Groundschool slagingspercentage

Avian

New member
Ik heb vernomen dat het 'normale' slagingspercentage bij vliegscholen voor groundschool ligt op 75%. Nou lees ik op de site van een EPST (OAT) student dat EPST er een shepje bovenop doet en de lat op 85% legt. Op het beroepspilotenforum bij de thread Solid Air zegt Senna het volgende:

Voor alle nieuw komers Het is hooguit momenteel minder lastig om een baan te vinden momenteel. Trap niet in die B.S van Integrated course, AJFC, etc. Dat is alleen leuk voor de 95% ground school 1e pass met alles. Als je dit traject kiest en het zit iets tegen ben je de sigaar.

In hoeverre is dit waar? 95% 1e pass met alles lijkt me alleen weggelegd voor een heel klein gedeelte van de studenten.
 
Last edited:
Die 75% is dus niet het aantal geslaagden van een klas, maar de minimale eis voor het halen van een ATPL theorie-examen. EPST eist van hun studenten dat ze gemiddeld 85% scoren over de gehele ATPL theorie-examens. (Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat zij je dan makkelijker bij een airline kunnen plaatsen. Er zijn namelijk airlines die 85% gemiddeld over de hele ATPL theorie-examens eisen.)

En uitzonderlijk, tjah, ik zit nu in een klas van 8 en daarvan zijn er toch 6 (waaronder ik :angel:) die gemiddeld +90% staan. Dus zo uitzonderlijk is het niet. En er zijn bij mij weten geen airlines die als eis hebben dat je 95% gemiddeld over alle ATPL theorie-examens moet hebben.
 
@ Wepz

Ik bedoelde met het 'slagingspercentage' de minimale eis. Woord een beetje ongelukkig gekozen:rolleyes: .

Is het zo dat je bij EPST onder de 85% de test opnieuw moet doen? Zo ja, hoeveel waarde hechten de airlines aan een 'first time pass'? Zo nee,
heb je een probleem wanneer je onder deze score zit m.b.t. het vinden van een baan?

Is het in elke klas zo dat het grootste deel 85%+ scoort? Of hebben jullie een bovengemiddelde klas?
 
Geen idee of je de test opnieuw moet doen. Vraag me uberhaupt af of dat wel mag van de betreffende instantie die de testen afneemt. Dat zou je aan iemand van de EPST moeten vragen.

Wat banen betreft, geen idee, ik denk dat er zat mensen nu rondvliegen die dit gemiddelde niet hebben.

Bij ons op de CAE NLS (Amsterdam), scoort de hele klas wel 85% of hoger. Wij zijn zelfs, aldus de head of training, de school met het hoogste gemiddelde van heel Nederland. Of dat laatste waar is heb ik geen idee van, ik weet alleen dat mijn klas aardig hoog scoort. (En als ik er nu nog eens over nadenk staat iedereen in mijn klas wel +85%, maar niet allemaal +90%.)

Maar goed, cijfers zeggen ook niet alles, ik denk dat een airline op nog veel meer let dan alleen jouw ATPL theorie-examens. Ik word trouwens niet opgeleid voor de burgerluchtvaart, dus ik ben misschien niet de juiste persoon om antwoorden op jouw vragen te geven. Misschien dat iemand mij kan aanvullen cq. verbeteren.
 
Wepz, hoeveel van die mensen komen uit het leger? De selectie eisen zijn daar nogal hoog wat het hoge percentage zou kunnen verklaren.
 
Inderdaad 75% is slagen en min 85% willen ze zien bij EPST en OAT en over 1e pass in. In het geval van EPST dit heb ik gezien omdat ik zelf oxford gedaan heb, LEES GEEN EPST. Daar was ik te oud voor. Daar waren ook een aantal jongens van EPST die na het behalen van hun grondschool niet de 85% haalde maar geloof rond de 82%. Ze werden er toen uitgezet, dit was hun niet van te voren gemeld. Dan sta je raar te kijken meen dat 1 a 2 wel op eigen kracht zijn doorgegaan met de hulp van Oxford. Maargoed wil je het fijne ervan weten bel met Dhr. Verburg. Echt tactvol ging dat niet, maar daar zijn ze bij EPST goed in de jongens in de opleiding goed onder druk te zetten d.m.v dreig brieven etc. Toen ik er was, zat er in iedere klas (3 totaal) wel iemand die zo'n fijne brief kreeg of bezoekje van hun engelse partner.

Nogmaals je hebt geen probleem als je maar goed scoort, zo niet dan wordt je er ook zonder pardon uitgezet.


OXford zelf hanteerd 85% en 1e pass of series op je IR examen om je te helpen met interviews. heb je dat niet dan moet je zonder de hulp van de school doen.

Reden dat een hoop zo hoog scoren op Oxford is dat ze nu vrijwel alle feedback vragen hebben, dus als je die goed uit je hoofd stampt kom je wel rond de 90%.

Oxford in mijn menig is wel een goede school overigens, goede naam bij div. maatschappijen. Gewaarschuwd mens teld voor 2. Lees alleen maar jubel verhalen van EPST maar er zijn ook wel wat negatieve kanten van die club. Denk alleen niet dat iemand van de leerlingen hierover uit de school wil klappen. Dus als je daar selectie wilt gaan doen gewoon vragen wat deze voorwaarden zijn.
 
Djanello said:
Wepz, hoeveel van die mensen komen uit het leger? De selectie eisen zijn daar nogal hoog wat het hoge percentage zou kunnen verklaren.

Daarvan zijn er 3 (inclusief ik) van defensie. Binnen defensie is er volgens mij geen percentage eis, gewoon zorgen dat je na 8 maanden die ATPL theorie op zakt hebt. Echter, vooraf hoor je van andere aspirant vliegers die dit al achter de rug hebben dat je gewoon je best moet doen en hoger 'moet' halen dan de burgers. Er heerst dus gewoon een gezonde strijd tussen de burgers en de militairen. :airforce:
 
Back
Top