leuke baan en ga dan voor je PPL. Ook zou je nu al kunnen beginnen met zweefvliegen.
3: Zie 2.
 
1. zie zweuvert (zweuvert: VWO of hoger? Zijn er al bedrijven die minimaal een universitaire studie vragen naast je vliegopleiding?)

2. Je gaat nu slagen voor je MBO 3. MBO 3 is alleen op papier wel karig (al kan je lullen als brugman). Een MBO4 halen is niet eens een pré meer. Met een MBO4 sta je steviger op de markt en heb je de mogelijkheid om bij de KLu te solliciteren. (*1). Mocht dit niet lukken, dan worden met een MBO4 wel weer deuren geopend. Je kan een HBO studie gaan doen. Ook is VAVO een oplossing als je een HBO studie niet ziet zitten. (Volwassenenonderwijs, over het algemeen wat serieuzer dan het ge-puber wat normaal is). Voordeel hiervan is dat de havo wordt verkort van 2 naar 1 jaar. (*2).

Laatste bladzijde: Je hebt je havo en een degelijke MBO vooropleiding (In ieder geval vrede en veiligheid. Je kennis is er, en je hebt altijd nog een fallback mocht het écht gruuwlijk mis gaan.

Duur: Je bent nu 19. Volgens mij is een MBO4 halen +2 jaar (correct me blabla) = 21 jaar


  • HBO opleiding: 4 jaar = 25
  • Vavo: 1 jaar = 22
Het kán dus wel. Crisis of niet, ik voorzie (*/Jomandamode) dat deze dan wel voorbij is (/jomandamode) (lees ook: De situatie zal veel beter zijn dan nu) Is dit niet zo, ga dan af op hetgeen Zweuvert en hieronder Stab trim adviseren)

3. Luchtmacht na het behalen MBO 4 (21 jaar) -> HBO Opleiding/vavo > piloot

Succes!

:biertje:



:eek:fftopic:Ga in de tussentijd lekker zweefvliegen :eek:fftopic:​
 
Last edited:
lectortje, besef je goed dat de markt voor piloten op dit moment buitengewoon brak is. Of je nu een MBO hebt of een Universitaire opleiding, het is voor iedereen moeilijk om aan de bak te komen.

Sterker nog, ik meen in een ander draadje gelezen te hebben dat mensen met HBO + vliegopleiding in beide opzichten benadeeld zijn, omdat er aan de ene kant er weinig vliegbanen zijn, en aan de andere kant zijn hbo-werkgevers erg terughoudend met het aannemen van mensen met een vliegopleiding op zak, omdat die "over 2 of 3 jaar toch wel weer weg gaan om te gaan vliegen"

Mijn persoonlijk advies is, hou die MBO3 op zak, studeer desnoods door voor je MBO4 (dat is een aanrader!) en zoek een leuke baan om je PPL mee te financieren. Als vliegen je passie is maakt het niet uit hoe je de lucht in komt, als je het maar doet!
 
Bedankt voor het reageren !

@Priest

Ik had ook al informatie gezocht over VAVO.
maar dus wat jij nu zegt is als je MBO 4 heb dat je daarnaar in 1 jaar HAVO kan doen ?

mbo 4 duurt nog zobiezo 4 jaar.
want er is geen mbo 4 vrede en veilligheid, dus dan zal ik als ik mbo4 doen + havo wat jij zegt als dat in 1 jaar kan ben ik 24.
 
CPL is alleen van toepassing als je instructie wil geven in de kleine luchtvaart of gaat vliegen op kisten die met 1 vlieger gevlogen mogen worden. Als je met "zakenvliegen" bedoelt private jets, dan heb je nog steeds ATPL nodig om gezagvoerder daarop te worden. En vliegen op zakenjets is niet "minder" of "makkelijker".

Mijn advies in jou geval: zet verkeersvlieger uit je hoofd, hou het geld in je zak. Ga lekker je privé brevet halen als je een keer geld over hebt en kijk daarna of je wellicht je instructie papieren en betreffende theorie wil halen. Voor achtergrond antwoorden lees eerst goed de grotere, populairdere topics door om te proeven wat voor markt je mee te maken hebt met wat voor eisen en welke mensen je mee mag concurreren.
 
Back
Top