Goedkoop vliegen voor familie....

Bezoeker

New member
Hallo!

Mijn broer is over een jaar piloot via de opleiding in Eelde. Hij zit mij iedere keer lekker te maken met het goedkope vliegen voor familie. Hij wil er verder niets over kwijt: ik moet het zelf maar uitzoeken zegt hij.

Weet iemand hoe dat precies zit bij bijvoorbeeld KLM. Iemand zei dat eerste graad familie voor administratie kosten mag vliegen op welke vlucht dan ook... Valt mijn echtgenoot hier ook onder? Mogen we enkel meevliegen op vluchten waar mijn broer in de cockpit zit?

Ik ben een absolute leek dus iedere tip of opmerking is welkom.

Alvast bedankt!

Esmee
 
I P Bedelen

I P Bedelen

Hallo Esmee,
Ik neem even aan dat je broer op de KLS zit en dat hij ervan uitgaat dat hij wordt aangenomen bij de KLM
Bij de KLM hebben ze een zogenaamde IPB-regeling waarbij personeelsleden, hun partner en kinderen tegen een gereduceerd tarief kunnen reizen op basis van Indien Plaats Beschikbaar. Als het vliegtuig vol zit blijf je staan.
Verder is er een mogelijkheid tot companion travel, waarbij KLM-werknemers maximaal 2 vrij te kiezen personen kunnen meenemen op een ipb-reis.
Er zitten er nogal wat haken en ogen aan zowel de ipb-regeling en de companion travel.
De ticket-prijzen op bijvoorbeeld Europa zijn slechts fractioneel lager dan een geboekte plaats op een low cost carrier.
Op intercontinentale vluchten is het wel iets goedkoper dan een geboekt ticket, maar als er geen plaats is blijf je staan.
Het komt regelmatig voor dat ipb-reizigers meerdere dagen achter elkaar niet mee kunnen komen en als je dan in een ver oord zit, kan het ipb-reizen alsnog een zeer dure aangelegenheid worden.
Vandaar deze regeling in de KLM-volksmond I P Bedelen wordt genoemd.

Kortom, je broer zit je lekker te maken met een dooie mus.
 
Klinkt als iets waar men elkaar in de opleiding lekker mee zit te maken.

Hoewel het in veel andere landen, met name de USA, normaal is om ouders, broers en zussen gratis of tegen een administratiefee te laten IPB'en, is dat in NL niet.

De enige kans die je maakt is inderdaad companion travel, wat inhoudt dat je met je broer mee mag, maar niet als hij zelf vliegt.

Een gemiddeld ticket binnen Europa ligt zo rond de 70-120 euro (je betaalt wel de taxes, die soms wel meer dan 80 euro zijn). Een gemiddeld intercontinentaal ticket kost zo'n 140-180 euro. Maar de vraag is of je mee komt en zeker op de populaire bestemmingen kan dat lastig zijn. Een paar dagen blijven staan is zo duurder dan een geboekt ticket en is soms de stress en rompslomp niet waard.

Laat die jongen nou maar eerst aangenomen worden bij KLM. Mocht hij bij een andere maatschappij gaan werken, dan hangt het er maar net vanaf of die maatschappij een "interline-agreement" heeft met andere maatschappijen. Je kunt alleen IPB'en met die maatschappijen waarmee z'n airline die agreement heeft. En bij sommige airlines betekent dat dus dat je alleen op hun eigen routenetwerk kunt IPB'en.
 
Bij bijvoorbeeld Northwest Airlink (PCL) en Skywest (en de meeste amerikaanse maatschappijen) vlieg je altijd gratis (met welke amerikaanse maatschappij dan ook), mits er een stoel vrij is. Zodra ze kans hebben upgraden ze je naar de 1e klas. Je betaald niks, ook geen administratie fees..

Als jouwn maatschappij CASS is kun je in de cockpit zitten, mochten er geen stoelen achterin vrij zijn.

Het is voor veel piloten de manier om van en naar werk te komen (jumpen met andere maatshappijen)

Verder krijg je over het algemeen iets van 12 buddy pasjes per jaar, zodat je vrienden (100% gratis) ook IPB kunnen vliegen met jouwn maatschappij.

Jammer dat ze daar in in NL zo moeilijk over doen.

IZ -

Nu roep ik maar iets in het wild. Maar is het niet mogelijk dergelijke dingen op een betere manier te regelen tijdens contract onderhandelingen met het VNV erbij?? Hier altijd een hot item..

Het moet toch gewoon mogelijk zijn voor MP/HV/KLM personeel om met elkaar gratis mee te gaan IPB ?

FD
 
Nou, toevallig vandaag in Badhoevedorp nog even over gehad. Een belangrijke reden waarom dit niet mag in ons land is ons aller geliefde Belastingdienst. Als je namelijk gratis zou vliegen, dan wordt dat gezien als loon (in natura) en moet je daar dus belasting over betalen.

Ja joh, zo is het hier gesteld. Zelfs je uniformbroek wordt gezien als loon als het mogelijk zou zijn dat je 'm in je vrije tijd ook zou kunnen dragen, daarom moet er een speciaal goedgekeurd logootje in je broek zitten (ergens), anders moet je ook daar belasting over betalen.

Overigens zit KLM/HV/MP in het ZED (zonal employee discount) scheme waar heel veel major carriers ter wereld zijn aangesloten. Je betaalt dan dus een tarief gebaseerd op afstand (verdeeld in zones van x tot y kilometer), plus airporttax. Voor een New York retour zou je dan op iets van 40 euro komen voor het ZED tarief en dan nog eens een lekkere 100 euro airport tax en klaar ben je.

Daarnaast heb je nog ID-discounts, bijvoorbeeld ID-95/ID-90/ID-75/ID-50. Het getal geeft de discount aan op het HOOGSTE IATA tarief voor een bepaalde route. Ook hebben sommige maatschappijen nog ID-00, wat in feite gratis afgifte betekent (soms een adminstratie-fee). Wanneer je met een airline wilt IPB'en waar je geen interline agreement mee hebt, kun je soms nog wel een ID-XX ticket krijgen. Echter, soms valt dit nog behoorlijk duur uit.

Overigens moet ik zeggen dat ik cockpit jumpseating in de USA niet meer gepast is, als je ziet wat voor belachelijke security regels ze aan buitenlandse carriers opleggen die ook maar in de buurt van de USA airspace terechtkomen. Als captain bij KLM ben je een mogelijke terrorist en sturen ze zonder pardon je kist terug naar AMS met een 180 boven de oceaan, maar voor de rest is het prima als je als vlieger last-minute in je uniform op een vlucht springt. Prima dat dat zo kan, mooi zelfs, maar doe dan ook wat relaxter met de rest van de security.

P.S. Nog een reden waarom het bij ons niet "kan": Dezelfde reden waarom een 4-way stop kruising in de USA wel kan en hier in NL NOOIT! Als je als airline employee gratis zou kunnen vliegen, dan zou hier op iedere vlucht een rij van 250 employees staan te wachten om mee te gaan! :) We weten geen maat te houden en ellebogenwerk is ons nationale tijdsverdrijf. En daar komt nog eens bij dat je met onze politieke correctheid dus niet de vliegers gratis kunt laten vliegen, dan moet al het grond- en kantoorpersoneel dus ook. Gaat nie werken :)
 
I hear ya IZ. Fair enough. Succes met alles.

Heb het gehoord ja over die ZED tickets. Klinkt redelijk allemaal.

Ill let you jump on my js anyday of the week.

FD

Edit: Die 4-way stop kruising ben ik nog steeds heel, heel slecht in....
 
Oorspronkelijk gepost door Barberpole
Even een andere vraag.. geldt die regeling überhaupt wel voor broers en zussen bij de KLM?
NEEN Broers en zussen van KLM-er kunnen eventueel mee via de companion-travel-regeling.
Mijn advies: koop gewoon een gewoon ticket. Dat scheelt een hele hoop stress. Als je in een ver oord een dag extra moet blijven dan heb je het prijsverschil er vaak al dik uit.
Ik heb heel wat horror stories gezien op dit gebied.
 
Is er een makkelijke manier om de loadfactors van vluchten te checken via internet? Ik doe het nu meestal via de CRS maar moet daar altijd iemand voor opbellen.
 
Als je bij KLM werkt, kun je via de travelshop intranet site een idee krijgen van de availability op een vlucht, door middel van een groen, oranje of rood kleurtje. Echter, heb alweer gemerkt dat dit niet echt betrouwbaar is. Daarnaast kun je via Amadeus.net (één van de groote CRS'en) kijken per klasse op een vlucht of er beschikbaarheid is, maar ik denk dat deze rekening houdt met overbooking. Dus als een vlucht met 20 stoelen is overboekt, maar er kunnen er nog 10 bij, dan zegt hij "availability: Yes".

Het beste is vantevoren even te bellen (je moet je toch altijd laten listen), kun je meteen de exacte bezetting opvragen.

Nieuws van het IPB-front overigens: Bij de overheid is men bezig om de regeling aan te scherpen. Waar je nu gewoon een open ticket krijgt (dus zo lang je dezelfde route vliegt, maakt het vluchtnummer en de dag van vertrek niet uit, je kunt het zo vaak proberen als je wilt), wil men specifieke tickets gaan uitgeven. Dus kun je niet mee op die vlucht, moet je weer een nieuw ticket halen. Dit omdat men vantevoren wil weten wie er op een vlucht mee wil (security security security....). Op Schiphol is het al een rompslomp, maar op een outstation is het misschien zelfs onmogelijk als je een vlucht mist.

FD: Ook mijn jumpseat staat klaar voor je :)
 
Ik (als dochter KLM-piloot) ben al eens meegeweest met mijn daddy. Een ritje naar Munchen en dan in de cockpit dus geen rompslomp met "zou er een stoel vrij zijn?" Als je zoiets kunt regelen kun je en mee en je hebt een veeel betere plaats als in de cabine :)
 
Gezocht: Vader die KLM-piloot is? :) Misschien lopen er nog wel een paar op het hockeyveld rond. Just playin wit ya! :p:
 
Back
Top