haalt studenten terug uit VS

Artikel op Luchtvaartnieuws:

AMSTERDAM - De leiding van de KLM Flight Academy heeft besloten alle veertig studenten, die momenteel in Amerika op Falcon Field in Phoenix hun opleiding volgen, terug te halen naar Nederland. Dit meldt dagblad Trouw zaterdag. Een week geleden werden de activiteiten van de Nederlanders al stilgelegd. KLM Flight Academy zou onder vuur liggen vanwege de veiligheid.

Iemand die hier het fijne van weet?:confused:
 
Begin van het einde zoals ik al eerder zei. Waarom een eigen verliesdraaiende vliegschool zwaar subsidiëren terwijl er duizenden klaar staan om voor je te werken tegen minimumloon.
 
Zo een beetje het Stella van België. Opleiden opleiden opleiden oei geen werk? Ik wil niet weten hoeveel studenten ze hebben.

Jammer voor de gasten uit de VS, maar veiligheid boven alles (als dit de werkelijke reden is voor het terugroepen natuurlijk).
 
@Poeli

Ik sluit me aan bij jou opmerking. Zelf was ik zo naïef dat ik me alleen blind aan het staren was op mijn jongensdroom (piloot worden).

Het is inderdaad nog maar de vraag wat er met dit veertigtal studenten gaat gebeuren. Voorheen heeft men ook studenten bij EPST geplaatst nadat ASL failliet ging. Natuurlijk wens ik de studenten bij de KLS veel succes met het vervolg met hun opleiding (niet cynisch bedoelt), maar ik denk nu toch echt dat ze de waarheid onder de ogen moeten zien.
 
Ik weet niet goed waar dat laatste nou weer vandaan komt; ik heb toch op diverse media gelezen dat de studenten de opleiding in NL zullen vervolgen.
 
@Jeehaa

Zelf vind ik het ook heel erg vreemd, maar gezien het bericht dat laatst door BAFA op Facebook is geplaatst zou je kunnen veronderstellen dat zij geïnteresseerd zijn in het overnemen van het veertigtal studenten. Natuurlijk hoop ik ook dat zij hun opleiding kunnen vervolgen in Nederland. Toch heb ik mijn vraagtekens of het wel zo'n goed idee was van hen om überhaupt aan de opleiding te beginnen. Zelf wou ik er ook aan beginnen, maar verschillende forums hier op Airwork hebben mij een totaal ander beeld gegeven.
 
@SEAviationSE:
Waarom zouden de betreffende studenten hun opleiding niet gewoon kunnen afmaken in Eelde?
De KLS heeft daar momenteel ruimte genoeg voor, sterker nog; omdat er dit jaar maar erg weinig studenten gestart zijn kan het nog best eens goed uitkomen dat er wat extra studenten naar Eelde komen om te voorkomen dat de helft van het personeel met de duimen zit te draaien.

@Jafar:
Het garantiefonds bestaat nog wel bij Martinair maar voor het verkrijgen van een financiering moet je zelf een borgstelling hebben (bv ouders).
In de praktijk betekend dat dat nog slechts een enkeling in staat is om bij Martinair te kunnen starten.

DFA heeft ook geen financieringsmogelijkheid meer nadat de Frieslandbank gestopt is.
Overigens lijkt de DFA volledig ingeslapen, er zijn geen open dagen meer, geen advertenties, geen nieuwe berichtjes. Zelfs hun banner op Airwork is verdwenen...
 
Quote;

Martinair Flight Academy is een onderdeel van de AIR FRANCE/KLM groep. Dit betekent dat als de maatschappijen binnen deze groep, zoals KLM, Transavia en Martinair, vliegers nodig hebben zij deze zullen rekruteren van de eigen vliegscholen. Concreet komt het er op neer dat de KLM Flight Academy levert aan de KLM en dat Martinair Flight Academy een "preferred supplier" is voor Transavia. Mocht de KLM Flight Academy niet genoeg vliegers kunnen leveren aan de KLM, dan worden leerlingen van de Martinair Flight Academy aangenomen. Dit is in het recente verleden al meerdere malen gebeurd.

Door de kleinschaligheid van de Martinair Flight Academy vinden de afgestudeerde leerlingen vrij snel een baan. In economisch slechte tijden blijft onze wachtlijst beperkt.

Volgens mij worden de zomercontracten bij Trans gevuld met KLS-ers en niet met Martinair Vliegscholers...
 
@SEAviationSE:
Waarom zouden de betreffende studenten hun opleiding niet gewoon kunnen afmaken in Eelde?

De KLS heeft daar momenteel ruimte genoeg voor, sterker nog; omdat er dit jaar maar erg weinig studenten gestart zijn kan het nog best eens goed uitkomen dat er wat extra studenten naar Eelde komen om te voorkomen dat de helft van het personeel met de duimen zit te draaien.
Met één Bo (PH-BWG) ?
 
@SEAviationSE:
Waarom zouden de betreffende studenten hun opleiding niet gewoon kunnen afmaken in Eelde?
De KLS heeft daar momenteel ruimte genoeg voor, sterker nog; omdat er dit jaar maar erg weinig studenten gestart zijn kan het nog best eens goed uitkomen dat er wat extra studenten naar Eelde komen om te voorkomen dat de helft van het personeel met de duimen zit te draaien.

Volgens mij ben je dan niet geheel op de hoogte van wat er zich afspeelt bij de KLM Flight Academy te Eelde.
 
Quote;

Martinair Flight Academy is een onderdeel van de AIR FRANCE/KLM groep. Dit betekent dat als de maatschappijen binnen deze groep, zoals KLM, Transavia en Martinair, vliegers nodig hebben zij deze zullen rekruteren van de eigen vliegscholen. Concreet komt het er op neer dat de KLM Flight Academy levert aan de KLM en dat Martinair Flight Academy een "preferred supplier" is voor Transavia. Mocht de KLM Flight Academy niet genoeg vliegers kunnen leveren aan de KLM, dan worden leerlingen van de Martinair Flight Academy aangenomen. Dit is in het recente verleden al meerdere malen gebeurd.

Door de kleinschaligheid van de Martinair Flight Academy vinden de afgestudeerde leerlingen vrij snel een baan. In economisch slechte tijden blijft onze wachtlijst beperkt.

Volgens mij worden de zomercontracten bij Trans gevuld met KLS-ers en niet met Martinair Vliegscholers...

Nee precies, dat is pure marketingpraat van de MFA om zieltjes te trekken.

KLM neemt in principe alleen KLS-ers aan, maar heeft in het verleden bij grote vraag ook externen met vliegervaring aangenomen. Dat was mogelijk indien je bijvoorbeeld de NLS had gedaan, of bij de Luchtmacht had gevlogen. Er is uiteindelijk in 2006/2007 ook een groep Ab-Initio's aangenomen die direct vanaf de verschillende vliegscholen de Bridgecourse mochten doen. Daar waren naast MFA-studenten ook studenten van Stella, NLS en EPST bij. Daar was de MFA totaal niet exclusief in!
http://www.klm.com/jobs/nl/werken_in_de_lucht/piloot/ervaren_vliegers/ervaren_vliegers.html

Transavia heeft een eigen aanname-traject en staat los van de KLM. Daar zijn echter wel de afgelopen jaren exclusief KLS-ers aangenomen voor een zomercontract, maar daarvoor nam Transavia gewoon 'normaal' aan en konden studenten van de verschillende "Integrated" vliegopleidingen voor solliciteren. Ook daar wordt de MFA genoemd, maar daarnaast ook de andere bekende Nederlandse scholen zoals KLS, NLS, Stella, EPST en DFA.
http://www.pilotattransavia.com/index.php/cms_categorie/50132/bb/1/id/50132

De MFA is een dochteronderneming van Martinair en heeft vroeger vliegers afgeleverd aan Martinair. Maar al jaren worden er geen vliegers meer aangenomen en waren de MFA studenten aangewezen op de vrije markt. Ook in die toekomst zal de MFA geen studenten meer leveren aan Martinair aangezien er een volgens mij een permanente aannamestop is gekomen en de activiteiten/vliegers onder beheer van KLM is gekomen.

De KLS heeft vroeger wel wat samenwerking gehad met de MFA. O.a. in 2007 toen de KLS niet genoeg capaciteit had in de VS, werden KLS-studenten teruggehaald naar NL en konden bij de MFA hun SE-traject vervolgen. De KLS heeft ook zo'n samenwerking met de DFA gehad toen er een aantal maanden later te weinig capaciteit was op de Baron en studenten op de DFA Twinstar hun ME-traject hebben gedaan.

Ben benieuwd wat er momenteel overgebleven is van de MFA. Die hebben het de afgelopen jaren ook niet makkelijk gehad.....
 
http://www.klm.com/jobs/nl/werken_in_de_lucht/piloot/ervaren_vliegers/ervaren_vliegers.html

Naast de gestelde vliegopleiding geldt bij KLM voor ervaren vliegers een aanvullende eis van minimaal 500 uur heavy twin fixed wing ervaring. Voor vliegers met F16-ervaring bij de Koninklijke Luchtmacht geldt deze eis niet. Voor vliegers met een militaire helikopter achtergrond stelt KLM een aanvullende eis van 1.000 uur heavy twin fixed wing ervaring.

Offtopic:
Zou iemand mij dit verschil uit kunnen leggen? (Mag ook middels PM).
 
Back
Top