goedkoopste manier om RPL te halen

question

New member
Hallo,

ik wil mijn RPL gaan halen alleen ben student dus dat betekent relatief weinig centen. Toch wil ik graag gaan vliegen maar zweefvliegen heb ik al een tijdje gedaan maar nu wil ik mijn RPL gaan halen (motorvliegen trekt met toch meer). Alleen nu is mijn vraag waar kan ik dit het goedkoopste halen en hoeveel kost dan het goedkoopste nog? VS optie???

thanx
 
Hoi Question,

De goedkoopste manier is waarschijnlijk om je RPL of PPL op een motorzwever te halen bij een zweefvliegclub (meestal gratis instructie net als bij het zweefvliegen).
Eenmaal je brevet gehaald kun je dan altijd nog een SEP class rating erbij halen bij een commerciele vliegschool (ook nadat je theorie verlopen is).
Greetz,

Leon.
 
Hi Question,

Het buitenland is een optie, veel mensen gaan 'even' naar de VS hun brevet halen. Je schijnt daar voor ongeveer 7000 euro in 4 weken je brevet te kunnen halen. (kijk bijv eens op http://www.my-wings.nl/ )Ik heb deze optie zelf ook overwogen maar het leek me persoonlijk leuker om het in eigen land te halen, van mij hoeft het namelijk niet zo snel.

Als je het in Nederland zou willen halen dan is het volgens mij het goedkoopste om het bij een vliegclub te halen. Ik betaal zelf 140 euro voor een uur vliegles in een Piper PA38 Tomahawk incl instructeur en landingsgeld, bij de meeste commerciële scholen betaal je al gauw 20 euro meer. Nadeel van een vliegclub is wel weer dat je meestal niet door de weeks kun vliegen.

Als je in het zuiden van het land woont is het ook de moeite waard om eens net over de grens te kijken, in België is het vliegen namelijk ook significant goedkoper dan in Nederland.

Hou bij het maken van je budget ook rekening met het feit dat je waarschijn meer dan de minimale 45 (PPL) uur zult vliegen voordat je het brevet haalt, ik dacht eerst dat het met 45 uur klaar zou zijn maar 55 uur is meer reëel.

Groetjes

Rob


Vliegop
 
Maar hij vroeg om een RPL, geen PPL. Ik weet niet waar je woont, maar volgens mij is het lessen bij de club waar ik zit (nee, ik maak geen reclame) zo'n beetje het goedkoopste, lessen kost hier 138 Euro per uur (cessna 152, incl. instructie).
Minimaal aantal uren voor een RPL is 30, ik deed m'n examen met 34 uur gelogd.
Dit kost dus zo'n beetje hetzelfde als bij Rba (Rob) van de posting hierboven. Waarom scheelt dit zo veel? We vliegen allebei bij een vliegclub vanaf een militair terrein (hij vanaf Eindhoven, ik vanaf de Kooy).
Ik betaal voor een Touch and Go dan ook "slechts" 1 Euro, waar je bij een "normaal" veld al gauw zo'n 8 Euro moet betalen. Je maakt gedurende je opleiding toch wel gauw zo'n 150 - 200 Touch and Go's, dus tel uit je winst.....
 
Ik ga er even vanuit dat je RPL wilt halen vanuit kosten oogpunt. Het is natuurlijk heerlijk goedkoop vliegen in de USA, maar je moet de centen hebben omdat je daar nu eenmaal in een korte tijd alles uitgeeft.

Op dit moment kost je les met instructie in amerika omgerekend naar euro's met instructie: 75 euro per uur, pic tijd: 52 euro en geen landingsgelden :grijns:

De laatste keer dat ik 10 t&g's op EHLE heb geoefend kostte me dat 90 euro aan landingsgelden. belachelijk gewoon, nog maar te zwijgen over de voorgenomen accijnsvehoging.. wordt het lessen helemaal onbetaalbaar!

Dan heb je die € 250 voor dat ticket in no time terug verdiend! Daar komt bij dat het een maandje is om nooit te vergeten. Intensief vliegen!
Nadeel is dat je inderdaad terug in Nederland moet wennen aan het ontzettend dure vliegklimaat, maar ik ga er vanuit dat je daar van tevoren over nagedacht hebt.. :1855:

p.s. Mijn argumenten om het in amerika te gaan doen waren juist dat ik het WEL snel wilde halen.
Ik ben ook vast van plan om jaarlijks een aantal weken in de USA te gaan vliegen, om uren te maken.
 
30* €138 = €4140 (praktijk) + theorie = €500 + extra = totaal: ~€5000

In de VS: (Naples)
$4700 PPL + $550 Acco +$500 ticket = $5750

koers euro/dollar 1.3 => 5750/1.3= € 4400.

De VS is dus erg aantrekkelijk, een volledig PPL is goedkoper dan een RPL in Holland.

Cheers,
-aj-

(ps: de €/$ koers zal naar de 1.80 gaan denken sommige economisten :grijns: )
 
Volgens mij mis ik het landingsgeld bij je RPL berekening. Vergeet niet dat je ook nog een leuke vakantie hebt voor dat geld he? :p:

(ps: de €/$ koers zal naar de 1.80 gaan denken sommige economisten )
Dan krijgen we een hoop mensen met CPL! :grijns:
 
Hej

hmm dus PPL kost 4400 ongeveer, hoeveel scheelt het dan nog met een RPL??? Kost een RPL dan 'maar' rond de 3000 ofzo??
 
Klein advies voor een zo goedkoop mogelijk RPL.

Kijk op www.diamondflyers.nl en mail een keer met Bert Kramer.
Ik weet namelijk dat iemand zijn aandeel in de PH-1263 wil verkopen.

Als je daar in meedoet haal je echt op de goedkoopste manier je RPL, weliswaar TMG maar die kan je zo converteren naar een volledig RPL.

Heb je meteen ook je eigen kist!!!

SUCCES!!!
 
joostenf said:
RPL kan je niet in USA halen

Klopt RPL kun je niet in de VS halen (of buiten Nederland,
als je een RPL voor Nederland wilt :))

Verschil tussen een RPL en PPL is basicly dat je met de laatste
wel naar het buitenland mag. Als de prijs van een RPL (in NL) duurder is dan een PPL (in de VS) dan maakt het voor het vliegen weinig uit of je met een RPL EHLE EHTX doet of met een PPL ;)
 
Heren,

Ik gooi mijn 2 cents er ook even voor u in..

Mag ik u erop wijzen dat Naples een van de duurdere scholen in de VS is!! kijk iets verder als fla.. Hier in Colorado/Utah/SD kost een C172 75 dollar per uur..

En nog een tip.. Ga gelijk voor je PPL!! kost je maar iets meer, en je hebt er meer plezier van!

Enjoy, en fly safe!
 
Flying Dutchman said:
Heren,

Ik gooi mijn 2 cents er ook even voor u in..

Mag ik u erop wijzen dat Naples een van de duurdere scholen in de VS is!! kijk iets verder als fla.. Hier in Colorado/Utah/SD kost een C172 75 dollar per uur..

En nog een tip.. Ga gelijk voor je PPL!! kost je maar iets meer, en je hebt er meer plezier van!

Enjoy, en fly safe!

Bij Naples krijg je een JAA (Europees) PPL, bij andere toko's
een FAA (Amerikaans) PPL, en daar kun je geen TMG op krijgen.

Voor een lijst met JAA toko's in de VS: http://www.aerosport.nl/links/
 
Geachte aspirant vliegers,

Ik denk dat jullie een kleinigheidje missen.

Denk bijvoorbeeld ook eens aan kwaliteit van vliegscholen. Niet dat goedkoop altijd duurkoop is, maar laat je goed informeren over de verleende diensten, landingsgelden, theorie en al dat soort andere zaken.

Ik doel hier NIET mee te zeggen dat bovenstaande binnenlandse en buitenlandse scholen slecht zijn of potentieel slecht zijn, maar ik wil wel iedereen een andere gedachte meegeven dan dat je altijd voor de goedkoopste optie moet gaan.

Ook heel belangrijk is: Wat is de sfeer binnen de school. Pas ik daar in, en wil ik daar wel inpassen? Wat voor instructeurs geven mij les? Zijn dat ervaren instructeurs met veel praktijkervaring, of zijn het startende instructeurs die theoretisch veel weten maar mij praktisch niet veel meer kunnen leren dan de basis. Wil ik elke keer van zuid Nederland naar noord Nederland reizen (reistijd en benzine/trein). Is er op dat vliegveld een verharde baan waar je in principe altijd kan landen of is het een grasbaan die slecht regenwater afvoert en mag je derhalve niet vliegen.

Dit zijn zomaar wat bedenkingen over het kiezen van je opleiding.

Succes met je keuze!

William
 
De goedkoopste manier om je RPL te halen is (zoals eerder gezegd) op een motorzwever (TMG). Zonder reclame te willen maken (doe het stiekem toch ;-) ), maar bij ons (Terlet) betaal je minder dan 50 euro per uur voor een Scheibe SF25. Hierop kun je het prima leren. (Heb hier zelf nog PPL examen op gedaan) Instructie is gratis omdat we werken met vrijwilligers.
Overstappen van een TMG naar SEP (bijvoorbeeld Cessna 15/172) kost je gemiddeld ongeveer een uurtje of acht.
Kijk voor meer info op www.terlet.org

V.w.b. de America-optie. Niemand verbiedt je volgens mij in Amerika te lessen en uren te maken op PPL niveau en vervolgens in Nederland RPL examen te doen. Of je het wilt? Da's een andere vraag.
 
Oh en bij de weg; waarom begin je, nu je nog studeert, niet gewoon eerste lekker met zweefvliegen. Ontzettend leuk en uitdagend en absoluut een goedkopere manier van vliegen! En je leert er veel van.
 
Waarom zou je dit niet willen? beetje meer ervaring ipv EHSE-EHVB-EHMZ is heel gezond voor je.. Beetje zweten op velden waar je nummer 5 voor de approach bent is goed voor je.

Rest van de posting vind ik een goede tip van je! zo zou ik het doen in dat geval denk ik, als ik mn RPL zou willen halen.
 
haha... :grijns:

je hebt helemaal gelijk FD! Wat is er (achteraf) nou mooier als nummer 5 for landing zijn, en -al taxieend- naar active een global express in je spiegeltje zien.. :rolleyes: zie je op EHLE niet..
:grijns:
 
PH687 said:


V.w.b. de America-optie. Niemand verbiedt je volgens mij in Amerika te lessen en uren te maken op PPL niveau en vervolgens in Nederland RPL examen te doen. Of je het wilt? Da's een andere vraag.
Dat weet ik nog zo net niet, het zou best kunnen dat IVW voor afgifte van een RPL eist dat de uren DBO en solo afgetekend zijn door een RFI of FI.
Ik heb zelf iets soortsgelijks meegemaakt toen ik van RPL naar PPL ging, IVW erkende niet mijn door een RFI afgetekende instructie uren, zelfs niet de solo uren !! Ik diende gewoon opnieuw 40 uur te maken afgetekend door een FI. IVW beriep zich toen op JAR FCL, hoe de regeling m.b.t. de nationale brevetten is weet ik niet. Ik zou in elk geval even informeren.

Overigens,

Mocht je toch naar de US gaan dan zou ik gewoon direct voor het PPL gaan. Vergis je niet, de pret is met een RPL SEP namenlijk snel gedaan. Sure, je zult je vast een tijdje veel lol hebben met het bezoeken van de binnenlandse velden, echter na een tijdje is nederland te klein voor een vlieger. Vooral duitsland biedt veel leuke veldjes, meestal ook nog eens aanmerkelijk prijsvriendelijker.
Je hebt dan twee mogelijkheden, of een MLA rating waarmee je wel naar veel andere landen kunt (waaronder duitsland), of alnog een PPL halen. Maar waarschijnlijk is dan je theorie niet meer geldig (je vermaakt je heus wel een jaar of twee in nederland) en moet je weer een hoop tijd/ geld investeren.
Het nadeel van MLA is dat de toestellen in nederland, vrijwel niet te huur zijn, zeker niet voor langere tijd/ tochten. Een eigen toestel is een behoorlijk investering.
Het enige nadeel van de USA lijkt me dat je dan waarschijnlijk al je geld in een paar weken uitgeeft in plaats van er een periode van 1-2 jaar van te genieten.
Maar nogmaals, mocht je in nederland blijven, ga dan voor de TMG, daar kun je ook nog eens je PPL op doen en later eventueel heel makelijk een SEP rating bij halen (ook nadat je theorie "verlopen" is).
 
Back
Top