Eigen bijdrage
Eigen bijdrage
Oke, ik werk dan nog niet in Nederland maar vond wel dat ik als "thread-starter" de eerste stap moest zetten.
Momenteel ben ik instructeur op de R-22 en CB300, in Oregon, USA. Mijn voornaamste werkzaamheden zijn vlieg- en grondinstructie. Per dag geef ik maximaal 5 vlieg- of grondlessen. 6 dagen per week als het weer het toelaat.
De dag begint meestal om 07.00, dan halen we de heli's uit de hangaar en beginnen we de eerste preflights, vluchtvoorbereidingen. De dag eindigt ergens tussen 17.30 en 20.00. Na de geplande lessen is er altijd nog het nodige papierwerk. Even na-ouwhoeren met collega's en naar huis.
Als ik vlieg wordt er eerst ge-preflight, 20 minuten. Dan zo'n 80 minuten vliegen, en er wordt afgesloten met een post-flight debriefing. De meeste vluchten staan in het teken van het beoefenen van allerhande maneuvres. Overland vliegen, van luchthaven A naar luchthaven B, krijgt ook de nodige aandacht.
De grondlessen volgen een syllabus waarin het niet onaanzienlijke theoretische deel van de vliegopleiding wordt overmeesterd.
Mijn vlieggebied heeft een straal van zo'n 300 km schat ik. Hier in Oregon vlieg ik boven erg afwisseld gebied. Ee ruige kuststrook, het groene binnenland, de besneeuwd toppen van de Cascades en afentoe de droge Oostkant van Oregon. Het overgrote deel wordt echter binnen een straal van 20km van de thuisbasis doorgebracht.
Als nevenwerkzaamheden heb ik; roosteren van studenten, weekelijkse instructeursvergaderingen bijwonen, op papier bijhouden hoe studenten vorderen, lesplannen maken en bijwerken, bijschaven van eigen kennis, buitenlandse studenten begeleiden als vreemdeling in de omgeving. Ook zijn er altijd wel een aantal lopende projecten binnen de school die iemand op zich moet nemen, bv examenvluchten coordinatie met examinator, checklisten van heli's vervangen/verbeteren, etc.
Per maand vlieg ik zo'n 40-100 uur. Geheel afhankelijk van de weersomstandigheden en studentenbezetting.
De overlandvluchten, "off-airport"-landingen en het beoefenen van full-down autorotaties zijn voor mij de hoogtepunten van mijn werkzaamheden.
Een kiekje van een "off-airport" landing in een R-22.
GB