Helgoland - Benodigde voorervaring

Lowpass

Member
Geachte Airworkers,

De laatste tijd heb ik weer eens zitten zoeken naar een leuke bestemming om SEP naar toe te kachelen. Ik heb leuke ervaringen gehoord en gelezen over Helgoland (EDXH). Na wat initiële research vond ik op hun website dat men daar de ervaringseis stelt dat je 100 uur PIC dient te hebben, naast ervaringen op korte banen.

Dat dat laatste een nogal subjectief begrip is mogen duidelijk zijn, dat is maar net hoe je het zelf inschat. Maar de 100 uur PIC is wat anders. Mijn vraag is nu, kan SPIC hier ook in meegenomen worden?

De havenmeester heeft los van een telefoonnummer (waar vandaag niet opopgenomen werd) geen andere contactmogelijkheden. Het Duitse AIP kan ik momenteel niet bij.

Ben benieuwd of Airworkers al ervaring hebben met dit veld? Weinig specifieks te vinden in de zoekfunctie. Alle info is welkom!

Groetjes! :biertje:
 
Op zich een veld dat je een keer gedaan met hebben. Maar verder is er niets behalve het vliegveld. Je kan met de boot naar het andere eiland (zelf niet gedaan).

Brandstof is er vrij goedkoop door de lage belasting. Laat je daardoor niet verleiden te veel te tanken. De baan is maar 450 meter en er ligt een klein heuveltje net na de baandrempel.

En nee, SPIC is geen PIC. Ik mocht er toen niet zelf landen. Maar voor de take-off zijn geen restricties.
 
Mij lijkt het er vooral op aan te komen dat je ze kunt overtuigen dat je op die korte piste veilig weet te landen. Ik weet genoeg PPL-ers die nooit minder dan 200m na de drempel de grond raken, die zouden daar wel in de problemen komen.

Misschien ook interessant eens te kijken op http://www.eddh.de/info/lande_pireps.php?pi_icao=EDXH , kun je gelijk je Duits wat opfrissen... Zelf ben ik er nog niet geweest, nee.
 
Het probleem is dat als er wat gebeurt je verzekering niet uitbetaalt. Gecontroleerd wordt er uiteraard pas als er wat fout gaat.
 
Ik ben er geweest, vond het echt leuk en bijzonder om er een keer geweest te zijn. Het vliegveld zelf ligt op een veredelde zandbank maar het hoofdeiland waar je met de shuttleboot heen gaat is geologisch en historisch gezien uniek. Leuk om eiland rond te wandelen of in een hotel te slapen.
Afgezien van de korte banen zijn er vliegtechnisch geen bijzonderheden. Ik weet dat er op de website een eis van 100 uur PIC staat maar er is niemand die er op controleert. Eigen keus dus of je gaat of niet.
 
Ben er paar keer geland met een P28A vanuit EHLE. Leuk veld, zeker de boot nemen naar andere eiland + belastingvrij inkopen doen.
Zou me wel aan 100 uur PIC houden ivm verzekering, er wordt daar niet op gecheckt of iets dergelijks (net als de douane niet als je meer drank belastingvrij meeneemt dan mag:).

Zou wel wat korte landingen oefenen op een ander veld + shortfield takeoff. Anders lig je aan het eind van de baan op de camping. Baan 15/33 is prima te doen met een P28a, als andere banen in gebruik zijn (zeker de korte baan) dan zou ik omdraaien.

Tip, ga eerst dagje naar Leer Papenburg en land je helemaal suf. 3x betalen en daarna is landen gratis, heb er wel eens samen met een vliegmaat 20 landingen in een dag gemaakt en dan kun je alle soorten landingen prima oefenen.
 
Back
Top