Het leven in Riga

Brasileiro

Member
Ik mag binnenkort richting de stad en behalve de mooie dames ben ik benieuwd naar de kostenplaatje.
Zijn er airworkers die daar wonen of hebben gewoond die mij kunnen vertellen wat de maandelijkse kosten zijn van:

- huurappartment
- eten
- openbaar vervoer
- peut

Gr. B.
 
Huur van 50 tot 5000 lat. Wat je maar wilt.
De meeste mensen wonen voor 200 tot 450 lat.
Er zijn ook aardig wat mensen die een appartement delen. Om de kosten te drukken maar ook omdat het gezelliger is. Er gaan de hele tijd mensen weg dus er zal vast wel ergens plaats zijn.
De eerste tijd slaap je in een hotel dus je hebt de tijd om iets te vinden. Er zijn zat real estate agents o.a. www.immostate.lv en http://www.lilarealty.lv maar vraag bij aankomst eens aan je collega's, die weten altijd wel wat.

Eten... ja en veel. Niet al te duur. Een een persoons maaltijd zit tussen de 6 en 15 lat. Veel mensen gaan (al dan niet samen) uit eten. Boodschappen in de supermarkt is nog iets goedkoper dan in NL maar heel veel scheelt het niet. Prijzen in Letland zijn enorm gestegen.

De laatste twee in een. Neem geen auto mee naar Letland. Je hebt hem niet nodig. Heb je er toch een nodig om eens rond te rijden dan kun je voor 15 euro per dag via het ticket office een huren.
Openbaar vervoer is goed en goedkoop (toen ik wegging was een ticket 40 cent) en voor 7 uur 's ochtends en na 9 's avonds regelt het bedrijf een crew bus die je thuis ophaalt en dropt (mits je in de gemeente Riga woont)
Nog een reden om je auto niet mee te nemen is dat de Letten als mongolen rijden. De kans dat je een aanrijding krijgt is 100% dus spaar jezelf de frustratie en neem de bus. Die doer er overigens 15 min over om van de stad naar het veld te komen.

Mijn tip is ga samen met wat collega's in het centrum wonen. Ik weet dat de nieuwe mensen een laag salaris krijgen in het begin maar als je in een buitenwijk gaat wonen (de linker over van de daugava is dat al) dan wordt je niet echt gelukkig. Je zit overal ver vanaf en al de andere wonen in het centrum.

Het sociale leven is geweldig, het rooster kwalitatief uitermate teleurstellend, de routes uitdagend en de vrouwen prachtig..... o wacht dat had je zelf al gezegd!

Succes!

ps: dit alles er wel van uitgaande dat je bij 's lands trots, Air Baltic gaat werken. Maar daar ga ik wel van uit.
 
Hey FPS, bedankt voor de handige tips!!!

Het is idd voor airBaltic, het is nog niets zeker maar ik wou alvast wat research doen aangezien de startsalaris niet echt geweldige is.

Ik heb er net de sites van real estate zitten te bekijken en wat mij opviel is dat de prizen niet bepaald laag zijn voor Letland, bij de EU horen heeft zijn nadelen...Aan de andere appartmenten van real estate agents zijn duurder dan direct bij de eigenaar maar raad je dat aan? Een appartment delen zal het niet worden aangezien dat vrouwtje en kindje meegaan in de avontuur.

Auto meenemen vind ik ook riskant en ook een beetje overbodig als de openbaaar vervoer praktish en goedkoop is. Nog beter als ik thuis word opgehaald.

Ik ben er volgende week en ik zal proberen de stad te verkennen (en de locals, of course). Zijn de vrouwen daar echt zo mooi?? Als dat zo is dan ga ik naar de islam bekeren zodat ik dan nog eens 3 extra vrouwen kan hebben.

Werk je nog steeds voor airBaltic?

Gr.
 
Last edited:
Je kunt ook voor 50 lat wonen hoor. Maar dat is nou niet echt westerse standaard die je dan krijgt.
Ik heb een redelijk appartement gezien voor 350 lat en dat lag nog redelijk in het centrum.
Als je familie meegaat kun je natuurlijk ook wat buiten het centrum gaan wonen. Daar zijn de huren goedkoper. Maar of je vrouw daar zo vrolijk gaat worden valt te bezien.

Je kunt opzich best bij iemand direct huren. Dat is overigens meestal het geval. De makelaar zal je alleen in het begin helpen. Heb eigenlijk nog geen slechte verhalen gehoord. Behalve dat men af en toe absoluut geen engels spreekt. Maar dat maakt het alleen maar leuker.

Nee ik werk er niet meer. Na 2 jaar had ik het wel een beetje gezien daar. Ook ivm mijn vriendin. Als ik alleen was geweest was ik nog wel een tijdje gebleven denk ik. Voor de doorstroom in je carriere is het zeker niet slecht.

Welk type ga je vliegen? Boeing of Fokker? Met name op de fokker kan het best een tijdje duren voordat je aan je 300 uur in het bedrijf zit en je dus full pay gaat krijgen.
Hou daar wel rekening mee.

Succes!
 
Kort verslag van de trip naar Riga,

Vrouwen: FANTASTISCH!!!!
Verkeer: het viel wel mee, iig veel beter dan in Sao Paulo. Wat ik heb gemerkt is de hoeveelheid nieuwe auto's die daar rondrijden
airBaltic: 80% v/d grondpersoneel is v/d vrouwelijk geslacht, niet verkeerd...

"sim" sessie: nouja, de computer ging de stand-by in zodra ik de GA begon. Toen ik weer beeld had was het kist bijna upside-down. Lekker handig!

Nu ff afwachten op de resultaat...
 
Klinkt allemaal erg goed :)
Ik hoop het beste voor je man.
Ik vlieg dan niet voor Baltic, maar zit wel in dat deel van Europa :D

Success ermee!
 
Back
Top