Hard werken?

Zeker te merken, ochtendinbound piek met crews vanover de Atlantic zijn echt een stuk minder scherp.

Ter vergelijk: Dienst maximaal 7u (heb ik nog nooit gehaald), tijdens de dienst maximaal 2:20 aan een stuk achter de radar. Max. 9 dagen achter elkaar, en behoorlijke restricties op laat gevolgd door vroeg.

Nachtdiensten worden voorafgegaan door een slaapdag, 1e nachtdienst van 03:30 tot 06:30, 2e nachtdienst van 23:00 tot 03:30.
 
Van HF is heel moeilijk te bewijzen of een ongeluk voorkomen had kunnen worden, indien dit of indien zo. Vermoeidheid is een goed voorbeeld daarvan. Was de crew fris en fruitig geweest, hadden ze dan diezelfde laksheid vertoont met procedures en checklists of opereerden ze al vanaf het begin van de vlucht op een te relaxte manier.
Natuurlijk kan het altijd een "contributing factor" zijn, maar slaap is niet te meten, zeker niet op een half uurtje CVR.

Ter info: http://www.britflight.com/wingfiles/hf/fatigue.pdf
 
Zeker te merken, ochtendinbound piek met crews vanover de Atlantic zijn echt een stuk minder scherp.

Ter vergelijk: Dienst maximaal 7u (heb ik nog nooit gehaald), tijdens de dienst maximaal 2:20 aan een stuk achter de radar. Max. 9 dagen achter elkaar, en behoorlijke restricties op laat gevolgd door vroeg.

Nachtdiensten worden voorafgegaan door een slaapdag, 1e nachtdienst van 03:30 tot 06:30, 2e nachtdienst van 23:00 tot 03:30.

Good to see that some organisations take this seriously.

I come from a background where there was either no duty time restrictions (Canadian Arctic) or absurd limits of 2 crew 16 hours/3 crew 19 hours (Dutch Charter).

My present company operates to CAP371 limits. In addition we have proper rest facilities on board. The A340 has a bunk behind the cockpit and on the A330 we get 2 Business Class seats blocked off. It is possible to sleep with either option.

Most of my flying is "back of the clock" with departures between 1800 - 0100 and arrivals 0400 - 1330.

I've found that sleeping for 3-4 hours before these flights makes a world of difference although for an 1800 departure this isn't normally possible. In this case I get up as late as possible.

I don't drink alcohol within 24 hours of the start of a flight - I've found this helps as well. I don't drink alcohol on a short layover either.

If we arrive early in the morning then I'll sleep 4-5 hours otherwise I will stay up as long as possible and get a normal nights sleep.

My company provides transport to/from work which is fantastic. I'd hate to be driving after being up most of the night.

Everyone is different - best advice is "whatever works"
 
Last edited:
langste dag was over 24 uur duty (aardbeving hulpvlucht van Miami naar Pisco, Peru en weer terug). Legaal.
Langste vliegtijd 17 uur, 23 1/2 uur duty. Parijs-Verona-Kabul-Parijs. Volkomen legaal.

Deze vluchten waren met de DC10 en dus geen relief crew, 2 verschillende bedrijven, 2 verschillende regelgevingen. Ik ben er echt niet trots op. Het is echter een schande dat de wetgeving dit toelaat. En hoe? De retourvlucht is leeg en geldt daarom als een "tail-end ferry"
 
langste dag was over 24 uur duty (aardbeving hulpvlucht van Miami naar Pisco, Peru en weer terug). Legaal.
Langste vliegtijd 17 uur, 23 1/2 uur duty. Parijs-Verona-Kabul-Parijs. Volkomen legaal.

Deze vluchten waren met de DC10 en dus geen relief crew, 2 verschillende bedrijven, 2 verschillende regelgevingen. Ik ben er echt niet trots op. Het is echter een schande dat de wetgeving dit toelaat. En hoe? De retourvlucht is leeg en geldt daarom als een "tail-end ferry"

Wow! Dit zijn dus zeker de gevallen waar tegen opgetreden moet worden:eek!:!

Wij hebben gelukkig strengere regels. Langste duty die we hebben op de 777 ( 4 mans operatie; Cpt,2 FO's, SO ) is Manilla - Amsterdam. Scheduled 13;50 block met een FDP van 15;00 uur. Max FDP is 18;00 uur... Dus maximaal 3 uur uitloop....

Gelukkig hebben we een goede crewrest;)!
 
Metrodriver, legaal? I beg to differ. What about airmanship?
Helaas zal het allemaal volgens de regels zijn gegaan, maar ook helaas zal de er niemand achter je staan als je te vermoeid was/bent voor een vlucht en er zou iets vervelends gebeuren.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je geen airmanship hebt als je deze vluchten uitvoert. Sterker nog, ik denk dat het van slecht inzicht getuigt als je de vlucht niet had uitgevoerd. Correct me if I'm wrong: waarschijnlijk was je dan je baan kwijt geweest.

Er zijn in het verleden mensen bij een niet nader te noemen bedrijf geweest (waarschijnlijk ook nog wel meerderen), die de ballen hadden dit soort vluchten niet uit te voeren. Gevolg: op straat.
Waarom dan? Omdat het inderdaad volledig binnen de wet was en er genoeg mensen waren die hun plaatsje in wilden nemen.

Ik ageer al tijden tegen de verslechterende condities in de burgerluchtvaart, maar zo lang we met z'n allen geen blok vormen tegen dit soort praktijken, zal er niet veel verbetering komen.
Helaas is het pilotenvolk niet bekend om zijn eensgezindheid. Te veel verschillende achtergronden, belangen en prioriteiten spelen ons parten.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de bereidheid om zo maar 35.000 euro of iets dergelijks neer te tellen voor een typerating die vroeger door het bedrijf betaald werd. Ja, mijn stokpaardje is weer van stal.

Adspiranten zullen nooit het bezwaar begrijpen wat de "gevestigde orde" heeft tegen de lager wordende condities tot ze zelf in het vliegwereldje gevestigd zijn en dan is het te laat, want dan staat er al weer een nieuwe garde klaar die het voor nog minder wil doen. En bijvoorbeeld geen enkel bezwaar heeft tegen een verdere versoepeling van de werktijdenwet, zo lang zij maar in die cockpit komen.

Er zal wel weer een wannabee naar mijn hoofd gooien dat ik makkelijk lullen heb, omdat ik er al ben. Laat me daar 2 dingen op antwoorden: in de luchtvaart BEN je er nooit!
En ten tweede misgun ik niemand zijn of haar plaatsje in de cockpit, maar ik hoop wel dat dat plaatje niet ten koste gaat van je mogelijkheid om een normaal leven te leiden (zonder schuldsanering bijvoorbeeld).

Om nog even op metrodriver z'n voorbeeld terug te komen: wij hebben vorig jaar een duur grapje gehad met een towtruck die tijdens pushback een engine raakte. Schade enkele tonnen. "Contributing factors" waren o.a. communicatie en vermoeidheid van de vliegers. Vlucht was legaal volgens de "Hong Kong ARBO-wet". Mogen jullie dus 3 X raden wie de schuld kreeg van dit incident.
Als de vliegers de vlucht niet hadden uitgevoerd vanwege diezelfde vermoeidheid, mogen jullie weer 3 X raden wat er met die bewuste vliegers was gebeurd.
Knap hoor, in 1 X goed geraden.
Enough is enough.

MG
 
Last edited:
Morning Glory: die tweede paragraaf slaat de spijker op zijn kop. Doe je het niet, dan sta je op straat. Een tweede probleem dat je krijgt is dat je plotseling een landingpermit moet regelen. Tgen de tijd dat je die hebt dan ben je ook thuis. Soms is het moeilijk om op je bestemmining iets te regelen. Pisco (plat na aardbeving), Kabul, Baghdad. Die laatste twee wil je echt zo snel mogelijk weer weg. Dit soort situaties laat je weinig keus.

Het wordt nog moeilijker als senior management piloten op een regelmatige basis de rust /werktijdregels regelmatig in het voordeel van de baas buigen. Dan krijg je een scheiding in de pilot force die een groep heeft die daar niet aan meewerkt en een groep die het wel doet (en bang is voor hun baan). Inderdaad staan er nu een een aantal mensen op straat die niet hier aan mee wilden doen en regelmatig zeiden "genoeg is genoeg". Zonder een vakbond achter je sta je machteloos.

Ik zou ook graag zien dat de regels gaan veranderen. Geen "tail end ferry" meer. Geen probleem in de pax wereld, wel in de vracht. Lege vluchten van 6 tot 8 uur zijn niet ongewoon, en het grootste deel komt nadat je ergens al een lading hebt heen gevlogen.
JAA loopt voorop, dan komt de FAA, dan langzaam de rest van de wereld. Een belangrijk element vormt ook de controle van de overheden. Helaas ontbreekt het daar nog wel eens aan.
 
Back
Top