Groeiend aantal verse piloten werkloos.

Snappaz

New member
De VNV bemoeit zich ermee, mooi om dat te zien.

Het leukste deel van het stukje is dat Stella 200 mensen per jaar opleid, en dat ze op dit moment nog maar 5 wachtenden hebben???? ( Klopt dit ?)

Verder prima initiatief van KLS & EPST om de aantal opleidingsplaatsen te reduceren naar 60 per jaar, van KLS was het al bekend, van EPST wist ik dit nog niet.

Ik Citeer:

' Bij ons verstrekt de ABN de leningen aan de studenten en de bank heeft vorig jaar nog een marktonderzoek gedaan, mede aan de hand van gegevens van maatschappijen en vliegtuigbouwers. Daaruit blijkt dat er over twee jaar weer behoefte is aan nieuwe piloten. Het zijn nu eenmaal golfbewegingen in deze markt'', benadrukt directeur Dick Verburg. '


Wat vinden jullie hiervan?
Hoe betrouwbaar is dat onderzoek? Of is het pure :blabla::blabla: ?


http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuw...02.ece/Groeiend-aantal-verse-piloten-werkloos
 
In de laatste 'op de bok' besteedt Van Zwol ook een groot gedeelte van zijn column aan het probleem. Klasse!
 
Over dit onderwerp gaat mijn betoog dan ook.
Veel mensen (Lees: 99.9%) denken dat na het afronden van de opleiding, je voor de rest van je leven goed zit.......
 
Informatie vanuit Stella moet je altijd met een korrel zout nemen. Ze hebben weliswaar een groep studenten tijdelijk kunnen onderbrengen bij turkse clubs, maar dan nog lijkt mij 5 wachtenden laag ingeschaald... En als ELKE student doorstroomt naar een turkse club, dan ga ik er gemakshalve vanuit dat hier een financieel gewin aanwezig is voor de maatschappij dan dat men van kwaliteit uitgaat. Of zie ik dat te simpel? Waarheid zal wel ergens in het midden liggen....

EPST heeft haar intake al tijden op 60 man per jaar staan. Volgens mij zijn zij niet drastisch teruggeschaald nadat de crisis toesloeg, maar leiden zij al jaren deze hoeveelheid piloten op.

Vanuit de KLS wel teruggeschaald, maar die genoemde 180 man is ook een beetje verkeken. Toen er in 2008 nog tekorten ontstonden, besloot men om een zesde klas (30 per klas, totaal 180 man) te laten starten in december 2008 en toen gingen er indd persberichten uit dat de KLS niet kon voldoen aan de vraag naar piloten. In het najaar van 2008 viel alles om en is die zesde klas doorgeschoven naar 2009 en vielen deze 30 jongens en meiden onder de 60 man die in 2009 aan de opleiding zijn begonnen. Werkelijke terugschaling dus van 150 naar 60.

Hulde aan de VNV dat ze bezig zijn met deze problematiek. In deze niet-transparante luchtvaartsector is de VNV denk ik de aangewezen kandidaat om iets te kunnen betekenen voor de horde Ab-Initio's, voornamelijk in de vorm van contacten met de overheid, luchtvaarmaatschappijen, opleidingen en andere vakbonden.

Ik moedig alle Ab-Initio's dan ook om Lid-Kandidaat te worden van de VNV (25 euro p.j.) Gezien de hoeveelheid aanmeldingen in de "Op de Bok" is die boodschap al bij veel AI's doorgekomen.
 
Ik geloof dat de afgelopen tijd (lees jaren) al ruimschoots en genoeg feedback uit de markt zelf is gekomen -op dit forum en Pprune- dat de quantiteit van 0-uren vliegers (jaja, 200 uur op een Sjesna is 0) de werkelijke afname door airliners ver overtreft.

Je moet wel een volkomen retard zijn tegenwoordig nog verhalen van plaatsingsgaranties te geloven.
En dan gaat het over plaatsing bij de aasgieren van de luchtvaart (Ryanair, Air Berlin, Germania etc) die geen zier geven om je rechten.
(Kan ik hier zeggen: Niet janken, je had het kunnen weten? Tering, je koopt nog geen wasmachine zonder links, rechts boven en onder te onderzoeken, maar zoonlief heeft een 'droom' dus je knalt er maar even een tonnetje of wat tegenaan? Get real!)
Dus gewoon niet tekenen, dan is het snel afgelopen met de zwendelpraktijken. Simpels

Wij spraken vanuit de NLS al in 2000 met de VNV hierover en daar is toen al niets uitgekomen. Toen al wilde de VNV nieuwe zieltjes hebben en we hebben vanuit een gezamelijke KLS/NLS/Martinair medewerking behoorlijk wat lopen leuren om maar lid VNV te worden. TIEN JAAR LATER (!!!) hoor je hetzelfde verhaal weer. Zonder garanties van de VNV in welke mate ze wel of niet actief handelen.

Dus mijn mening: Same old BS, different year...
Good luck
 
Last edited:
' Bij ons verstrekt de ABN de leningen aan de studenten en de bank heeft vorig jaar nog een marktonderzoek gedaan, mede aan de hand van gegevens van maatschappijen en vliegtuigbouwers. Daaruit blijkt dat er over twee jaar weer behoefte is aan nieuwe piloten. Het zijn nu eenmaal golfbewegingen in deze
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuw...02.ece/Groeiend-aantal-verse-piloten-werkloos

Dit zeiden ze ook 7 jaar terug, en volgens mij wekelijks, wederom same old BS different year om maar Onassis aan te vullen...

Overigens is deze quote niet alleen gebruikt door je beschreven persoon. Dit zeggen alle vliegscholen ter wereld. Alleen de gegevens van vliegmaatschappijen en bouwers klopt wel, alleen zeggen ze niet dat het om vervanging van toestellen gaat ipv toevoegingen.
Ik weet wel dat ook veel vliegers nu later met retirement gaan vanwege slecht presterende pensioen fondsen....

succes iedergeval
 
Back
Top