Harm Prins

RMCW Grippeling

New member
Iemand de financiële telegraaf van vandaag al gelezen?

"DutchBird maakte droom Exel tot een nachtmerrie"

Ze zeggen dat je niet altijd alles moet geloven wat er in de krant staat, maar ik denk dat ik flapdrol Harm met gemak het nadeel van de twijfel kan geven...

(Ik kan het artikel hier nu niet plaatsen)
 
Last edited:
Voor de liefhebber...



’Dutchbird maakte droom Exel tot een nachtmerrie’

door ARNOLD BURLAGE en BART MOS


AMSTERDAM, zaterdag
Hij was de rechterhand van de tot voor kort succesvolle zakenman Erik de Vlieger. Inmiddels is Harm Prins vooral bekend als de ex-topman van het failliete Dutchbird en als verdachte in een afpersingszaak rond een Amsterdamse kroeg. Hij vult zijn dagen met het overeind houden van de chartermaatschappij Holland Exel dat in surseance verkeert, en het regionale vliegbedrijf Air Exel waarvoor hij een dezer dagen uitstel van betaling gaat aanvragen (zie onderstaand bericht). „Als ik hier klaar ben, stap ik de deur uit en wil ik nooit meer iets te doen hebben met zaken waar vleugels aan zitten”
We spreken Harm Prins op het hoofdkantoor van Holland Exel, het luchtvaartbedrijf dat door reisgigant TUI met een miljoenenkrediet in de lucht gehouden wordt. Het kantoorpand is gelegen op een troosteloos bedrijventerrein in de Amsterdamse wijk Osdorp. „Lekker lowcost”, grijnst Prins, terwijl hij door de kale kantoorgangen beent. Hier en daar hangt een reclameposter van Exel waarop de beenruimte in hun vliegtuigen wordt aangeprezen.
Nog geen jaar geleden riep de Exel Groep zichzelf uit tot grootste Nederlandse luchtvaartmaatschappij, in een poging het door Air France ingelijfde KLM voor schut te zetten. Nu lijkt er uitsluitend nog gewerkt te worden aan reddingsplannen.

Waar is het misgegaan?

„Het begon met het omvallen van Dutchbird. Toen zijn we gaan afglijden. Tot dan toe konden we als onafhankelijke luchtvaartmaatschappij op veel sympathie van de markt rekenen. Maar zodra het misging bij Dutchbird, waren we die sympathie razendsnel weer kwijt. Hans Mosselman, de voormalige eigenaar van Dutchbird, begon met het roepen van ’schande!’. We hadden hem enkele weken eerder bij de overname tot het bot toe uitgekleed. Terecht, want de tent was bijna bankroet.”
De arrestatie van Prins, eind vorig jaar, vormde het begin van het einde voor Dutchbird en daarmee voor Exel. „Onze luchtvaartgroep had een cashflow van zo’n acht ton per dag. Na mijn arrestatie halveerden onze crediteuren de gebruikelijke betalingstermijn van dertig dagen. Toen daarna ook nog eens Erik de Vlieger gearresteerd werd, moest er zelfs direct afgerekend worden. Daardoor kregen we plotseling een liquiditeitsprobleem met een omvang van zo’n twintig miljoen euro. Op steun van het vastgoedbedrijf Imca van De Vlieger konden we ook niet langer rekenen. De vastgoedbanken achter Imca legden het een verbod op om nog maar één euro in de luchtvaart te steken. Op zich een begrijpelijk standpunt.”

Bovendien kon ik als bestuurder van Dutchbird in die cruciale periode geen beslissing nemen, aangezien ik in de cel in beperkingen zat. Ik mocht daardoor twaalf dagen lang niks of niemand zien, zelfs geen krant lezen. Evenmin kreeg ik toestemming een volmacht te tekenen waarmee anderen het roer bij Dutchbird konden overnemen.”
Justitie heeft daarmee volgens Prins een belangrijke rol gespeeld bij de ondergang van de Exel Groep. „Ik geloof niet in een complottheorie, maar de rechercheurs en zelfs de officier van justitie die me ondervroeg, bleven maar hameren op de concurrentiestrijd die wij voerden met Martinair. Mijn ondervragers hielden me iedere dag voor dat het slecht ging met Exel. Ze zeiden: ’jullie krijgen nu zulke slechte publiciteit, dat gaat Exel nooit redden tegen Martinair’, terwijl ze wisten dat ze die publiciteit zelf hadden gecreëerd met mijn arrestatie.”

Exel stond toch al lang bekend als een wanbetaler?

„Welnee! We waren juist hartstikke op tijd met onze betalingen. Schiphol was buitengewoon tevreden met ons. In één van onze laatste besprekingen met de luchthavendirectie werden we daar ook omstandig voor bedankt. Ik geloof dat er alleen nog een rekening van veertig euro openstond, voor een parkeerbon. Dat was in de tijd met Air Holland (de voorganger van Holland Exel, red.) wel anders geweest.”

Andere luchthavens klaagden anders wel over betalingsachterstanden
„Ach, dat zijn die ellendelingen van Eindhoven Airport. Twintig jaar lang heeft Exel daar gevlogen. Wij hebben die luchthaven op de kaart gezet en al die tijd hebben we het volle pond moeten betalen. Het liefst hadden ze zelfs dat we vooruit betaalden. Dat, terwijl buitenlandse maatschappijen zoals Ryan Air en Turkse Airlines wél kortingen kregen. En op het moment dat je het moeilijk hebt, steken ze een mes in je rug door met een faillissement te dreigen.”

Over dreigen gesproken: u heeft een reputatie als agressief onderhandelaar
Jullie bedoelen het gesprek met een Duitse bankier na de overname van Dutchbird. Dat ging er inderdaad stevig aan toe. Maar vind je het gek? We hadden net een luchtvaartmaatschappij overgenomen waar het allesbehalve goed mee ging, en dan komt een Duitse bank langs die extra zekerheden eist, in plaats van zijn medewerking aanbiedt. Ik heb hem gezegd dat hij onmiddellijk het pand moest verlaten en dat hij die Airbussen die we van ze huurden gelijk met zich mee mocht nemen. Daar is toch niks mis mee?”
 
„Als ik hier klaar ben, stap ik de deur uit en wil ik nooit meer iets te doen hebben met zaken waar vleugels aan zitten”
Het zullen dan wel weer boten gaan worden schat ik...:D
 
Hoezo exel al twintig jaar in EIN? zo lan betaat exel niet eens, Betalen? Ja personeel altijd (bijna altijd) op tijd, maar anderen? Kweenie hoor maar ik heb echt andere verhalen gehoord.

Nou jammer dat de prins de luchtvaart verlaat, hiermee wordt een bijzonder kleurrijke en eneveerende periode afgesloten, een periode waarin de luchtvaart op ongekende wijze in het nieuws heeft gestaan, what's next? misschien inderdaad wel weer bootjes ofzo.. Ik denk dat de autohandel beter zal passen.

MZZL, dodo
 
Harm P. verlaat de luchtvaart industrie ?
Hij wil er niets meer mee te maken hebben, de schaamteloze snotneus.
Geeft hij dat zwart op wit ? Is dat contractueel vastgelegd, gedeponeerd bij de notaris? Raken we deze ehh, non valeur, dan toch kwijt ? En hij neemt zijn consorten toch allemaal mee hoop ik. Good riddence !

Cheers
Art
 
Lucht vaart?

Lucht vaart?

Harmpje Pee en de luchtvaart?

Het is allemaal zo zielig met die Harmpje Pee. Iedereen doet zo boos tegen hem. En het is zo'n lieve jongen... ... wanbetaler? Hoe kom je erbij? Ze zijn de beste betalers ooit! Iedereen die dat niet zegt liegt! Iedereen bedankt ze netjes als ze weer op tijd betalen. Ja, tuurlijk slipt er wel een een betalinkje, maar daar compenseren ze ruimschoots voor. Iedereen is zo gelukkig met ze. En omdat de politie, Arie Verberk en princess Amalia het op ze gemunt hebben gaat alles fout. Anders hadden ze wel miljoenen verdiend in de afgelopen maanden. Het is allemaal zo gemeen! En nu gaat Harmpje de luchtvaart verlaten! Wat een verlies is dat toch!

Ik denk dat Harm de luchtvaart niet gaat verlaten, maar dat de hele luchtvaart Harm gaat verlaten. Harm gaat weer door met z'n 'gewone' manier van zakendoen... ... gewoon een beetje hasj, coke en pilletjes invoeren onder de dekmantel van een niets vermoedends bedrijfje, de boel een beetje op scherp zetten met wat bedreigen, weer een beetje de boel belazeren en dan moord en brand schreeuwen en dan de boel weer afgebrand achterlaten. Je weet wel, 'gewoon' zaken doen... ...

Hoe gaat het ook alweer? Een vos verliest z'n haren maar niet... ...
 
Het gevoel is geheel wederzijds wat mij betreft....

Overigens, opvallend in dit stuk is dat EAG en DBR door Harm P. weer niet uit elkaar gehouden wordt. Niet erg handig als je de curator van DBR hijgend in je nek hebt om alle feiten betreffende de overname/faillisement boven water te krijgen....

Maar heb Harm P. dan ook in eerdere stadia nog niet op vooruitdenken cq visie kunnen betrappen.:grijns:
 
En intussen heeft Thomas Cook ook maar eens een countersuit ingediend voor 2,5 miljoen euro.
 
Prins Harm ten voeten uit! Liegen en bedriegen, een vak op zich zou ik zeggen. Die beste Harm zal toch zeker wel HBO (Hoger Bedrieg Onderwijs) hebben gevolgd met als afstudeerrichting Economische Delicten.

Allereerst komt de aloude vete en jalouzie richting MPH weer eens naar boven. Wanneer zoekt Prins Harm en kornuiten nou eens de schuld bij zichzelf?? Ik heb justitie geen invallen zien doen bij Verberk of bij Schröder, laat staan bij de mannen van de groene charterclub. Alles wat ik hoor en zie over X Exel heeft te maken met drugs, afpersing en oplichting en dat is nou net waarom Prins Harm Prinsheerlijk in het gevang heeft gezeten! Laat hem aub eens ophouden met z'n gemekker over andere luchtvaartmaatschappijen in dit land.

Wanbetaler?? Welnee!! Nou, ik heb wel anders gehoord! Niet alleen op EIN hebben ze een vieze smaak van Exel maar ga maar eens rondvragen op MST of RTM, dat heb je met 10 emmers water nog niet weggespoeld. En wat ik van mijn contacten op EIN hebh gehoord is dat Exel daar zeker nog geen 20 jaar vliegt, dat Exel wel degelijk korting kreeg maar omdat ze zich niet aan de betalingsafspraken hielden is die regeling na vele aanmaningen maar ingetrokken. Ook op MST hoor ik dergelijke geluiden en als ik me goed herinner heeft daar nog niet zo lang geleden een rechtzaak gediend die ging over een betalingsachterstand van een dikke 7 ton bij Maastricht Airport!

Wat Prins Harm het beste kan doen is de boel opstarten onder een nieuwe naam, met nieuwe gezichten en ver van dit landje vandaan!!

Oh natuurlijk, we vergeten bijna onze vakbroeders van DBR. Die zijn Prins Harm zeker nog niet vergeten. Want uit het oog is hier niet uit het hart. Ze zullen het onze Prins niet vergeven, laat staan dat ze het vergeten....

:1855: :1855: :1855:
 
Alles wat ik hoor en zie over X Exel heeft te maken met drugs, afpersing en oplichting

Goh, dan kun je gerust stellen dat je al het nieuws goed gevolgd en begrepen hebt.



Ondertussen vliegen de mensen van Exel gewoon door en Moet MP capaciteit inhuren bij Exel.

HAHA.

Nederland heeft recht op een fatsoenlijke charter maatschappij en niet op een verdomde monopolist!
 
@ Local

Wellicht heeft de passage van snepcontol die u quoteerd wat weinig nuance, u haalt eea echter wel uit de context als u gaat relateren aan normale bedrijsmatige processen zoals het inhuren van elkaars capaciteit, ook als beider directies niet door een deur kunnen. Inhuren bij je concurrent gebeurd dagelijks in de internationale charterwereld.
Het imago wat de Exel groep imiddels bij het grote publiek heeft doet daar niets aan af.

Dat imago is downhill gegaan sinds wijlen J.B. zijn bedrijf van de hand deed en opeenvolgende directies en eigenaren dat process door opeenvolgende failliesementen verder in een stroomversnelling brachten. Met als culminerend hoogtepunt de entree van de firma List en Bedrog met de heren P en de V. die en passant Exel meetrokken.

Dat Exel nog doorvliegt en subt voor MP heeft niets te maken met de kwaliteiten van de eigenaar(en), directie, die zijn non existent, maar meer met wetmatigheden die deze industrietak eigen zijn en de kwaliteit van Exels flight ops om het produkt aan MP te kunnen leveren.

Dat Nederland gebaat is bij een gezonde, fatsoenlijke charterindustrie en niet bij een monopolist is iedereen wel met u eens. Dat is echter maar de helft van het verhaal. De andere helft is wie of wat daarvoor instrumenteel is. Zolang men de Tour Operators het prijsbeleid laat manipuleren is er fundamenteel iets fout en zal een derde charter aanbieder op de Nederlandse markt moeite hebben met de vraag of er wel economisch bestaansrecht is in deze competitie.

Cheers
Art
 
IK BEN HET ZAT!!!!!

IK BEN HET ZAT!!!!!

Iedere keer weer dat gez..k over het de vermeende 'monopolist' MP. BS!

-Je kunt met Air France naar Havana en Punta Cana met één overstap.

-Je kunt met de TAP met één overstap naar heel Brazilië.

-Je kunt met Continental naar Cancun, Puerto Vallarta, San José en Santo Domingo met één overstap.

-Je kunt met Northwest, Continental, Delta, Lufthansa, Swiss, Alitalia, Iberia, USAirways, Air France en BA naar Miami met één overstap.

Zomaar een greep uit de routes waar je naast MP een alternatief hebt. En kom nou niet met die onzin dat deze maatschappijen veel duurder zijn, ook BS. Terwijl MP er maar een paar keer per week op vliegt, worden bovengenoemde bestemmingen door deze maatschappijen vrijwel dagelijks bediend. Je praat dus over erg veel stoelen. Bovendien hebben vooral Amerikaanse maatschappijen op andere tijden grote pieken in hun vervoer dan wij hier in Europa, en dumpen daarbuiten duizenden stoelen op de Europese markt.

Martinair monopolist. Ha! Dan luister je teveel naar de TO's en typetjes als Prins Harm.

Phew, dat lucht op.:biertje:
 
de enige reden waarom MP HXL heeft ingehuurd is ..., ja
-de meteorologische omstandigheden vorige week,
- de vertragingen die toen ontstaan zijn,
- de gevolgen voor de operationele uitvoering van mp
- logistieke oplossingen om uit de vertraginsproblemen te komen is eenvoudig. INHUUR van derden. Dan is het niet meer belangrijk wie het is, als de passagier vervoerd wordt.

Met andere woorden, business as usual

Keurig gedaan MP, niet geannuleerd maar uitvoeren en de verplichtingen nakomen
 
(kan niks anders doen dan denken dat als Exel MP zou inhuren iedereen er schande van zou spreken en dat er wel weer werd bewezen wat voor wankele en slechte club Exel wel niet was... gelukkig denk ik het alleen maar, stel je voor dat ik het zeg en ik weer een kar stront over me heen krijg...):rt:
 
u haalt eea echter wel uit de context

En daar beticht u mij van.

Men schijnt het hier nogal aangenaam te vinden behoorlijk te polariseren en vervolgens, als men van repliek gedient wordt, met het spreekwoordelijke gal beginnen te spuwen.

Met als culminerend hoogtepunt de entree van de firma List en Bedrog met de heren P en de V. die en passant Exel meetrokken.

Het zijn inderdaad niet bepaald mijn types en ook ik ben nog nooit van mijn bed gelicht. Echter, in Nederland is men pas schuldig als dat ook bewezen is, niet andersom. U kunt roepen dat het een schande is dat deze mensen nog steeds vrij rondlopen. Daarmee maakt u feitelijk uzelf ten schande.

Ik begrijp dat een groot deel van de bezoekers van DIT forum een blauw-rood Dutchbird-hart heeft. Ik heb dat ook maar prijs mijzelf gelukkig dat ik de nuance JUIST wel aan kan brengen.

Je kunt met Air France naar Havana en Punta Cana met één overstap.

-Je kunt met de TAP met één overstap naar heel Brazilië.

-Je kunt met Continental naar Cancun, Puerto Vallarta, San José en Santo Domingo met één overstap.

-Je kunt met Northwest, Continental, Delta, Lufthansa, Swiss, Alitalia, Iberia, USAirways, Air France en BA naar Miami met één overstap.

Ja, en over welke groep reizigers hebben we het hier?
Over de reizigers die een pakketreis kopen. Waar kopen ze die? Bij het reisbureau. Met wie vliegen ze dan?

Met Delta zeker!
 
@ Local

Amice, Ik heb mijn postings er nog eens op nagelezen maar ik kan niet constateren dat ik met gal spuw. noch ben ik aan het roepen dat het een schande is dat P en de V. nog vrij rond lopen.
Ik kan niet anders constateren dat mijn opmerkingen in dit topic tamelijk modest zijn zelfs.
Ik geef slechts weer wat ik van de situatie vind, zonder daarbij te moeten schreeuwen.

Ik beticht U ook nergens van.
Er zijn diverse deelnemers aan de verschillende Exel forums die ieder op hun eigen manier hun individuele standpunten kenbaar maken. De een gaat dat wat beter af dan de ander maar met een beetje moeite haal je de quintessence er wel uit en is het niet nodig wat te heftig op een mischien wat ongelukige woordkeus te reageren.

Zal ik nu eens iets Echt uit de context halen? Als voorbeeld?

" Local vind dat de heren P. en de V. niet schuldig zijn aan wat dan ook. Wie zijn het dan wel ? "

U begrijpt mij wel denk ik.

Cheers
Art
 
Back
Top