Handige KLu Facts voor po2

Douglas2

New member
Hoofdtaken
• Bescherming van de integriteit van het eigen en bondgenootschappelijk grondgebied, inclusief de Nederlandse Antillen en Aruba;
• Bevordering van de internationale rechtsorde en stabiliteit;
• Ondersteuning van de civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, zowel nationaal als internationaal.
• Ondersteuning andere krijgsmachtonderdelen. Zowel transport als bescherming.


Squadrons

951 Squadron - Logistiek en onderhoudssquadron
650 Squadron - Beveiliging en ondersteunende taken
804 TES Squadron – Opleiding en kenniscentrum
800 Squadron – PATRIOT Squadron
Helikopter
298 Squadron - CH-47D ''Chinook''
300 Squadron - AS53U2 ''Cougar''
301 Squadron - AH-64D ''Apache''

F16
Vliegbasis Volkel:311-squadron, 312-squadron, 313-squadron
Vliegbasis Leeuwarden: 322-squadron, 323-squadron
Springfield, Ohio: 306-squadron (opleindingen)

Luchttransport
Vliegbasis Eindhoven: 334 squadron, Fokker 50, (K)DC-10, Gulfstream IV
336 squadron: C-130H Hercules


Multi Role en Swing Role
- Deelname aan strategische luchtoperaties, waarbij vanaf middelbare hoogte precisiebombardementen worden uitgevoerd.
- Humanitaire hulp, verplaatsen van hulpgoederen. Zoals onderdelen van noodwoningen, slaap materieel, medicijnen, water, voedsel, …
- Verkrijgen en behouden van luchtoverwicht om daarmee de noodzakelijke vrijheid van handelen voor eigen lucht-, zee- en grondstrijdkrachten af te dwingen. Daartoe behoort ook het bijdragen aan luchtembargo's zoals het afdwingen van een 'no-fly zone'.
- Ten slotte kan een multi-role jachtvliegtuig ook worden ingezet voor diverse luchtverkenningsmissies, waarbij de grote snelheid van het vliegtuig borg staat voor het verkennen van een groot gebied. Als nadeel van jachtvliegtuigen in de verkenningsrol geldt de relatief korte tijd die zij boven het te verkennen gebied kunnen doorbrengen.


Laagvliegen
Met de invoering van nieuwe helikopters is de behoefte aan laagvliegen en vliegen bij duisternis toegenomen. Er zijn echter nauwelijks bruikbare laagvlieggebieden waar de overlast zo beperkt mogelijk blijft, terwijl vliegers toch optimaal worden getraind voor hun taak.
Helikopters mogen in de aangewezen Nederlandse laagvlieggebieden en –routes gewoonlijk tot 23.00 uur bij duisternis vliegen op een minimumhoogte van 30 meter vliegen of lager als de aard van de oefening dat noodzakelijk maakt. Daarnaast mogen helikopters bij duisternis op weg naar een laagvlieggebied op 75 meter vliegen als het toestel van nachtzichtapparatuur is voorzien.
Night Vision Goggles-gebieden zijn zeer kleine gebieden waar helikopters met nachtzichtaparatuur bijvoorbeeld naderingsprocedure kunnen beoefenen. Hiervan is in Nederland nog maar één klein gebied daadwerkelijk in gebruik.

Voor het trainen van laag-, contour- en sluipvliegen door helikopters is een gebied nodig waarin een route van tenminste 50 kilometer in een min of meer rechte lijn kan worden gevlogen. Om gewenning aan het gebied enigszins te vermijden dient een dergelijke route bij voorkeur in alle richtingen te kunnen worden gevlogen. In Europa zijn geen militaire oefenterreinen met een dergelijke omvang aanwezig. Daarom vinden laagvliegtrainingen voor helikopters gedeeltelijk plaats in het buitenland en gedeeltelijk in Nederland.
Laagvliegen voor lesvliegtuigen wordt beoefend op een vaste route in het Maas-Waalgebied op een hoogte van 250 voet (ongeveer 75 meter).


Opleiding in Nederland
1 KMA Breda
• 4 maanden
• Kaart lezen
• Je leert je fysieke grens kennen
• Marcheren
• …
2 Woensdrecht EMVO (theorie)
• 3 maanden

3 PC7 Militaire vliegers opleiding
• 3 maanden
• Meteo
• Techniek (motoren, vliegtuigen)
• Theorie + praktisch
• Cursussen @ Vliegveiligheids oefen en testcentrum (Gilze-rijen)
• 3 weken survivaltraining (laatste week dropping, zonder voedsel)
• Parasailing
• Dinghydrills
• Alles over vliegveiligheiduitrusting
• CML (decompressie en vliegfysiologische aspecten)
• Centrifuge
• Decompressiekamer
• TNO @ Soesterberg
• Invloed desoriëntatie

Type bepaling: gegevens v/d prestaties keuring en EMVO

Heli
1. 40 uur VVO (Voortgezette Vliegopleiding) PC7 @ Woensdrecht
2. Fort Rucker Alabama (9 maanden)
• Primary training TH67-Creek
• Instrument training TH67-Creek
• BCS (Basic Combat Skills)
3. Brevetering
4. Type Conversie
US voor Chinook en Apache vliegers
Frankrijk voor Cougar vliegers
5. Bergvliegcursus (High Altitude Mission Qualification Course)
Huey
6. Terug naar Nederland
7. Theaterconversie (3 maanden)

F-16
1. Sheppard Air Force Base Texas
• Gevarieerd ritme, ene week half 5 beginnen, andere week half 11
• 1 á 2x vliegen per dag
• 12 uur per dag werken
2. T37 Tweet
• Beginselen
3. T38
• Basics luchtgevecht
• Wapeninstructie
4. Brevetering
5. Springfield Air Force Base (Ohio USA)
• Conversie F16 (Air National Guard)
• Initial Qualification Training
• Theatre Qualification training
6. Terug naar NL
7. Theater conversie


Random Facts
Vlieland - Schiet oefen terrein KLu
Walk Around – check van het vliegtuig voor het starten, door de piloot


Bases
Vliegbasis Leeuwarden
• F16 Main Operating Bases
Vliegbasis Woensdrecht
• PC7 Demoteam (bastaat op dit moment niet)
• Opleidings Centrum
• Meteorologie
• Logistiek Centrum
Vliegbasis Eindhoven
• Luchttransport
Vliegbasis Volkel
• F-16
• Brandweer
• Meteo
• Luchtverkeersleiding
AOCS Nieuw Milligen
• Air Operations Control Station Nieuw Milligen
• Hoofdtaak Gevechts –en luchtverkeersleiding NL
Luchtmachtbasis De Peel
• Groep Geleide Wapens
Vliegbasis Gilze-Rijen
• Helikopter vloot
Defensie Pijpleiding Organisatie Noordwijk
• verzorgt voor defensie de inname, controle en het transport van vloeibare brandstoffen zoals kerosine en diesel


Uitzending actueel
In principe zit al het vliegend materieel op dit moment in Afghanistan.
De hoofdtaak daar van de F-16 en de Apache is Close Air Support (CAS). Dit betekent dat zij directe vuursteun leveren aan troepen die dit nodig hebben op de grond.
F-16: 2 kisten elke dag stand-by op Quick Reaction Alert (QRA). Als er ergens een probleem ontstaat worden ze gescrambled en gaan ze naar het gebied toe waar de problemen zijn.
Verder zijn er nog 4 kisten die elke dag ge-tasked worden:
- Specifiek doelwit bombarderen
- Naar een Area Of Responsibility (AOR) gaan. Van daaruit krijgen ze dan opdrachten via een Air Operations Center.


Bronnen
www.wikipedia.com
www.defensie.nl

(Als je fouten ziet, gelieve het aan te passen)
 
Last edited by a moderator:
Back
Top