"Gordijntjes open"

windshear

New member
Ik kreeg de vraag waarom bij de landing in een airliner de 'gordijntjes' in de cabine open moeten staan...

Tja en daar had ik wel een antwoord op, maar ik weet niet of het de juiste is... Iemand met de werkelijke verklaring?

Greetzzzzz
 
Mee eens, maar ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Het gaat om die plastik schuif 'gordijntjes' voor de ramen. Die verdonkerdingen...

Helemaal eens en bekend met de echte gordijnen welke de verschillende secties afscheiden.
 
Okay nu ik snap ;)

Mij lijkt het te maken te hebben met de accomedatie van de ogen aan het buitenlicht... cabine lichten uit... raampjes open...
 
Tja, maar stel nu dat je 's nachts landt, dan valt er weinig aan te wennen. Daarnaast... wie van de crew kan het wat schelen hoe het met de staat van de ogen van de pax is???

Toch zijn de stews altijd heel fanatiek met die dingen....

:grijns:
 
Ik ging ook uit van een noodgeval, maar... niemand kan door de raampjes wegkomen en denkend aan de stoelopstelling van een 744 bijvoorbeeld... tja bij brand... wellicht zie je iets, maar ach als het zo fout gaat dat er brand uitbreekt dan maakt het ook nog weinig uit waar je heengaat...

Ik ben het overigens wel met je eens, maar dan zou je het 's nachts ook moeten verbieden, zodat pax eventuele (brand-)problemen van de motoren kunnen vaststellen en helpen voorkomen dat (duh...) de verkeerde motor wordt uitgezet...

Laten we het er maar op houden dat het met een noodgeval te maken heeft.

:)
 
Men moet de window blinds open hebben tijdens take-off en landing voor spatial awareness. Zodat men niet een overwing exit opent boven een vleugel die in brand staat, etc. Voor de nachtelijke uren geldt dezelfde reden en daarom wordt ook de cabine verlichting gedimd zodat de ogen aan het donker kunnen wennen en de situatie buiten correct kunnen inschatten.

En misschien maakt het voor jou weinig uit waar je met een brand naartoe gaat. Het openen van een deur aan de kant van de brand kan er wel toe lijden dat je de andere passagiers ook meeneemt naar de euwige jachtvelden.

Groet, FT

Voor meer informatie gebruik de search funktie op www.pprune.com
 
Flying Torquewrench

Ik leg me erbij neer.
Voor mij is het duidelijk.
Toen ik je verhaal las over spatial awareness had ik er direct nog een: Tijdens take-off en landing worden de meeste bochten van betekenis gemaakt. Wellicht gunt het de pax rust (en worden ze niet ziek) als ze zich een beetje op de horizon kunnen richten in plaats van op een kotszak.

Aldus hebben we voldoende redenen gevonden lijkt me.

Dank aan de respondenten en het shared gebruik van bundled IQ.

(Ik ken die Amerikaanse Cowboys. Ben er zelf ook een van.)
 
Back
Top