GVSS voorbereiding

FlyingRawData

New member
Ik wil graag iedereen van harte bedanken die ervoor gezorgd heeft dat er zo'n duidelijke uitleg op het forum kwam te staan over wat de PO1 en PO2 precies inhouden en hoe je je hierop moet voorbereiden. Ik heb hier heel veel aan gehad en mag met trots mededelen dat ik beide fasen heb gehaald.
Nu moet ik over enkele weken de GVSS doen. Ik weet heel weinig over deze test en weet eigenlijk niet zo goed wat ik kan verwachten en wat ik kan doen om me hierop voor te bereiden. Daarom zou ik het zeer op prijs stellen als iemand mij zou kunnen vertellen wat ik precies kan verwachten van de GVSS en wat ik zou kunnen doen ter voorbereiding.

Groeten, Petruz
 
Staat volgens mij al vrij veel in de kennisbank, kijk daar eerst even.

Maar, wat naar mijn mening belangrijk is:

- Blauwe boekje goed kennen
- Goed opletten bij briefings
- Goed slapen
- Je niet gek laten maken door de instructeurs (maar wel naar ze luisteren)
- Jezelf blijven verbeteren
- Niet te veel stressen

En verder gewoon veel plezier hebben en elke avond lekker eten met je groep!
 
Als je een vlucht gehad hebt, moet je niet te veel luisteren naar de mening van je metgezellen. Iedereen stelt andere eisen aan zichzelf, en een slechte vlucht voor jou betekent misschien wel een goede vlucht voor hen. Als je negatief over je eigen vlucht denkt, gaat dat in de meeste gevallen ten koste van je volgende vlucht.
Ik weet nog van een jongen die zei dat alles echt supergoed ging, maar uiteindelijk was hij niet door..Waarschijnlijk stelde hij lagere eisen aan zichzelf. Ik vond dat mijn vluchten niet zo goed gingen, maar toch was ik wel door. Dat is een verschil. Blijf kritisch op jezelf, maar laat het niet ten koste gaan van je vluchten. Succes
 
Nu we toch bezig zijn.
er is genoeg over te vinden. maar toch is zo apart
topic wel weer handig. Wat ik nog niet echt ben tegengekomen :

maar er komt dus ook een toets vooraf.
is deze toets om je zorgen over te maken ?
zijn er bijvoorbeeld standaard
vragen die jullie nog weten ?

verder ben ik ook benieuwd of je persoonlijk word behandeld ? briefing, nabesprekingen etc allemaal prive ? of met je groep ?

tot slot je levensbeschrijving, hebben jullie dezelfde als op PO2 ingeleverd ?
of hebben jullie een andere gemaakt ? want ik begreep dat ik die VOOR
mijn gvss weer moest inleveren .....
 
@kamphuis:

De theorie-toets van tevoren is erg makkelijk. Als je het boekje een beetje goed doorneemt kan je hem foutloos maken. Dat betekent dus niet dat je het boekje maar even door hoeft te lezen. Leer het boekje goed! Ook tijdens de vluchten zal de stof goed van pas komen.

Denk aan vragen over crosschecks, handelingsvolgorden, powersettings/snelheden en basisprincipes van het vliegen.

Verder is het zo dat je voor elke vlucht met je instructeur naar een lokaaltje (zeg maar hok) gaat, waar de frasca voor je klaar staat. Na de vlucht neem je de resultaten kort door met je instructeur. Je instructeur zegt over het algemeen alleen wat je niet goed doet. Schrik dus niet als je negatieve dingen te horen krijgt. Onhoud/schrijf op wat je instructeur zegt en probeer het de volgende vlucht te verbeteren.

De briefings voor de vluchten doe je met een paar anderen van je groep.

Wat betreft de levensbeschrijving: je kan dezelfde inleveren als bij PO2. Ik heb hem zelf echter wel een beetje aangepast voor de COVA. Iets minder over (bijzondere) dingen die ik heb gedaan, iets meer over mijn motivatie. Maargoed, dat moet je allemaal zelf weten natuurlijk. Succes!
 
Wat gaan ze tijdens GVSS met je levensbeschrijving doen eigenlijk..?? Het gaat daarbij toch puur om je vliegaanleg?

Ik zou ook graag willen weten hoe die dagen er zo'n beetje uitzien. Ben je 4 hele dagen echt volop bezig?
 
Volgens mij doen ze tijdens GVSS niets met je levensbeschrijving. Ik denk dat ze hem zo vroeg al willen hebben omdat ze hem dan meteen aan de COVA door kunnen geven als je door bent. De COVA heeft wat meer tijd nodig om zich op je voor te bereiden.

Je krijgt aan het begin van de week een rooster waarop de tijden van al je vluchten en briefings staan. Een dag kan er zo uitzien:

09:00 uur - Vlucht A
11:00 uur - Briefing vlucht B
16:00 uur - Vlucht B
17:00 uur - Briefing vlucht C

Dan begin je de volgende dag dus met vlucht C. Soms ben je al heel vroeg klaar, soms pas om een uur of zes. Maar als je vroeg klaar bent zal je waarschijnlijk ook weleens wachten tot de anderen klaar zijn met hun vluchten.
Voor mij voelde een dag zo: vroeg opstaan/ontbijten, naar de KLS, vluchten en briefings, wachten, vluchten en briefings, wachten op groepsgenoten, met z'n allen eten, in het hotel de vlucht van de volgende dag voorbereiden, slapen. Je dag vliegt echt voorbij. Maar je houdt tussendoor wel genoeg tijd over voor wat ontspanning ;)
 
Wat gaan ze tijdens GVSS met je levensbeschrijving doen eigenlijk..?? Het gaat daarbij toch puur om je vliegaanleg?

Ik zou ook graag willen weten hoe die dagen er zo'n beetje uitzien. Ben je 4 hele dagen echt volop bezig?

De levensbeschrijving heb je al eerder gestuurd met de overige documentatie. Ik denk dat de levensbeschrijving een lijdraad is voor dienstdoende instructeurs. Dan weten ze wie er voor ze zit, of ze al kennis hebben van vliegen of eventueel vliegervaring. Die informatie kan meespelen in een beoordeling,

bijv. iemand die zown 300 uur zweefvliegervaring heeft, een GPL heeft en misschien wat motoruurtjes zal beter moeten presteren dan iemand met geen ervaring. Zou een beetje vreemd zijn als iemand met 300 uur enorm zit te kloten in de sim. Zal best mee kunnen spelen in de uiteindelijke beoordeling...

gr flying
 
ja vooraf moet je ook een verklaring tekenen of je vliegervaring heb, heb ik vernomen ? dus in principe moeten ze het hier aan af kunnen zien .....
 
ja vooraf moet je ook een verklaring tekenen of je vliegervaring heb, heb ik vernomen ? dus in principe moeten ze het hier aan af kunnen zien .....

dat klopt idd, je moet aangeven of je vliegervaring of simulator ervaring hebt, zo ja hoeveel uur. Als je bijvoorbeeld 150 zweefvlieguren hebt, moet je dat gewoon eerlijk opgeven ivm de progressielijn. iemand met meer uren zal minder progressie maken. én progressie is nou juist hetgeen waar het omdraait tijdens het gvss.

gr flying
 
Ik zou het gewoon vermelden. Zij weten als geen ander dat je in 20 minuten vliegles niet meteen een vliegtuig kan besturen;) Zo'n korte vliegles stelt voor de instructeurs niet echt veel voor ( vergeleken met het voorbeeld van flying83) dus waarom zou je het niet gewoon vermelden.
 
Ja inderdaad, wat moet ik nou in 20 minuten hebben geleerd :)
Even on-topic @ GVSS-data topic
 
Ik had ook 1 uur op een frasca 141 op schiphol 'geoefend'. Vooral gekeken hoe het apparaat op alles reageerde. Tevens 30 min. gevlogen op Eelde. Ik heb alles vermeld op dat briefje. De cova vroeg er nog wel naar, maar ze vonden het als voorbereiding alleen maar beter en getuigd van motivatie!
 
Ja dat is nou de vraag van hoe ze het oppakken.
20 min echt vliegen gaf mij toch weer een feeling voor het vliegtuig.
Dit is echter niet vergelijkbaar met een sim dus veel zou ik er niet aan hebben gehad.
 
Ik heb geoefend met microsoft flight simulator en ik moet zeggen dat het mij wel heeft geholpen. Ik heb een nieuwe computer aangeschaft en alle benodigde hardware er bij gekocht. dus een stuur (Yoke), en gashendels en pedalen.
Het is natuurlijk wel een beetje anders dan bij de KLS grading maar je went heel erg aan de metertjes en aan het vliegen.
Als je je echt goed voor wil bereiden is dit absoluut een aanrader.
Voor meer informatie kun je me altijd wel even mailen. En ik gebruik het spul nu nooit meer dus als iemand belanstelling heeft om het complete pakket te kopen mail me dan even!

albertbrouwer6@hotmail.com

ps: Ik heb het wel gehaald trouwens ;)
 
Ik kan me niet voorstellen dat je het vliegen in FS kan gebruiken voor de grading. Is namelijk compleet anders. Ook ik heb wel eens FS gespeeld voordat ik de grading heb gedaan, maar ik had daar echt compleet niks aan. Een beetje kijken voor de metertjes is een ander verhaal.
 
Voor het gevoel hoef je het inderdaad niet te doen. Ik heb er wel m'n crosschecks mee geoefend, en dat heeft me zeker wel wat geholpen.
 
Hey, ik moet van 7 april tot 10 april voor mijn gvss. Meer mensen die ook moeten en dit lezen? Groetjes Remco
 
Back
Top