Het einde van luchtvaart zoals wij hem kennen

lear999wa

Member
Bombardier heeft net een nieuwe CRJ aangekondigd. Eentje met wel 100 pax, dit doet met denken “hoe kunnen we dit nog zien als een regional vliegtuig met wel 100 passagiers”. Kijk, ik vind het persoonlijk niet erg dat Bombardier deze kist zit te ontwikkelen. Ze hebben nou eenmaal een niche markt in de regionale luchtvaart en willen dit ongetwijfeld zo houden. Ik ben alleen bezorgd hoe de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hier misbruik van gaan maaken. Eerst dacht ik dat de “Regional Jets” een goede ontwikkeling waren in deze industrie. Eén manier om uren bij elkaar te sprokkelen is om vervolgens door te stromen naar de zware jongens (ofwel The Legacy Carriers).
Onder de motto regional jet zijn kleiner, dus krijgen de piloten minder betaald. (Ik vind zelf dat dit een B-payscale heet).
Op dit moment zijn ze zo groot aan het worden, dat waar ooit een 737-500 of een A318 vloog, er nu met gemak een CRJ 1000 kan gaan vliegen met resutaat dat er meer piloten minder betaald zullen gaan worden.


http://www.luchtvaartnieuws.nl/pictures/bombardier-crj1000/
 
Volgens mij kijken de (Amerikaanse) vakbonden nog altijd naar het aantal stoelen om te bepalen of het een Regional Jet is of niet. Het feit dat het een kist als Regional Jet op de markt zet betekend natuurlijk niet dat het geen mainline kist is.

Bovendien neem ik aan dat de reden deze kist nog steeds een CRJ heet is omdat Canadair nog steeds een aantal grandfather rights kan gebruiken van de eerste serie net als boeing doet bij de 737 en 747.
 
Back
Top