Havo 4-5 in 1 jaar???

R

Royaldman

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn leven verkeerde keuzes gemaakt en slechts mijn Mavo D afgerond.Daarna golfleraar geworden, maar wilde al vanaf klein kind heeeel graag piloot worden. Nu ben ik 23 en wil alsnog piloot worden..Het liefst via KLS NLS of EPST..

Nu mijn vraag, wie weet waar ik in 1 jaar het best mijn Havo diploma kan halen.
Gezien ik al wat ouder ben heb ik dus niet heel veel tijd om nog een technische HBO te volgen. En de meeste airlines vragen toch uiteindelijk om een Havo diploma..

Momenteel woon ik in spanje , maar kom rond eind maar 2009 terug naar nederland om eventueel het geadviseerde te volgen. Eventueel kon ik al volgens een van de KLS opleiding de selectie doorlopen en na mijn Slagen van Examen van het Havo Diploma direct in opleiding.

Wie kan mij van goede raad voorzien..
 
Via de meeste roc scholen kan je je HAVO in 1 jaar halen, schijnt wel behoorlijk discipline vereist te zijn om het ook daadwerkelijk te halen. Kan ook via LOI / NHA opleidingsinstituten, doe je daarna gewoon in mei staatsexamen.
 
Dank je Camel,,

ik zal het allemaal bekijken hoe dat zit..

meer suggesties altijd welkom...
 
en de NHA wordt goed erkend door KLS, NLS en EPST?

ik hoop van wel..
 
(Even snel offtopic: verkeerde keuzes maak je nooit; je maakt ze omdat JIJ ze op DAT moment wilde, JIJ hebt daarvoor gekozen. En golfleraar... ach... ik ben ex-danseres en ga ook naar de KLS. Grote verschillen zijn soms best interessant. Onthouden voor bij de selecties!!)

Kijk ook even op www.luzac.nl
Op het Luzac college in Den Haag kun je ook je HAVO 4 en 5 in een jaar doen. Vraagt discipline, maar de motivatie heb je!
 
en de NHA wordt goed erkend door KLS, NLS en EPST?

ik hoop van wel..

NHA is het instituut waar je de opleiding volgt (lees: lesmateriaal koopt). Je sluit af met staatsexamen afgenomen door de IB-groep. Opleider (NHA, LOI of wie je ook kiest) doet er dus niet toe. Je kunt ook alle HAVO studieboeken bij de plaatselijke Bruna bestellen en je inschrijven voor het staatsexamen. Het diploma dat je ontvangt blijft hetzelfde..

Ps. Luzac (voltijd studie) lijkt mij trouwens een reële optie met kans van slagen, waar een zelfstudie 4-5 HAVO in 1 jaar mij toch bijna onmogelijk lijkt. NHA i.c.m. staatsexamen is handig om bijvoorbeeld een deelcertificaat bij te halen.
 
Last edited:
Hou er wel rekening mee dan het Luzac niet goedkoop is. Het is namelijk een particuliere school. Een volledig havo diploma halen in 1 of 2 jaar kost 15K. (Ik zou het niet kunnen betalen in ieder geval). Je krijgt er dan wel heel goed onderwijs voor terug. Bijna privé onderwijs heb ik gehoord.

succes met je keuze,
inuniform
 
Hartelijk dank mensen...voor de tips..ik ga alles even bekijken..NHA.. zou ik namelijk misschien in april 2009 beginnen en hele jaar flink me best doen.maar id luzac heb ik ook gekeken..hele dure optie..maar wel 1 met flinke kans van slagen..lastig allemaal..

verderde suggesties altijd wederom welkom..

kan gewoon echt niet wachten om te beginnen aan een vliegopleiding..

het liefst KLS NLS of EPST
 
Hallo Royaldman, jouw situatie is voor mij heel herkenbaar. Ik ben nu ook 23 en heb tot mijn 16e (4e klas) op de havo gezeten. Vanwege gebrek aan motivatie haalde ik slechte cijfers dat jaar en heb ik besloten te stoppen om een mbo opleiding autotechniek te gaan volgen. Dit heb ik 4 jaar met veel plezier gedaan, en heb daarna nog 2 jaar gewerkt bij een autobedrijf als 1e monteur en apk keurmeester.

Maar eigenlijk wilde ik al van jongs af aan piloot worden, maar heb dit steeds uit mijn hoofd gezet omdat ik dacht dat je er rijke ouders voor nodig had, en echt een professor in de wiskunde moest zijn. Totdat ik vorig jaar nog eens ging kijken op internet wat er allemaal over te vinden was, en toen bleek het in mijn ogen ineens een best te realiseren verhaal met de juiste inzet en motivatie.

Er was alleen 1 probleempje; ik hab mijn Havo niet afgemaakt.:niet_bli:
Ik ben toen gaan zoeken naar een school waar ik in 1 jaar 4 en 5 havo kan gaan doen. Aangezien ik geen 15k op mijn rekening heb staan was het Luzac geen optie. Heb ook gekeken naar een een LOI opleiding en andere thuisstudies, maar deze vallen wat mij betreft af omdat als ik een vraag wil stellen over de lesstof ik eigenlijk liever door een `echte` leraar of lerares geholpen wil worden, i.p.v. te moeten wachten op een antwoord via de mail. Deze mogelijkheid viel voor mij dus ook af, maar dit is een keuze die voor iedereen anders is.

Hierna heb ik contact opgenomen met het ROC in mijn regio. Ik heb toen een gesprek gehad met het hoofd van de school. De man met wie ik het gesprek had vertelde mij dat ze geen leerlingen meer 4 en 5 havo in 1 jaar laten doen, omdat dit in het verleden tot veel teleurstellingen heeft geleid bij leerlingen (Ik denk zelf dat hier iets anders achter zit, subsidies op slagingspercentages e.d.). Volgens hem was het zeer zwaar om deze 2 jaar in 1 te doen. Zeker voor mij omdat het al meer dan 7 jaar geleden was dat ik in de 4e zat. Ik was het hier zeker niet mee eens en probeerde hem te overtuigen dat ik er echt voor 100% voor wilde gaan, en dat ik me full-time op m`n studie zou gaan storten. De man raakte hier echter niet van onder de indruk en zei zelfs dat ik eerst een intake-test moest maken om uberhaupt in aanmerking te komen voor de studie. Ik heb die test toen gemaakt met goed resultaat (89% goed), en nogmaals geprobeerd om het toch in 1 jaar te kunnen doen, gezien het positieve testresultaat. Ik kon de man echter niet overtuigen en heb toen toch maar besloten er 2 jaar over te gaan doen.

Ik zit nu 2 weken in 4 havo en ik moet zeggen dat ik toch wel veel dingen vergeten ben na die 7 jaar, vooral bij wiskunde en natuurkunde denk ik vaak van `oja hoe zat dat ook al weer? :confused:`. Nu heb ik tijd genoeg om dit te compenseren, maar als ik het 1-jarige traject had gedaan had ik dit niet gehad. Nu ben ik dus redelijk blij dat ik er nu 2 jaar over doe. Nadeel is wel dat ik straks ouder ben als ik uiteindelijk met een vliegopleiding klaar ben, en dat ik rekening moet houden dat ik misschien meer moeite moet om aan een baan als vlieger te komen.

Realiseer je wel dat elk ROC hier anders over denkt, dit verschilt per regio. Mijn woonplaats valt onder de regio Leiden dus ik ben afhankelijk van dat ROC. Als jij straks naar Nederland verhuist hangt het af van je woonplaats bij welk ROC je terechtkunt. Wellicht dat ze bij een ander ROC helemaal niet moeilijk doen over die 2 jaar in 1. Maar houdt er zoals gezegd rekening mee dat het best pittig word als je er een poosje `uit` bent geweest. Met name die exacte vakken ben ik veel van vergeten omdat ik die nooit nodig heb gehad in de praktijk. En laten die vakken nou juist het belangrijkst zijn voor een vliegopleiding......

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn `verhaaltje` en wens je veel succes met je keuze maken!! Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Ciao San.;)

P.S. Veel scholieren die Havo met Wiskunde B, Natuurkunde en Engels willen gaan doen denken dat je bij de profielkeuze afhankelijk bent van het profiel Natuur en Techniek of Natuur en Gezondheid. Dit is niet zo, ik heb n.l. Economie en Maatschappij gekozen met Natuurkunde als extra vak en het standaard Wiskunde A veranderd in Wiskunde B. Scheelt weer als bijv. Biologie je niet ligt.......
 
hheej san,

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik val straks onder regio Amsterdam. En volgens mij kon het daar wel. Heb ik vernomen.
Het wordt inderdaad flink bikkelen. Zelf zat ik inderdaad ook te denken aan het ROC..gezien ik id ook niet eventjes 15 k kan neertellen..

greetz

royaldman
 
Het is compleet onnodig om 15k neer te tellen hiervoor. Het is zo dat HAVO helemaal niet moeilijk is alleen heel veel. Dit vergt gewoon een bepaalde discipline van zelfstudie, maar is allemaal heel goed mogelijk.

En op het moment dat je je HAVO papiertje bezit na dat jaar, weet je ook gelijk dat je motivatie ook goed zit voor de vliegopleiding.
 
Ben zelf door omstandigheden blijven zitten in VWO 5, en ben me toen ook gaan orienteren voor 2 jaar in 1 VWO. Het klopt dat ROC's dit aanbieden, alleen de kwaliteit schijnt erg slecht te zijn en de lessen zijn verspreid over de hele dag. Zelf heb ik gekozen voor het Luzac, is inderdaad bijna prive onderwijs en de kwaliteit is prima. Het klopt dat dit een bom duiten kost, maar de zekerheid van goed onderwijs en uiteindelijk een diploma is veel groter dan bij een ROC.

Succes met de keuze, R.C.
 
Ja Luzac heb ik ook naar gekeken..Ik ga zelf in Haarlem wonen, en daar is ook een Luzac.Maar die 15k is een hoop geld..nu werk ik ook nog als golfleraar dus daar kan ik van te voren goed centjes mee verdienen als ik terug kom vanuit momenteel Spanje waar ik woon, omdat vervolgens eventueel te besteden aan het Luzac. Ik heb inderdaad ook ROC bekeken, overigens heb ik ook gehoord dat daar de kwaliteit een stuk minder is, dan op Luzac.
Ik probeer daar ook iemand te spreken te krijgen al gedurende een week..maar elke keer krijg ik die persoon maar niet te pakken..wordt daar echt heel moe van.

Dat Havo he is wel zo belangrijk, om uberhaupt aan de bak te komen. Als ik eenmaal klaar ben meteen beginnen aan de opleiding. Als ik ook klaar ben en een job als piloot heb misschien nog een thuis studie VWO.. Gezien er ook maatschappijen zijn zoals LH die op de mainline VWO eisen.

Heb er echt heel veel zin in.
 
hallo, ik heb vorig jaar havo 4 en 5 in 1 jaar gedaan.

op het alfa college in groningen (roc) dit was gewoon 900 eu
ook ik had mavo-d

de voorwaarden waren wel, geen mbo diploma hebben, en niet ouder dan 23.
ik heb het best als makkelijk ervaren.

suc6
 
Op het Landstede kan je ook "sprint-Havo" doen, dus havo4 en 5 in 1 jaar. Kost relatief weinig en je krijgt ook een kleine vergoeding via de IB-groep voor VAVO-onderwijs. De benodigde boeken kan je heel makkelijk via Van Dijk huren/kopen.
 
super bedankt voor de info..

horizon alkmaar schijnt ook in 1 jaar te kunnen..echter ga ik waarschijnlijk in twee jaar doen..meer tijd om het te verdelen..

maar verdere tips zijn altijd welkom. Ook voor andere mensen hier op het forum.
 
Ik heb zelf 4+5 havo in 1 jaar gedaan op het ROC in de regio Zeeland. Zelf ben ik hier gelijk aan begonnen nadat ik was gezakt in havo 4. Het valt als je goed gemotiveerd bent best wel mee. Er is uiteraard wel sprake van een hoger tempo en meer zelfstudie maar als je dat kunt dan is het denk ik geen probleem.
 
veel succes nog, ik ben nu 17. en ga mijn vmbo-t en havo 4&5 in 2 jaar doen. ik verhuig me er erg op. ik heb zelf vmbo kader gedaan. en ik heb hard mijn wiskunde ge oefent laatste tijd.

ga er voor!


EDIT: ik doe het btw bij het ROC rotterdam. Albeda college
 
ja ik zit nog met nova college of horizon alkmaar.. hangt ervan af waar ik woon..anders moet ik alles zelf lappen. En dat gaat flink kosten. ben nu bezig met een huisje in haarlem, dus waarschijnlijk gaat het Haarlem worden.
 
Ik heb ook HAVO 4&5 in één gedaan, maar gewoon op een ROC. werkte prima...
En discipline, hangt ervan af hoe makkelijk je leert. Bij ons was het zo dat alle stof wel behandeld werd, maar het gewoon snel ging. Wat logisch is natuurlijk.
Verder is het gewoon school --> Naar elke les gaan --> huiswerk maken. dan is het echt te doen. En bijhouden!!!
Dus niet, zoals ik nu, ff in een week 8 weken statistiek (Uni) moeten leren...
iig, heel veel succes!!!
 
Back
Top