Hoe belangrijk zijn je rapportcijfers?

Sapphire

New member
Met de zoekfunctie kon ik niet echt een soortgelijke vraag terugvinden, dus ik maak even een nieuw draadje aan.

Momenteel zit ik een beetje in dubio aangaande m'n schoolcijfers. Ik was eigenlijk van plan om deze zomervakantie selectie te gaan doen op de KLS (ga over van 5 naar 6 VWO), maar omdat dit jaar niet zo lekker gaat als ik gehoopt had (niet dat ik loop te luieren ofzo), zit ik nu met een paar cijfers waar ik persoonlijk niet echt tevreden over ben.

Wat ik me afvroeg is hoe streng o.a. de COVA hier naar kijkt of dat je zelfs niet wordt uitgenodigd voor fase 1 met dergelijke cijfers. Momenteel heb ik de volgende cijfers (afgerond):
Nederlands 8, Wiskunde/Biologie 7, Engels/Natuurkunde/Scheikunde 6.
Met name Engels en Natuurkunde lijken me problematisch.

Is het op basis hiervan verstandig te wachten met de selectie tot na het eindexamen, of slaat deze gedachte nergens op/maak ik het mezelf hier alleen maar moeilijker mee (zal deze keuze dan waarschijnlijk moeten verantwoorden bij de COVA?). In ieder geval wil ik de kans van aanname voor mezelf zo groot mogelijk maken, want ik wil al heel erg lang piloot worden, en het lijkt me zonde om op basis van schoolprestaties afgekeurd te worden :rolleyes:

grt,

Lennard
 
Je moet gewoon jezelf zijn, bij zulke cijfers als die van jou hoef je je er echt niet druk om te maken, ik had mbo, zie mijn thread: selctie met mbo, nadelig?
 
Wat ik me afvroeg is hoe streng o.a. de COVA hier naar kijkt of dat je zelfs niet wordt uitgenodigd voor fase 1 met dergelijke cijfers.
Lennard

Dat heb ik nog nooit gehoord en het is volgens mij ook onmogelijk. Vooral als je gewoon alleen maar voldoendes staat. Voor zover ik weet wordt iedereen uitgenodigd voor PO1, mits je voldoet aan de eisen van de selectie (voor zover die er zijn)
Over school cijfers hoef je je echt niet zo'n zorgen te maken. Ja, ze zullen zeggen dat natuurkunde niet je sterkste kant is. Op dat punt zal je ze moeten overtuigen dat je daar heel hard aan wilt gaan werken. Maar dat is nog altijd beter dan helemaal geen natuurkunde hebben, toch? (Ik heb zelf geen natuurkunde maar heb de gehele selectie gehaald)
Engels: Tsjah, ze zeggen altijd wel dat je goed engels moet spreken. Maar als ik vervolgens die captains door de intercom hoor praten, ga ik me af en toe toch zorgen maken... Denk dus dat je je ook op dit punt niet druk hoeft te maken.
 
Sapphire -

Maak je geen zorgen, je doet VWO en hebt geen onvoldoendes. Heb wel eens ergere lijsten gezien. Er worden op de KLS mensen aangenomen met een HAVO-diploma en een onvoldoende voor natuurkunde.
 
Goed om te horen. Ik ben trouwens niet slecht in natuurkunde ofzo, maar laatst heb ik een toets heel erg verkl**t maar die kan ik nog herkansen. Maak me persoonlijk meer zorgen om Engels, omdat ik nogal slecht ben in tekstbegrip :( Een gesprekje voeren lukt me wel, maar tegenwoordig bestaat het centraal examen bijna alleen uit tekstbegrip, geen grammatica e.d...
 
Maakt je niet druk, mijn (VWO)-cijfers waren stuk minder dan dit.
Laat gewoon zien dat je gemotiveerd bent. En vergelijk het idd met HAVO. Op de HAVO had je wellicht wel 8en gescoord. Beter iets lagere cijfers op VWO dan hogere cijfers op HAVO wat mij betreft. En zo lang alles voldoende is, geen probleem. Geef ze wel het vertrouwen dat je je eindexamen gaat halen, stuk belangrijker :)
 
Sapphire -

Maak je geen zorgen, je doet VWO en hebt geen onvoldoendes. Heb wel eens ergere lijsten gezien. Er worden op de KLS mensen aangenomen met een HAVO-diploma en een onvoldoende voor natuurkunde.

Waarbij je wel degelijk heel veel aan je huiswerk moet om de meest natuurkundige begrippen wilt snappen...

Denk dat als je met een onvoldoende voor Natuurkunde op school wilt komen, je bij de COVA er wel degelijk vragen over gaat krijgen hoe jij denkt dat je het wél kunt.

PrimAir
 
Waarbij je wel degelijk heel veel aan je huiswerk moet om de meest natuurkundige begrippen wilt snappen...

Denk dat als je met een onvoldoende voor Natuurkunde op school wilt komen, je bij de COVA er wel degelijk vragen over gaat krijgen hoe jij denkt dat je het wél kunt.

PrimAir

Misschien moet ik mijn reactie wat bijstellen. Als je in je eindexamenjaar de selectie met succes afrondt is een onvoldoende voor natuurkunde op je eindlijst geen sta-in-de-weg om aan de opleiding te beginnen.
 
Waarbij je wel degelijk heel veel aan je huiswerk moet om de meest natuurkundige begrippen wilt snappen...

Nou nou, dat vind ik wel heel zwart/wit.
Naar mijn mening gaat de natuurkundige stof niet zo diep tijdens de opleiding hoor.

Beetje raar oordeel.. kan zijn dat je zelf andere ervaringen hebt?
 
Nou nou, dat vind ik wel heel zwart/wit.
Naar mijn mening gaat de natuurkundige stof niet zo diep tijdens de opleiding hoor.

Beetje raar oordeel.. kan zijn dat je zelf andere ervaringen hebt?

Beetje opwaardering is toch niet zo erg:kiss:

Maar enige voorkennis en natuurlijke aanleg voor Natuurkunde lijken mij (ook ervaring van enkele anderen) zeker een must.

PrimAir
 
Nou misschien was de oude-stijl B1 theorie nog wel pittig maar ik vond de ATPL theorie nou niet echt moeilijk te begrijpen.

Alleen de meest basale wiskunde en natuurkunde komt af en toe langs.
Je hoeft echt geen ingewikkelde integraaldifferentiatie oplossingen te maken ofzo. Hoogstens een beetje sinus/wortel/optellen/delen etc. En zelfs dat was nog van een havo-4 niveau.


De theorie is gewoon veel lezen, veel koffie, veel uit je hoofd leren en op examen laten zien om vervolgens veel weer te vergeten.
Het is net vliegen!
 
Back
Top