HAI kan deze omscholing niet meer aanbieden. Dat was, zover ik weet, namelijk alleen maar mogelijk toen je nog niet de hele JAA ATPL of CPL theorie moest doen om een gelijkstelling te krijgen voor je FAA CPL. Nederland is sinds een paar jaar onderdeel van de JAA dus moet je 13 theorie examens afleggen voor je (frozen) ATPL of 8 voor je CPL.
HAI is een zeer drukke maar goede school. Zij zijn naast hillsboro aviation in Oregon en nog een andere vliegschool in Amerika de enige die je een J-1 visum aan kunnen bieden. Dat visum heb je als buitenlander nodig om twee jaar in Amerika te mogen verblijven. In die twee jaar volg je de opleiding en heb je de mogelijkheid om aansluitend te werken als vlieginstructeur.
Als je voor HAI kiest adviseer ik je om eerst al je FAA papieren te halen in de volgende volgorde. PPL-R22 transitie-IR-CPL-CFI-CFII Deze 'route' neemt ongeveer een 12 maanden in beslag. HAI zegt 9 maar ik ken niemand die dat in de laatste twee jaar gelukt is in die korte periode. Nu heb je een jaar over om als instructeur te werken met als voordeel dat je meer vlieguren hebt als je terug naar Nederland komt.
Je kunt ook de 'JAA route' kiezen. Dan begin je aan de theorie voor je frozen ATPL terwijl je ondertussen ook aan je FAA PPL en CPL werkt. (high workload om dit tegelijk te doen maar het is mogelijk) Dit deel neemt ongeveer 10 tot 12 maanden in beslag. Dan ben je nog niet klaar... je moet nog je CFI halen om te kunnen gaan werken als instructeur. Dit neemt zeker 8 weken in beslag omdat het aantal instructeurs die CFI instructie mogen geven beperkt is.
Nu zijn beide mogelijke routes hopelijk een beetje duidelijk. En zoals je ziet behaal je via route 1 meer relavante papieren die de kans om werk in Amerika vergroten. Je hebt een Instrument Rating en een CFII rating (Instrument instructor) Dit maakt je veel aantrekkelijker voor een vliegschool. Daarnaast heb je ook leren vliegen op de R22. Dit heeft als voordeel dat je niet beperkt bent tot Schweizer helikopters als je naar werk zoekt als instructeur. Zorg wel dat je de IR in de R22 doet en vlieg ook tijdens je commercial (CPL) een aantal uren op de R22 zodat je minimaal 50 uur op dat type hebt. Om les te geven op de R22 moet je minimaal 200hr tt hebben en minimaal 50hr op de R22. Schrijf je ook tijdig in voor de Robinson Safety course omdat veel scholen deze safety awareness course vereisen ivm verzekering.
Via de JAA route haal je dus alleen (voor werk in Amerika relevant) je FAA CPL en CFI en hiermee is de kans op een baan als instructeur in Amerika veel kleiner. Ook heb je minder tijd op je visum om te werken.
Nu denk je vast; maar wat doe ik dan als ik terug ga naar Europa? Nou schrijf je in voor de ATPL theorie bij bijvoorbeeld bristol groundschool als je het distance learning wilt doen of bijvoorbeeld bij oxford aviation als je liever in de klas zit. Na de examens vlieg je via een school een aantal uren totdat ze denken dat je klaar bent voor de 'skills test' (de vliegtest) Als je deze, naast de theorie, gehaald hebt krijg je een 'frozen' ATPL waarmee je in Europa kun werken.
Zoals zojuist beschreven behaal je ook een FAA Instrument Rating in Amerika. Ook voor bepaalde banen in Europa is een IR nodig. Bijvoorbeeld als je op de noordzee vliegt. Doordat je al een FAA IR hebt krijg je een reductie in vereiste uren voor je JAA IR. En dat scheelt erg veel geld.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Zorg dat je veel leest en vraagt over mogelijkheden.
Deze sites geven een beetje een beeld van de industrie, van vliegscholen, werkgelegenheid etc
www.pprune.org
www.verticalreference.com
www.justhelicopters.com
Als je nog vragen hebt PM even en dan geef ik je mijn telefoonnummer en dan beantwoord ik zo goed en objectief mogelijk de vragen die je hebt.