heli

Fab

New member
Ehy..

Ik vroeg me af of hier toevallig ook helipiloten (beroeps) aanwezig zijn. Ik ben namelijk erg benieuwd of er toevallig iemand is die mij kan vertellen of er ook beroepsopleidingen voor heli zijn al dan niet met garantiefonds. Buitenland mag ook ik sta overal voor open. Heb zelf wel gekeken maar kom eigenlijk niet verder dan opleiding voor het halen van privebrevet heli. Zou het erg waarderen als iemand mij hier wat meer info over zou kunnen geven.

Alvast Bedankt..!! Fab..
 
Binnen nederland heb je volgens mij alleen opleidingen via de krijgsmacht, of civiel via Heli Holland. Deze laatste heeft geen garantie fonds naar mijn weten. Wat betreft buitenland weet ik het niet zeker. Ik heb nog nooit van een heli-opleiding met garantiefonds gehoord, maar dat is natuurlijk geen garantie.

Maar ja, ook de meeste fixed-wing opleidingen hebben garantiefonds. Je kan je natuurlijk verzekeren voor problemen buiten jou schuld om, wat betreft de lening. De enige reden waarom je dan met een schuld en geen afgemaakte opleiding zit, is als je zelf besluit ermee te stoppen.
 
Een vraagje aan rotorusa.

Ik lees het volgende op de site van HAI (Hans Bergsma).

In de tijd dat ik daar werkte (1997-1999) kreeg HAI de goedkeuring om een Europese helikopter opleiding te starten. Instructeurs die interesse hadden konden hun Amerikaanse brevet omscholen naar een Europees brevet. Ik heb die mogelijkheid met beide handen aangegrepen. Deze omscholing duurde 9 weken.

Kan iemand mij vertellen over deze omscholling en hoe het in zijn werk gaat en welke eisen etc.

mijn dank is groot
 
Ahem, sorry voor de late reaktie, ik zag je vraag pas vandaag. Voor zover ik weet heeft HAI, als enige helikopter opleiding in de US, een ab initio scholings programma dat leidt tot een JAR beroeps brevet. Je volgt dit trajekt van het begin, dus er is (althans voor nieuwe studenten) geen sprake van een omscholing.

Waar Hans het over heeft was een programma voor mensen die al een US brevet hadden en een JAA brevet wilden hebben. Ik weet niet of HAI nog steeds zo'n omscholing aanbiedt.
 
HAI kan deze omscholing niet meer aanbieden. Dat was, zover ik weet, namelijk alleen maar mogelijk toen je nog niet de hele JAA ATPL of CPL theorie moest doen om een gelijkstelling te krijgen voor je FAA CPL. Nederland is sinds een paar jaar onderdeel van de JAA dus moet je 13 theorie examens afleggen voor je (frozen) ATPL of 8 voor je CPL.

HAI is een zeer drukke maar goede school. Zij zijn naast hillsboro aviation in Oregon en nog een andere vliegschool in Amerika de enige die je een J-1 visum aan kunnen bieden. Dat visum heb je als buitenlander nodig om twee jaar in Amerika te mogen verblijven. In die twee jaar volg je de opleiding en heb je de mogelijkheid om aansluitend te werken als vlieginstructeur.

Als je voor HAI kiest adviseer ik je om eerst al je FAA papieren te halen in de volgende volgorde. PPL-R22 transitie-IR-CPL-CFI-CFII Deze 'route' neemt ongeveer een 12 maanden in beslag. HAI zegt 9 maar ik ken niemand die dat in de laatste twee jaar gelukt is in die korte periode. Nu heb je een jaar over om als instructeur te werken met als voordeel dat je meer vlieguren hebt als je terug naar Nederland komt.

Je kunt ook de 'JAA route' kiezen. Dan begin je aan de theorie voor je frozen ATPL terwijl je ondertussen ook aan je FAA PPL en CPL werkt. (high workload om dit tegelijk te doen maar het is mogelijk) Dit deel neemt ongeveer 10 tot 12 maanden in beslag. Dan ben je nog niet klaar... je moet nog je CFI halen om te kunnen gaan werken als instructeur. Dit neemt zeker 8 weken in beslag omdat het aantal instructeurs die CFI instructie mogen geven beperkt is.

Nu zijn beide mogelijke routes hopelijk een beetje duidelijk. En zoals je ziet behaal je via route 1 meer relavante papieren die de kans om werk in Amerika vergroten. Je hebt een Instrument Rating en een CFII rating (Instrument instructor) Dit maakt je veel aantrekkelijker voor een vliegschool. Daarnaast heb je ook leren vliegen op de R22. Dit heeft als voordeel dat je niet beperkt bent tot Schweizer helikopters als je naar werk zoekt als instructeur. Zorg wel dat je de IR in de R22 doet en vlieg ook tijdens je commercial (CPL) een aantal uren op de R22 zodat je minimaal 50 uur op dat type hebt. Om les te geven op de R22 moet je minimaal 200hr tt hebben en minimaal 50hr op de R22. Schrijf je ook tijdig in voor de Robinson Safety course omdat veel scholen deze safety awareness course vereisen ivm verzekering.

Via de JAA route haal je dus alleen (voor werk in Amerika relevant) je FAA CPL en CFI en hiermee is de kans op een baan als instructeur in Amerika veel kleiner. Ook heb je minder tijd op je visum om te werken.

Nu denk je vast; maar wat doe ik dan als ik terug ga naar Europa? Nou schrijf je in voor de ATPL theorie bij bijvoorbeeld bristol groundschool als je het distance learning wilt doen of bijvoorbeeld bij oxford aviation als je liever in de klas zit. Na de examens vlieg je via een school een aantal uren totdat ze denken dat je klaar bent voor de 'skills test' (de vliegtest) Als je deze, naast de theorie, gehaald hebt krijg je een 'frozen' ATPL waarmee je in Europa kun werken.

Zoals zojuist beschreven behaal je ook een FAA Instrument Rating in Amerika. Ook voor bepaalde banen in Europa is een IR nodig. Bijvoorbeeld als je op de noordzee vliegt. Doordat je al een FAA IR hebt krijg je een reductie in vereiste uren voor je JAA IR. En dat scheelt erg veel geld.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zorg dat je veel leest en vraagt over mogelijkheden.

Deze sites geven een beetje een beeld van de industrie, van vliegscholen, werkgelegenheid etc

www.pprune.org
www.verticalreference.com
www.justhelicopters.com

Als je nog vragen hebt PM even en dan geef ik je mijn telefoonnummer en dan beantwoord ik zo goed en objectief mogelijk de vragen die je hebt.
:)
 
Last edited:
maar in de jar-fcl staat.........

maar in de jar-fcl staat.........

bedankt voor de nuttige reacties.

Maar in de JAR-FCL 2.015 staat dat je na 1000 uur de faa CPL/IR naar jaa CPL/IR kan (of atpl) omzetten. En Ik dacht dat hans dat ook op die manier het heeft gedaan. en dus hoef je dacht ik maar een vak te doen. (airlaw)

hartelijk dank voor alle antwoorden


zie
http://www.ivw.nl/nl/Images/JAR-FCL 2 Helicopters_tcm5-6875.pdf
 
Voor zover ik weet is dat met 1000 uur niet mogelijk... als dat wel het geval is dan doen veel kenissen van mij onnodig de theorie voor hun ATPL. Is het niet zo dat als je een bepaald aantal uren in een multi crew environment gevlogen hebt in tweemotorige helikopters boven een bepaald gewicht dat je dan een 'eenvoudige' omscholing kunt doen? Maar aangezien ik geen expert ben in de JAR regeltjes kan ik het best fout hebben... so I stand to be corrected ;)



Stuur de heer Bergsma een email zou ik zeggen met de vraag hoe het toen zat. Zijn emailadres is te vinden op www.heli.com onder international representatives.


Groeten
 
Re: maar in de jar-fcl staat.........

Re: maar in de jar-fcl staat.........

mark1 said:
en dus hoef je dacht ik maar een vak te doen. (airlaw)

Er zit een man bij mij op de cursus die een validation heeft. Dus op zijn FAA brevet in een JAA land vliegt op een JAA kist. Hij hoeft alleen de vakken General Navigation, Airlaw, Operational Procedures en nog een vak (ik dacht Principles of Flight) te doen.
Maar dit gaat dan alleen op als je veel uren hebt of een validation.

(Deze man heeft al zijn fixed wing papieren, ik denk dat het voor rotary wing niet veel anders zal zijn.)
 
Van de ivw

Van de ivw

Geachte

Voor een PPL(H) gelijkstelling moet u 100 uur ervaring hebben NA de afgiftedatum van het gelijk te stellen bewijs. Voor de IR(H) gelijkstelling is het 500 uur NA de behaalde IR(H). Voor het CPL(H) is het 700 uur NA het buitenlandse CPL(H). Voor de gelijkstelling is verder geen theorie examen vereist.
Met vriendelijke groet,
Rein van Westering
Inspectie Verkeer en Waterstaat.
 
Een gelijkstelling is echter geen JAA brevet. Veel werkgevers willen een volledig JAA brevet. Je kunt met een Nederlandse gelijkstelling ook niet vliegen in het buitenland.

De veiligste weg is via HAI de JAA/FAA route doen. Je hebt dan wel minder tijd om uren te bouwen maar je bent in ieder geval klaar. Als je terugkomt in Europa met zeg 500-700 uur heb je een hele goeie kans op een baan, je kunt dan altijd nog je FI doen en dan heb je zeker een baan. (Ik spreek overigens over banen in Engeland, daar zit ik op het moment). Ik werk overigens voor een bedrijf met alleen N-Reg (amerikaans) en heb m'n JAA papieren niet eens nodig.
 
Meneer van Westering en Hillerbee: dus als ik met een FAA CPL(H) en meer dan 700 uur ervaring in Nederland aankom kan ik een 'gelijkstelling' krijgen zonder examens of checkrides te doen, en met die gelijkstelling zou een Nederlandse werkgever mij kunnen aannemen om een Nederlands geregistreerde helikopter in Nederland te vliegen?
 
No, cos ur a US citizen :grijns: Get a EU workpermit buddy! or get married to one of those hot euro girls!
 
Voor de gelijkstelling is verder geen theorie examen vereist.

Let Op! mogelijk wel (praktische) skill test !!!

ff double checken bij Rein (IVW)
 
Wow, fantastisch! Misschien dat ik over een jaar of tien, als m'n ouders een beetje krakkemikkig worden wel eens een jaartje in Nederland wil wonen om wat dichterbij te zijn. Goed te horen dat ik zonder al te veel moeite een baan zou kunnen vinden. Inderdaad moet ik wel een werkvergunning aanvragen! Maar mijn vrouw is Engelse en via haar kan ik misschien aan een EU paspoort komen. We zien wel...
 
Back
Top