het gaat niet goed met SAS

Volgens de laatste berichten zijn nu alle 8 de vakbonden akkoord gegaan met de reorganisatie. In het kort:

SAS Ground Services wordt verkocht
Widerøe (WF/WIF)wordt verkocht
800 mensen ontslagen
Vliegers 10% minder loon en 8% meer productie
Verdere versoberingen op gebied arbeidsvoorwaarden

En nog een aantal zaken.

Concreet: De banken zullen nu de kredietfaciliceit ter beschikking blijven stellen tot 2015.
 
Ik denk dat de verkoop van Widerøe interessant wordt. Voor partijen als AF/KL (met een grote markt in Noorwegen) zou het mijn inziens de mogelijkheid zijn om de wind uit de zeilen te halen bij Norwegian. AirUK concept, maar dan in Noorwegen...
 
Kan interessant zijn maar er zitten wel een paar kanttekeningen bij.

Ten eerste: Een groot deel van de operaties van Widerøe maken onderdeel uit van een aanbestedingsronde van de Noorse overheid (Bereikbaar houden van afgelegen gebieden).

Ten tweede: Er zijn al minimaal 3 kapers op de kust. Eerzijds de familie Braathens (inderdaad van de vroegere Braathens SAFE waar KLM mede-eigenaar van was) en anderzijds een investeringsgroep geleid door 2 vliegers. Die willen dat het personeel zo'n 50% van de aandelen in bezit krijgen. Braathens is nu ook eigenaar van o.a. Malmø Aviation in Zweden. Vernam ook dat Flybe interesse toont (en die hebben al vaste voet aan de grond in Noord-Europa).

"Lijk in de kast" bij Widerøe: Hoge pensioenverplichtingen vanaf 2014...

Frequent flyer punten kunnen niet zomaar op het binnenlandse netwerk verdiend worden. In ieder geval niet op de routes die aanbesteed zijn.

Maar goed, wie weet.....
 
Er zijn nog een paar details bekend geworden:

Pensioensysteem voor alle werknemers wordt gewijzigd. Voorheen legde SAS bij op het moment dat het pensioenfonds niet aan het gegarandeerde pensioen toekwam. Nu worden de pensioenen volledig afhankelijk van de beleggingsresultaten van het pensioenfonds (risico komt geheel bij de (ex-)werknemer te liggen). Scheelt SAS ca. 60% in pensioenlasten.

Pensioenleeftijd voor vliegend personeel wordt verhoogd naar 65 jaar.

Maximale dutytijd wordt verhoogd van 42 uren per week naar 47,5 uren per week. In geval van verstoringen wordt het huidige maximum van 48 uren naar 60 uren verhoogd.

Het recht om in de maanden juni/juli/augustus vakantie op te nemen komt te vervallen.

Er zijn ongetwijfeld meer dingen die gewijzigd worden maar dit zijn de belangrijkste zaken die ik tot nu toe mee heb gekregen.
 
En weer een hoop scheidingen erbij :mad:.
Wat wordt het vliegersberoep toch een kotsberoep. Downhill en het gaat steeds sneller.

Arbeidsvoorwaarden afgeven doet altijd pijn, zeker gezien het feit dat dergelijke "nivellering" gedeeltelijk is ingezet door de low-cost. Ook de komende jaren gaat de SAS het nog moeilijk krijgen doordat Norwegian z'n long haul heeft opgezet met goedkope Aziatische contracten. Ik hoop dat overheid/vakbonden wat meer grip krijgen op dergelijke verslechteringen en het tij kunnen keren.

Maar weet jij alle ins-en-outs al van de nieuwe arbeidsvoorwaarden van SAS-personeel? Ikzelf heb ook geen RECHT op vakantie in de zomermaanden terwijl ik voor één van de beste werkgevers werk. Wel zijn er duidelijke afspraken met mijn werkgever waarbij op elke willekeurige zomerdag een % van de vliegers vakantie dient te hebben. Daarnaast wordt er naar familieomstandigheden gekeken, en of je het jaar daarvoor wel/niet je vakantie hebt gekregen zoals je het wilde hebben. Ikzelf heb nog geen familie dus ik geef dan in de zomermaanden een periode van 3 maanden aan waarbinnen ik 2 weken vakantie wil hebben. Daardoor heeft de firma een beetje flexibiliteit in het verdelen van vakanties.

Ik kan niet verwachten dat mijn firma 150% personeel in dienst heeft om iedereen maar zijn vakanties te kunnen toewijzen in de zomer, om vervolgens in de winter met grote overschotten over te blijven. Als we in een seizoensberoep werken kan ik begrijpen dat de werkgever iets meer flexibiliteit en capaciteit wil hebben in de zomer. Daar zitten natuurlijk zo zijn grenzen aan, maar eerst maar eens even afwachten wat het concreet voor het personeel gaat betekenen voordat we spreken over een "kostberoep"....
 
Pensioensysteem voor alle werknemers wordt gewijzigd. Voorheen legde SAS bij op het moment dat het pensioenfonds niet aan het gegarandeerde pensioen toekwam. Nu worden de pensioenen volledig afhankelijk van de beleggingsresultaten van het pensioenfonds (risico komt geheel bij de (ex-)werknemer te liggen). Scheelt SAS ca. 60% in pensioenlasten.

Als ik SAS was geweest dan had ik al veel eerder een ander pensioenfonds genomen...! :1855:

Het is niet alleen mis bij SAS maar ook bijv bij Iberia. Las net in het artikel van Max Rate dat ze zelfs alle vluchten op AMS gaan schrappen. Heb redelijk vaak met ze gevlogen en die kisten zitten/zaten goed vol. Voor alles moet je betalen aan boord zoals een low cost... Maar dit terzijde.
 
Back
Top