Dank Cpt OVeur!
Verder nog iemand met meer nieuws over clh?
Las op airwork meerdere topics over de dochter van LH en die waren niet allemaal even positief.
Let me know
CLH is op zich helemaal geen slechte maatschappij om voor te werken, laten we dat eerst voor op stellen. Er beginnen op dit moment Ab-initio´s op zowel CRJ als EMJ, wat best leuke ratings zijn om mee te beginnen geloof ik, en CLH werkt nog steeds met een bond ipv typerating zelf betalen.
Het salaris is goed, zeker voor je eerste job. Je dienstplan is redelijk pittig door het feit dat CLH op dit moment weinig copiloten heeft op alle 3 de types (dit ivm met wisselen naar LH, omscholingen EMJ en vertragingen tijdens het scholen), het voordeel hiervan is dat CLH een redelijk goede overuren regeling heeft en je dus in deze 'pittige' maanden aardig geld kan verdienen.
Mocht dit 'vele' werken je op een dag niet meer bevallen dan kun je 'Deeltijd' aanvragen, bijvoorbeeld 90% of 75%, je hebt dan natuurlijk wat minder te besteden maar het maakt het leven een stuk aangenamer, zeker als je bijvoorbeeld nog shuttled naar Nederland.
So far so good,
MAAR,
CLH komt er niet zo positief uit in de vergelijking met GWI/LH. Aangezien je voor beide bedrijven dezelfde selecties doet als voor CLH zou voor mij de keuze makkelijk zijn. Mocht je om wat voor reden dan ook alleen naar CLH kunnen en niet naar GWI/LH (bijvoorbeeld alleen Havo op zak), dan zou ik zeker in deze tijd gewoon naar CLH gaan, het kan altijd slechter.
De vergelijking GWI/LH/CLH is hier al vaker besproken, maar nog even kort:
Bij LH/GWI sta je direct op de senioriteitslijst van LH, verdien je meer, vlieg je een commerciëler type.
Bij CLH is het uitzicht op een upgrade op dit moment erg slecht, door de snelle groei van de afgelopen 10 jaar en nu de afbouw van het aantal vliegtuigen is er een structuur ontstaan met veel jonge captains die de komende jaren natuurlijk nergens naar toe gaan. CLH is dan ook het enige bedrijf in de luchtvaart waar men geen ontzettende problemen gaat krijgen vanwege de aankomende pensioengolf :biertje:.
CLH biedt de mogelijkheid om naar LH te wisselen, dit is helaas erg afhankelijk van Capaciteit aan beide kanten, en het kan dus zomaar zijn dat CLH besluit om je nog maar even vast te houden, wat erg frustrerend kan zijn.
De rest van de voor en nadelen kun je hier vast nog wel op het board vinden. CLH is geen slechte club om voor te werken, maar als je de mogelijkheid hebt om direct bij LH/GWI te beginnen dan zou ik er geen seconde over nadenken. Waarom zou je 3-5 jaar senioriteit weggooien door via CLH te wisselen naar LH als je nu gewoon direct daar kan beginnen?!
Succes!