Herstart Fokker-productie stap dichterbij dankzij krediet

Busair

New member
Zouden we dan toch over enkele jaren nieuwe Fokkers in de lucht gaan zien?

Van luchtvaartnieuws:
De herstart van de productie van Fokker-vliegtuigen is na jarenlange voorbereidingen een stap dichterbij nu minister Van der Hoeven van Economische Zaken een ontwikkelingskrediet van twintig miljoen euro ter beschikking stelt.[...]"Dit is een stap op een lange weg, maar een belangrijke stap", zegt Jaap Rosen Jacobson, eigenaar en directeur van het op Schiphol-Oost gevestigde NG Aircraft.

Zie ook de IJmuidercourant:
In anderhalf jaar tijd wordt een bestaande Fokker 100 omgebouwd en voorzien van nieuwe technologie, motoren en interieur. Dat is minder risicovol dan een compleet nieuwe te bouwen. Met dat toestel wil NG Aircraft dan orders binnenhalen bij luchtvaartmaatschappijen, waarna de daadwerkelijke productie op gang kan komen. De eerste XF 100 rolt dan in 2015 uit de fabriek[...]

Aankomende maandag zal demissionair minister van der Hoeven een kredietbeschikking overhandigen op het Ministerie van Economische Zaken.
 
Last edited:
Zou leuk zijn om weer een paar nieuwe nederlandsche trotsen te zien vliegen...:biertje:

1-05032010-233138.jpg
 
Ik dacht dat dit idee al lange tijd geleden een zachte dood was gestorven. Dit nieuwe vliegtuig had 5 jaar geleden op de markt moeten komen. Ik ben bang datg de E-190 reeds een (te) grote slag heeft geslagen.
 
mooie datum 2015

mooie datum 2015

2015 vliegen, kan heel mooi aansluiten op de vermoedelijke uitfasering van de f70/f100 bij cityhopper?!

of is dit wishfull thinking...........
 
2015 vliegen, kan heel mooi aansluiten op de vermoedelijke uitfasering van de f70/f100 bij cityhopper?!

of is dit wishfull thinking...........

Denk het wel. In het artikeltje in de Telegraaf is te lezen dat:

Wanneer in juni gestart wordt met de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig, kan in 2012 de productie beginnen. "In 2015 kan het eerste toestel commercieel vliegen", aldus Van Eeghen, die rekent op zeker dertig tot veertig orders. "KLM zit daar voorlopig niet bij", zegt de directeur. "We praten expres niet met hen, want de combinatie Fokker/KLM levert alleen maar spanningen op."
 
Gaaf nieuws. Ik heb ooit nog aan de bedrading van de F100 meegetekend. Eerst op grote vellen A0, later op ComputerVision CAD/CAM.
 
Nou ja, met een krediet van 20 miljoen kan ik het ombouwen van een F-100 nog wel zien gebeuren (staat er genoeg op EHWO geloof ik). Of ze het product dan weten te verkopen is een tweede.
 
40 nieuwe bestellingen nodig om het productie proces te kunnen opstarten.

Wie wil die dingen nu nog hebben? LH of OS misschien, KLM zeker niet.
Ik denk dat ze nu gewoon te laat zijn.

Ik hoop dat het lukt maar ik zie het niet gebeuren.
 
Ik dacht dat dit idee al lange tijd geleden een zachte dood was gestorven. Dit nieuwe vliegtuig had 5 jaar geleden op de markt moeten komen. Ik ben bang datg de E-190 reeds een (te) grote slag heeft geslagen.

Volkomen mee eens! Tegen de tijd dat ze naar de eerste klant gaan zijn er vast en zeker "betere" vliegtuigen op de markt...
 
Ik vermoed dat het niet de intentie is om nieuwe castco's te bouwen, ik denk dat hun pijlen voornamelijk gericht zijn op ombouws, nog genoeg uren op de huidige airframes. Er komen en flink aantal kisten vrij de komende maanden/jaren, die dan ombouwen met nieuwe avionoca/motoren/winglets/D-check etc. en dan weer doorverkopen als NG "groene" kist met nul op de teller.... Op zich geen slecht idee denk ik. Compleet van scratch nieuw gaan bouwen is een heel ander plaatje, enkele mallen bestaan niet meer en Fokker besteede destijds ook al een groot deel van het casco uit zoals vleugels en staart, probeer dat maar weer eens opnieuw op te zetten. Voor de 20mln subsidie maak je niet eens die fancy winglets......
 
Back
Top