groene stroom

Je ziet het in bepaalde omstandigheden wel eens, heb er zelf ook wel foto's van :) Staan er op a.net ook wel meer.

Het komt niet echt veel voor, en wat nou precies de omstandigheden er voor moeten zijn weet ik ook niet.
 
Volgens mij is dit is elmsvuur (Sint-Elmusvuur). Je ziet het wel eens richting de tropen op als het op hoogte warm en vochtig is.
 
He Oboema vlieg je zo ver om het onweer heen dat je het in EU niet ziet op je windscreen?

Zie het ´regelmatig´ voor me neus
 
Try flying in the tropics:-

As you enter the anvil of a CB you can sometimes see a purple glow in front of the aircraft. It's like someone is shining a dim purple spotlight at the aircraft.

For even more fun - looking at the radome you'll see a number of "step leaders" visible.

Both events occur when the aircraft is flying through an area of very high electrical charge (like the anvil).

It's quite normal to loose radio transmission/reception in heavy precipitation. On the headset you will hear a loud hissing with an ocasional loud discharge (sounds like a scream). My understanding is this is a capicitor discharge (metallic sticker/paint layer/metal skin acts like a capacitor).

Tropical CB's go up very high (FL450+) and sometimes have low water content giving minimal radar returns. The only way to get anything to show on the radar display is to set the gain to maximum and the range scale to 40. Returns sometimes won't appear until 20 miles from the cell.

I saw a "sprite" a few months ago for the second time in my career.
 
He Oboema vlieg je zo ver om het onweer heen dat je het in EU niet ziet op je windscreen?

Zie het ´regelmatig´ voor me neus

Ik wou het een beetje bijzonder houden ;). Ik heb het dichtbij huis nooit gezien, kennelijk toeval.
 
Affirm St.Elmo's Fire.

Vlieg een klein jaartje 737 en heb het inmiddels twee keer gehad.Gewoon statische elektriciteit die zichtbaar wordt.
Daarvoor op de RJ 1 keertje in zes jaar , toen was de kist zo statisch dat de static wicks het kennelijk niet meer trokken.Van die grote witte flitsen tussen vliegtuig en lucht.

Het ene vliegtuig heeft het schijnbaar sneller dan het andere..
 
Nog een bekende 'groene stroom' vlucht in de tijd dat er nog minder bekend was over vliegen door vulkanisch as:

British Airways Flight 9
BAFs009.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=vrNuY2qXWhI
 
Back
Top