Gyrocopter

Variatie

New member
Ik heb al een gezocht hier op het forum, maar helaas niets kunnen vinden (kan ook aan mijn zoektechniek liggen) (En ja, lmgtfy heb ik ook al geprobeerd. Werkt helaas niet veel beter, bij mij.)

Ik heb hier in Duitsland een tijd geleden mijn gyrocopter-brevet gehaald, en ben nu aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om in Nederland te vliegen.
Ondertussen schijnen er mogelijkheden te zijn, maar helemaal duidelijk is het mij allemaal nog niet.

Heeft hier iemand ervaring met gyrocopter-vliegen in NL?

Naar welke vliegvelden mag je wel/niet, dat soort zaken? Valt het onder Ultra-light, of hoe heet deze klasse in Nederland, Micro-light?

Alvast bedankt!
 
Ik heb geen ervaringen met gyrocoptervliegen, dus tot zover kan ik niets bijdragen, maar kijk eens op deze website; http://www.autogyroschool.nl/stand-van-zaken-autogyro-nederland.html

Het is weliswaar een gyrocopterschool, maar levert tevens goede informatie over de stand van zaken op hun website. Ze stonden met een aantal van die gyrocopters bij ons in de hangaar en dat zijn echt hele leuke toestellen.

Kijk ook even op de links van deze website. daar wordt doorverwezen naar instanties waar meer info is af te plukken.
 
Ik heb zelf met de gyro gevlogen in NL. Dit kun je vanaf EHMZ doen bij Richard van As. Zijn telefoonnummer kan ik wel pm-en als je `t nodig hebt.
 
Bedankt alvast! Ik zal de website nog eens doorlezen. Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, is of het in Nederland onder UL valt, en of vliegvelden nog aan speciale voorschriften moeten voldoen om erheen te mogen (als UL, danwel als autogyro), zoals bijvoorbeeld Hilversum. Als ik ehhv.com goed begrepen heb, is UL-verkeer eigenlijk niet toegelaten. Maar dat kan ik misschien het best direct daar navragen...
 
Ik vind `t niet zo netjes om e-mailadressen of telefoonnummers van mensen ongevraagd online te plaatsen. Snap je?
 
Dat is erg netjes van je, helemaal zoals het hoort. Maar als de man het ZELF online heeft gezet, dan kan daar toch wel naar verwezen worden?
 
csaba stoor jezelf er niet aan ("prettig gestoord"). Je antwoord staat al in het topic. Bovendien bedoelt N2024 het goed en doet het goed. Je neemt iemand de controle over zijn of haar privacy uit handen als je de informatie zelf op andere plaatsen gaat posten.

Leuk filmpje van Klokhuis op Richard zijn site. Hij staat er goed op!
 
Ja, dat filmpje heb ik ook al ff bekeken... Maar ik heb mijn brevet al, dus les nemen hoeft niet meer. (Toch bedankt, N2024!)

Wat ik meer van plan ben, is vanuit Duitsland af en toe naar Nederland te komen, en ik probeer erachter te komen wat wel en niet mag. Maar dat is nog helemaal niet makkelijk. Vooral ook omdat de wetgeving in Nederland een erge puinhoop is geworden!

Voor een ander topic kwam ik erachter dat het grootste gedeelte van de Regeling Toezicht Luchtvaart is weggevallen. Maar de JAR levert nog geen vervanging op, aangezien het JAR-OPS 2, dat eigenlijk voor de GA was gepland, er nog helemaal niet is.

De rest bestaat uit ministeriele regelingen, waar ik helaas ook geen wijs uit word.
:confused:
 
De NL regelgeving is H I E R te vinden :)

Hetgeen ik hieruit kan opmaken (correct me if i'm wrong), is dat je met je D-reg autogyro van D naar NL v.v. mag vliegen.

Note: voor grensoverschrijdend NL verkeer, FPL indienen (AIP ENR 1.10 paragraaf 1.1.1)!

Brochure MLA Flying in Europe (pdf)

Note: autogyro's vallen (NL) in de categorie MLA
 
Last edited:
De NL regelgeving is H I E R te vinden :)

Hetgeen ik hieruit kan opmaken (correct me if i'm wrong), is dat je met je D-reg autogyro van D naar NL v.v. mag vliegen.


Bedankt! Daar kan ik wel wat mee beginnen.

Weet jij toevallig (je schijnt vrij regelmatig het hele internet door te spitten?? :)) of er ergens een overzicht te vinden is welke ministerieele aanwijzingen er de laatste jaren zijn gekomen om de RTL te vervangen?

Regelmatig komen hier bijvoorbeeld discussies naar voren, wat moet je nu bij je hebben als de LVP een ramp-inspectie doet. Ik kan op het moment niet eens meer vinden waar beschreven staat dat je tenminste een vliegkaart bij je moet hebben...

Bedankt, Var.
 
Ze maken er i.d.d. wel een zooitje van.

SC Nr. 20084 (16/12/2010) (pdf)

Pagina 5:

L 220 als gezagvoerder van een burgerluchtvaartuig niet de in de Regeling boorddocumenten luchtvaart genoemde documenten meevoeren. Artikel 4.8 Wet Luchtvaartwet.

En laat nu net de Regeling boorddocumenten op 19/07/2008 vervallen zijn (bron)
 
Ja, dat viel mij inderdaad ook al op. Ik heb nog de hoop dat er ergens, iemand, een overzicht op het internet heeft gesteld. Om nu voor dit soort vragen elk jaar de nieuwste versie van Vrijhof's boeken aan te schaffen, omdat het anders niet mogelijk is er wijs uit te worden..

Wat natuurlijk wel de vraag opent, zijn de boeken van Vrijhof wat dit aangaat, aktueel...
 
Wat natuurlijk wel de vraag opent, zijn de boeken van Vrijhof wat dit aangaat, aktueel...
Iedereen wordt geacht de wet te kennen, alleen ze maken het wel verdomd moeilijk (ondoorzichtelijker kunnen we het niet maken).

De regelgever (lees: overheid), heeft m.i. de verplichting/taak om 'actuele' wetgeving via het www ..... ;)

Online overzichten genoeg, zoals D E Z E (pdf) bijvoorbeeld, maar het is nergens (www) te toetsen (wet).
 
Last edited:
Back
Top