Grunduntersuchung CLH

rein20

New member
Ik zag bij een topic over CLH dat er tal van mogelijkheden zijn om je voor te bereiden voor dit eerste onderzoek.
Kan iemand mij vertellen welke(downloads, cd-rom, online etc.)??

En over de inhoud van de testen(duits etc.)??

Danke!!:)
 
Dank Cpt OVeur!

Verder nog iemand met meer nieuws over clh?
Las op airwork meerdere topics over de dochter van LH en die waren niet allemaal even positief.

Let me know
 
Dank Cpt OVeur!

Verder nog iemand met meer nieuws over clh?
Las op airwork meerdere topics over de dochter van LH en die waren niet allemaal even positief.

Let me know

CLH is op zich helemaal geen slechte maatschappij om voor te werken, laten we dat eerst voor op stellen. Er beginnen op dit moment Ab-initio´s op zowel CRJ als EMJ, wat best leuke ratings zijn om mee te beginnen geloof ik, en CLH werkt nog steeds met een bond ipv typerating zelf betalen.
Het salaris is goed, zeker voor je eerste job. Je dienstplan is redelijk pittig door het feit dat CLH op dit moment weinig copiloten heeft op alle 3 de types (dit ivm met wisselen naar LH, omscholingen EMJ en vertragingen tijdens het scholen), het voordeel hiervan is dat CLH een redelijk goede overuren regeling heeft en je dus in deze 'pittige' maanden aardig geld kan verdienen.
Mocht dit 'vele' werken je op een dag niet meer bevallen dan kun je 'Deeltijd' aanvragen, bijvoorbeeld 90% of 75%, je hebt dan natuurlijk wat minder te besteden maar het maakt het leven een stuk aangenamer, zeker als je bijvoorbeeld nog shuttled naar Nederland.

So far so good,

MAAR,
CLH komt er niet zo positief uit in de vergelijking met GWI/LH. Aangezien je voor beide bedrijven dezelfde selecties doet als voor CLH zou voor mij de keuze makkelijk zijn. Mocht je om wat voor reden dan ook alleen naar CLH kunnen en niet naar GWI/LH (bijvoorbeeld alleen Havo op zak), dan zou ik zeker in deze tijd gewoon naar CLH gaan, het kan altijd slechter.

De vergelijking GWI/LH/CLH is hier al vaker besproken, maar nog even kort:

Bij LH/GWI sta je direct op de senioriteitslijst van LH, verdien je meer, vlieg je een commerciëler type.
Bij CLH is het uitzicht op een upgrade op dit moment erg slecht, door de snelle groei van de afgelopen 10 jaar en nu de afbouw van het aantal vliegtuigen is er een structuur ontstaan met veel jonge captains die de komende jaren natuurlijk nergens naar toe gaan. CLH is dan ook het enige bedrijf in de luchtvaart waar men geen ontzettende problemen gaat krijgen vanwege de aankomende pensioengolf :biertje:.
CLH biedt de mogelijkheid om naar LH te wisselen, dit is helaas erg afhankelijk van Capaciteit aan beide kanten, en het kan dus zomaar zijn dat CLH besluit om je nog maar even vast te houden, wat erg frustrerend kan zijn.

De rest van de voor en nadelen kun je hier vast nog wel op het board vinden. CLH is geen slechte club om voor te werken, maar als je de mogelijkheid hebt om direct bij LH/GWI te beginnen dan zou ik er geen seconde over nadenken. Waarom zou je 3-5 jaar senioriteit weggooien door via CLH te wisselen naar LH als je nu gewoon direct daar kan beginnen?!

Succes!
 
Duidelijk verhaal Raphael_Lito.
En hoe zit het met de vergelijking tussen Condor en LHC of tussen Condor en GWI/LH? Welke komt daarin het beste uit de bus volgens jou?
 
Daar durf ik weinig over te zeggen,
Ik heb vrij weinig (directe) info over Condor.
Toch zou ik het wel weten als ik de keuze had, ik zou altijd voor een firma kiezen waar ik direct op de senioriteitslijst van LH terecht zou komen, en aangezien dit bij Condor niet het geval is (zoals ik het begrepen heb) zou ik dus voor GWI/LH kiezen.

Niemand kan in de toekomst kijken, en ook LH kan failliet gaan, maar ik zou mijn kansen liever bij een flagcarrier wagen als ik dan toch de keuze zou hebben.
Maar, dat is persoonlijk en niet gebaseerd op feiten.

Bedoelde je met LHC Lufthansa Cargo of Lufthansa Cityline?
 
Ja van mij ook dezelfde vraag.
Heb ook iets bij Condor lopen, alleen daar zit iets minder vaart in.

Wat zijn daar de verhoudingen tot GWI/LH mee??
 
As I said,
Zoals ik het begrepen kom je op dit moment niet meer op de LH senioriteitslijst als je bij Condor begint.
Het zou voor mij dus geen moeilijke keuze zijn, maar ieder zijn motieven dus dat is een overweging die je zelf moet maken. Ik denk zelf alleen dat een flagcarrier voor de toekomst de beste (of de minst slechte) arbeidsvoorwaarden biedt.
 
Ik bedoel natuurlijk Lufthansa Cityline, CLH! Excusez!

Ik heb begrepen dat je na de DLR-test pas de keuze hoeft te maken bij welke maatschappij je verder gaat solliciteren.
Dus na het maken van de DLR bij bijvoorbeeld CLH, kun je nog switchen naar GWI of Condor.
Kun jij, of iemand anders, dit bevestigen? Kan het nergens zwart op wit vinden namelijk.
 
Daar kan ik je niet mee helpen, ik heb geen idee wat de mogelijkheden op dat gebied zijn.

Ook wat betreft de keuze CLH of Condor kan ik je weinig advies geven. Dat is persoonlijk, wil je snel uren maken op een commercieel type dan is Condor een goede maatschappij denk ik.

Bij CLH is de type wat minder commercieel dan A320 of B757/B767, maar je maakt genoeg uren en de betaling is goed. Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet slecht. Als je geduld hebt kun je via de wissellijst op een dag door naar LH of LH Cargo. (Tenminste, zo is het nu). Maar, deze lijst is afhankelijk van capaciteit. Dit betekent in de praktijk dat het zo kan zijn dat LH ready entries aanneemt maar dat CLH je niet laat gaan. Ontslag nemen en zelf solliciteren bij LH is geen optie, zij zullen je vanwege een "Gentlemans Agreement" met CLH op deze manier niet aannemen, dit gaat alleen over de wissellijst. Dit kan natuurlijk de nodige frustraties opleveren, want bij Condor bestaat deze afspraak voor zover ik weet niet, dus kun je zelf de keuze maken om te gaan.

Maar, ik begrijp de discussie niet helemaal, ik zou gewoon voor een KTV bedrijf kiezen en de stap via CLH of Condor overslaan als je de kans hebt! Het is namelijk echt een gouden kans!
 
Je kan inderdaad na de DLR overstappen in het selectie proces. Heb dit zelf ook zo gedaan en hoor van veel jongens dat ze deze overstap maken.
Een belletje naar interpersonal en wat papierwerk moet genoeg zijn.
Of dit ook zo is met havo durf ik niet te zeggen, volgens mij is vwo een eis van GWI.
Als je de DLR eenmaal hebt gehaald moet je gewoon even bellen met gwi-interpersonal en die kunnen je alles vertellen.

JM
 
Is er iemand die inhoudelijk nog wat kan vertellen over de Grunduntersuchung?
Hoe ziet de dag eruit, ik zag testjes staan en een duitse taaltest.
Maar wat houden deze testjes precies in??

Dank alvast
 
Guten Tag!

Iemand de software van sky-test die ik kan overnemen?!

Of moet ik deze persé online bestellen....

Iemand nog tips voor het maken van een afspraak met Interpsonal voor de GU?!
Heb goed bericht gekregen, maar dit heeft natuurlijk enige voorbereiding nodig, kun je dit zelf aangeven of geven zij gewoon een datum op??
 
Back
Top