Heliberoepen in Nederland?

Gone Birdy

New member
Aan alle heli-piloten in Nederland.

Ik zou het erg interessant vinden als Nederlandse heli-piloten hun werkzaamheden zouden willen omschrijven. Hoe ziet een dag in jouw functie eruit, korte taakomschrijving, hoeveel uur vlieg je per maand/jaar, wat zijn de nevenwerkzaamheden, waar vlieg je, etc. Misschien een fotootje van je kist erbij.

Off-shore
Trauma-heli
Rondvluchten
Instructeurs
Militaire vliegers
Loodwezen
Zijn er meer?

Bedankt voor alle bijdragen,

GB
 
Eigen bijdrage

Eigen bijdrage

Oke, ik werk dan nog niet in Nederland maar vond wel dat ik als "thread-starter" de eerste stap moest zetten.

Momenteel ben ik instructeur op de R-22 en CB300, in Oregon, USA. Mijn voornaamste werkzaamheden zijn vlieg- en grondinstructie. Per dag geef ik maximaal 5 vlieg- of grondlessen. 6 dagen per week als het weer het toelaat.
De dag begint meestal om 07.00, dan halen we de heli's uit de hangaar en beginnen we de eerste preflights, vluchtvoorbereidingen. De dag eindigt ergens tussen 17.30 en 20.00. Na de geplande lessen is er altijd nog het nodige papierwerk. Even na-ouwhoeren met collega's en naar huis.

Als ik vlieg wordt er eerst ge-preflight, 20 minuten. Dan zo'n 80 minuten vliegen, en er wordt afgesloten met een post-flight debriefing. De meeste vluchten staan in het teken van het beoefenen van allerhande maneuvres. Overland vliegen, van luchthaven A naar luchthaven B, krijgt ook de nodige aandacht.

De grondlessen volgen een syllabus waarin het niet onaanzienlijke theoretische deel van de vliegopleiding wordt overmeesterd.

Mijn vlieggebied heeft een straal van zo'n 300 km schat ik. Hier in Oregon vlieg ik boven erg afwisseld gebied. Ee ruige kuststrook, het groene binnenland, de besneeuwd toppen van de Cascades en afentoe de droge Oostkant van Oregon. Het overgrote deel wordt echter binnen een straal van 20km van de thuisbasis doorgebracht.

Als nevenwerkzaamheden heb ik; roosteren van studenten, weekelijkse instructeursvergaderingen bijwonen, op papier bijhouden hoe studenten vorderen, lesplannen maken en bijwerken, bijschaven van eigen kennis, buitenlandse studenten begeleiden als vreemdeling in de omgeving. Ook zijn er altijd wel een aantal lopende projecten binnen de school die iemand op zich moet nemen, bv examenvluchten coordinatie met examinator, checklisten van heli's vervangen/verbeteren, etc.

Per maand vlieg ik zo'n 40-100 uur. Geheel afhankelijk van de weersomstandigheden en studentenbezetting.

De overlandvluchten, "off-airport"-landingen en het beoefenen van full-down autorotaties zijn voor mij de hoogtepunten van mijn werkzaamheden.

Een kiekje van een "off-airport" landing in een R-22.

DSC00048.jpg

GB
 
Last edited:
Er zijn denk ik maar een half dozijn van ons soort hier dus deze thread kunnen we lekker kort houden;)

Type werk: trauma helikopter.

Locatie: Phoenix, Arizona.

Type helikopter: vroeger Bell 407, nu Eurocopter AS350B3 en tijdelijk een B2.

Werk schema: 7 dagen werken; 7 dagen vrij.

Typische dagindeling: preflight doen, beetje papieren heen en weer schuiven aan het bureau, hapje eten, beetje TV kijken, dutje doen, uurtje vliegen, nog een dutje, krantje lezen, hapje eten, weer naar huis.

Uren per maand: misschien 15

We doen HEMS hier een beetje anders dan in Nederland. In centraal Arizona (een gebied ongeveer zo groot als Nederland) zijn er ongeveer 20 trauma helikopters. De helikopter wordt hier net zo gebruikt als een ambulance. Om dat te illustreren hier een typisch plaatje: dit is de helihaven van het ziekenhuis in Phoenix en het komt regelmatig voor dat er twee, drie of soms vier helikopters tegelijk patienten afleveren.

ppp.jpg
 
Last edited:
Hey,
nou dan ook maar ff een reactie van mij.. Ik zit zelf bij de MLD. Na een fixed-wing opleiding van 2 jaar op de PC-7 en de Piper Seneca ben ik in januari dit jaar eindelijk begonnen met de heli-opleiding op Curacao. Eerst op de Schweizer 330 en daarna op de AS-355 Twinstar. En ik moet zeggen ben ik die korte tijd de heli steeds meer gaan waarderen en zou nu niet meer anders willen!! Zit nu in de conversie naar de Lynx op de Kooy en tja...hoeveel vliegen we. In de opleiding wordt gemikt op zo'n 4 vluchten per week. Soms is het meer, soms is het minder. Daarna als 2e vlieger aan de slag voor Search And Rescue (SAR) en verder met de opleiding tot 1e vlieger SAR. Daarna nog een mountainflying cursus in Canada en de boordvliegopleiding om uiteindelijk als boordvlieger bij de marine aan de slag te gaan.
Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keus om bij de MLD te gaan vliegen..het is elke keer weer anders. En tussen de vluchten door, op dit moment nog veel leren, maar dat gaat langzaam veranderen in wat neventaken, wat papierwerk en natuurlijk vluchtvoorbereiding... Leuk om eindelijk ook es hier te lezen wat er op heli-gebied nog meer te doen is (ook buiten Nederland)... Alle opties voor na de marine natuurlijk open houden :D!

Greetz
 
Wow, er zijn er toch nog wel een paar meer? Hillerbee, Huey, waar werk je, wat vlieg je? (Hillerbee -Enstrom en Hiller in Engeland, right?)
 
Back
Top