HELP!!!!

F70

New member
Beste collega's,

Ik heb van 2001 t/m 2004 voor Austrian Airlines gevlogen en ben sindsdien met een aantal collega's bezig met een rechtszaak tegen het bedrijf vanwege het feit dat ze ons ingeschaald hebben als ab-initio piloten terwijl we onze nationale papieren gewoon hadden.
Is er toevallig iemand (of kennen jullie iemand) die met zijn Nederlandse papieren bij Tyrolean is begonnen?
Zo ja, wat hebben jullie dan voor examens moeten doen om jullie Nederlandse brevet om te zetten naar een Oostenrijkse.

Ik had toen ik bij AUA begon al mijn US papieren (PPL, CPL, ME, IFR, CFI en CFII) en mijn Nederlandse CPL/IR en de Nederlandse ATPL theorie.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want heb de info dringen nodig voor de rechtszaak!

Alvast bedankt!
 
Ik ben er begonnen met een NL brevet en heb de examens voor de Oostenrijkse CPL moeten doen.
Hield in: luftrecht, flight planning (plotten), mass & balance, de rest kan ik me zo ff niet herinneren. Maar het was best ok.

Gewoon even ter info... op wat voor gronden wil je een rechtzaak tegen hun beginnen?
Oostenrijk erkende de JAR-FCL nog niet en dus kon je niet met een jar-fcl brevet bij hun vliegen. Daarom moest je de examens voor het Oostenrijkse brevet doen.
Maar laten we eerlijk wezen... dat stelde niet zo heel veel voor (behalve het plotten want dat had ik nooit gedaan :D )

garoeten!
 
Zoals Viper al terecht opmerkt erkent Oostenrijk eindelijk de JAA en daarmee ook onze JAR-FCL brevetjes, deze worden alleen omgezet naar een Oostenrijkse versie. Dit wordt geregeld door Tyrolean nadat de typerating is voltooid.

Het is me niet helemaal duidelijk waarmee je het oneens bent en wat door de rechter beoordeeld moet worden?

Gr. AMSL
 
AMSL het gaat hier over een aantal jaar terug. Toen was de erkenning er niet.
Nu, sinds 2007, wordt je NL JAR-FCL brevet gewoon erkend en kan je die zonder enige moeite omzetten. Scheelt een hoop moeite (lees examens doen....)
 
Zoals Viper al terecht opmerkt erkent Oostenrijk eindelijk de JAA en daarmee ook onze JAR-FCL brevetjes, deze worden alleen omgezet naar een Oostenrijkse versie. Dit wordt geregeld door Tyrolean nadat de typerating is voltooid.

Dat is toch ook de strekking van mijn verhaal :confused: Het is me helder dat toen F70 begon het niet zo makkelijk ging allemaal.

Ik vraag me alleen nog steeds af waarvoor er dan naar de rechter wordt gegaan? Is er iets verkeerd gegaan/gedaan?

AMSL
 
Ja, snap het ook niet... Waar baal je nou van? dat ze je ondanks alles toch een baan hebben aangeboden?
 
Heren,

Ik zal het jullie één keer proberen uit te leggen!
Ik ben in 2001 begonnen bij Austrian Airlines als F/O op de F70. (daar was ik uiteraard erg blij mee!!!!!)
Voordat ik bij Austrian begon had al mijn Amerikaanse en mijn Nederlandse brevetten. (CPL/IR en ATPL theorie)
Ik heb bij hun selectie gedaan in 2000 en toen ik daar doorheen was werd mijn verteld dat ik een paar onderdelen mee moest lopen met één van hun ab-initio klassen die al een jaar bezig waren.
(dit was o.a. Instrument trainer om op de Frasca IFR te leren vliegen, CPL vliegen op de Arrow en de Seneca II in Vero Beach. en de gehele Oostenrijkse ATPL theorie.)
Uiteraard heb ik ook een MCC cursus en de Typerating gedaan.

Het enige wat wettelijk noodzakelijk was om mijn NL CPL naar Oostenrijks CPL om te zetten wat het afleggen van 2 theoretische examens.

Nu is het probleem dat ze bij Austrian 2 salaristabellen hebben. 1 voor ab-initio's en 1 voor de zogeheten ready-entries.
In totaal zijn zo'n 30 collega's (waaronder ik) de met alle benodigde papieren begonnen zijn ingeschaald als ab-initio's. Dit scheelt de eerste 3 jaar ca. 38000 euro. Op advies van onze Betriebsrat hebben we besloten dit aan te vechten. Dit loopt nu al ruim 4 jaar en nu is het einde bijna in zicht.
Naar mijn mening en ook die van de vakbond zijn we dus gewoon verkeerd ingeschaald en aangezien het zo'n groot verschil in salaris is vind ik het niet meer dan normaal dat ik (en de anderen) probeer mijn gelijk te halen.
 
Ahaaa, ikke snap nu.

Even voor de goede orde: Gaat het hier over Austrian (OS) of Tyrolean (VO)? Ik weet dat er bij VO op dit moment geen onderscheid gemaakt wordt.

Suc6 ermee!
 
Last edited:
Hier is iets wat ik dus niet wist, ook al zit ik al bijna een jaar hier. :S
Er hebben dus fokkers voor OS gevlogen? Zijn die dan later allemaal naar VO gegaan?
 
Jazeker!!!
In eerste instantie waren dat er 6, waarvan er een aantal jaar geleden 2 naar KLC zijn gegaan.
De laatste jaren vlogen de OE-LFP, LFQ, LFR en de LFJ vor OS. VO heeft vorig jaar de laaste paar F70's van OS overgenomen.
 
Die zitten er nu nog, maar de meesten gaan waarschijnlijk op korte termijn terug naar OS.

De eersten zijn al weg, de laatsten gaan komende herfst terug naar OS. Voor sommigen is er een deal dat ze de zomer Airbus sturen en dan in de winter terugkomen op de Fokker. Diverse simsessies uiteraard betaald door AUA. Het overgrote deel van de captains heeft amper een jaar bij VO gevlogen, maar natuurlijk wel een volledige typerating gehad. :naund:

En ik maar dokken in het geval ik binnen 5 jaar wegga :1855:.

Op dit moment worden er lease captains ergens vandaan getoverd, de eersten hebben de familiarisatie sessies al gehad.
 
en tijdelijk een paar captains.... en daar waren wij bij VO niet zo van gedient .

Prima gasten, zijn bijna allemaal als co-piloot bij OS weggegaan. Een stuk relaxter iig dan menig VO baas. Ze gaan trouwens ook als co weer aan de slag bij OS.
 
Zeker op de Dash vloot waren we niet blij met deze gasten.
Ze waren echt lache, dat zeker!

Maar wij moesten maar blijven zitten op de Dash en hun konden als capt gaan vliegen op de Fokker, dat gaf redelijk wat commotie.
Wij konden/kunnen niet naar OS doorstromen maar ze kunnen wel zo maar bij VO aan de slag?! Dat gaat er tot op heden bij mij niet in.
 
Hallo collega's

Ik mag 20 juni nog een keertje naar Wenen voor zoals het er nu naar uitziet de laatste zitting in de ze rechtszaak.
Kennen jullie misschien iemand die ca. in 2000, 2001 of 2002 voor AUA of Tyrolean gevlogen heeft?
Ik hoop nog wat extra info te kunnen verzamelen om zo de rechter definitief te kunnen overtuigen van mijn gelijk.

Dus mochten jullie iemand kennen die mij zou kunnen helpen dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!

Groeten,

Joep
 
Back
Top