Goede vliegsimulator

Cheeta.

New member
Beste forumgebruikers,

ik heb een vraag. Ik zit nu in mijn Havo eindexamenjaar en wil hierna VWO gaan doen. Ik wil me halverwege VWO-5 gaan aanmelden voor de opleiding van piloot bij de luchtmacht. Nu ben ik al naar wat voorlichtingen geweest en heb al de nodige informatie opgedaan (ook hier op de site) :)

Nu ben ik al veel aan het trainen lichamelijk (sportschool, hardlopen, spinnen...).
Maar nu wil ik ook op de pc een simulator kopen, en met een goede Joystick alvast oefenen aan mijn hand-oog-coordinatie.

Nu zullen er meerdere met deze vraag gekomen zijn, maar ik wou graag een recent antwoord en natuurlijk zo veel en goed mogelijk :rolleyes:

Bij deze dus mijn vraag, weet iemand een goede simulator (spel) waar ik zo realistisch mogelijk mee kan leren vliegen en omgaan met een joystick?

Groet, C.
 
Sorry als dit hard klinkt, maar NEE met geen enkele PC-spel-simulator ga je realistisch leren vliegen. Ik had zelf volop FS9 gespeeld, en toen ik in een echt vliegding kwam heb ik vooral moeten slechte gewoontes afleren.

Twee fundamentele nadelen:
-) in de cockpit kijk je rondom, je hebt een blikveld van 180 graden en dat gebruik je ook volop en dat moet je ook volop gebruiken - dat kan geen PC simuleren, al zie je soms wel prentjes van nep-cockpits met een oneindige collectie schermen eromheen om de illusie te wekken
-) als beginnend piloot op een klein toestel moet je vooral leren VOELEN wat je doet, en een goed deel van dat aanvoelen zit onderin je rug, en nog iets lager... Ook dat kan geen PC je meegeven.

Er is op pilotenforums een algemene aanvaarding dat PC-simulators wel hun nut kunnen hebben bij verdere opleiding, bv. het oefenen van IFR-procedures. Maar het begin van het begin moet je "te velde" leren.
 
Een flightsimulator als FS9 is prima om in basis althans instrument procedures mee te trainen. Het gevaar zit er wel in, als je dat doet zonder professionele begeleiding, je allerlei foute gedragingen aanleert, die je later moeilijk kunt afleren. Zelf heb ik, zo is mijn ervaring althans, wel baat gehad bij mijn uren Microsoft Sim. Dit had o.a. te maken met de theoretische (voor)kennis die ik al had uit mijn eerdere luchtvaart (werk)ervaringen en de goede vriend die mij, als verkeersvlieger zijnde, het een en ander kon leren. Verwacht dus niet TE veel! Maar het is een prima manier om in basis kennis te maken met instrumenten en procedures als "holding-entries", "procedure-turns"etc..
 
Veel succes Cheeta bij je sollicitatie bij de Luchtmacht. Mocht dat niet lukken, dan kiezen voor een vliegtraining in Amerika! Veel goedkoper, beter en sneller. Bovendien kun je dan ook zowel EASA/JAA als FAA brevetten halen!
 
-) als beginnend piloot op een klein toestel moet je vooral leren VOELEN wat je doet, en een goed deel van dat aanvoelen zit onderin je rug, en nog iets lager... Ook dat kan geen PC je meegeven.

Zoals mijn instructeur het zo mooi zei: vliegen doe je met je kont. Daarmee voel je of je gecoördineerd vliegt of niet ;)

Verder heb ik wel veel gehad aan mijn flightsimulator uurtjes, dan ken je vast je instrumenten en de basis hoe een vliegtuig reageert. Eenmaal in een echte cockpit kun je snel alles plaatsen.
 
Bedankt voor jullie informatie. Ik probeer mezelf namelijk zo goed mogelijk voor te bereiden voor alle keuringen. Zijn er toch manieren om je zelf gewoon goed voor te bereiden op alle keuringen? Naast de eisen zoals ogen, oren, longen, etc. Ik bedoel dan ook kun je jezelf (lichtelijk) trainen voor alle keuringen, of moet je gewoon over dat 'vliegershandje' beschikken?
 
Veel succes Cheeta bij je sollicitatie bij de Luchtmacht. Mocht dat niet lukken, dan kiezen voor een vliegtraining in Amerika! Veel goedkoper, beter en sneller. Bovendien kun je dan ook zowel EASA/JAA als FAA brevetten halen!

Ja of gewoon naar Goethe in Duitsland gaan. Daar je Duits B2 Certifikat halen.
Ook al is Lufthansa Flight Academy gesloten voor komend jaar, maar probeer daar dan ook binnen te komen. Gratis opleiding met een soort van baan Garantie bij 1 van de Lufthansa Group Airlines. Maar aangezien je volgend jaar VWO doet. Dan heb je nog wat jaartjes voor de boeg. Wellicht gaat Lufthansa dan weer open. Gewoon proberen.

On Topic.
Ik heb ook veel geklooit met FS9. Heb er weldegelijk veel van geleerd. Wat eerder is vernoemd. Je leert er hoe de instrumenten werken. Hoe alles eruit ziet. de T configuration van je basic flight instruments. Maar om het echt te voelen. Nope.
Ga dan even werken. Spaar wat geld en ga 1-3 uur vliegen op gemotoriseerd toestel , of ga lekker zweefvliegen. Haal je Zweefvliegbrevet . Schijnt heel leuk en leerzaam te zijn.

Wat betreft vliegershandje. Ik heb zelf geen ervaring met keuringen van KLu, maar ze kijken naar je leercurve bij grading. Alvorens je daar bent, krijg je nog wel wat andere tests. Ook daar is Hand Oog Coordinatie nodig. Ruimtelijk inzicht etc.
Maar het is zeker wel belangrijk dat je iets van vliegershandje heb.

Bij mij op school is een kerel bezig met zijn PPL. Nou echt. Die gast heeft dat vliegershandje dus niet. Ben benieuwd hoelang het duurt alvorens hij zn PPL gaat halen.
 
Last edited:
Ik heb zelf de GVSS gehaald (de 1e keuring die je in de sim krijgt) gehaald, hiervoor heb ik een paar uurtjes gevlogen in de frasca (lees oude, maar goede sym!) bij IST in Alphen ad Rijn.

Die kan ik je zeker aanraden, vriendelijke mensen e.d. goede instructeurs.

Ik wil je afraden gelijk in een echt vliegtuig te gaan oefenen, ik zelf heb dat later gedaan voor de 3e keuring, maar voor de eerste moet je gewoon heel goed begrip hebben voor wat er gebeurd met je instrumenten. Dus nog even zonder uitzicht vanuit de cockpit!

Echter voor de VFS (3e keuring) moet je wel veel op zicht vliegen en dan nog zou ik ergens oefenen op een sym met beeld, omdat je dan lekker rustig op het zicht kan letten. (dit had ik achteraf liever gedaan, in de sym is alles gewoon meer steady net als bij de keuring zelf. In bijv. een cessna heb je last van neveneffecten als turbulentie e.d. ) Let wel! neveneffecten als gieren in de bocht zul je wel moeten corrigeren.
Tip! mocht je het tot deze keuring schoppen, bel even de martin air flight academy op. Ik heb hier een keer een rondleiding bijgewoond en mij viel toen op dat hun symulator vedraaid veel leek op die van de KLU. Ik weet haast zeker dat ze daarop wel een paar uur les aan je kunnen geven.

En voordat je naar Goethe e.d. gaat wat V1rotate zegt, zou ik eerst eens even lekker inschrijven bij de Lufthansa en de DLR doen, hiervoor hoeft je Duits niet op B2 niveau te zijn. Ik heb zelf komende zomer mijn FQ, maar tot nu toe is mij nog niet om een B2 zertifikat gevraagd. Wel is het een aanrader om je Duits te verbeteren voor dit traject, omdat je uiteindelijk tijdens de FQ wel goed Duits moet kunnen. Echter dit kan naar mijn mening op goedkopere manieren, bijv. een zomerbaantje in een Duits dorpje waar niet te veel mensen van verschillende nationaliteiten komen zal je meer helpen dan een B2 Sprachkurs te doen en samen met tig mensen van verschillende nationaliteiten 4 weken doorbrengen in bijv. Bonn.
Bij de lufthansa gaat het om 't spreken/lezen/goed verstaanbaar maken, bij 't Goethe ligt de nadruk veel op de gramatica heb ik gemerkt. Als Nederlander lig je ook gauw een paar stufen op de rest voor qua spreken, dit kan een beetje vervelend zijn, omdat je ook niet even kun switchen naar een C1/C2 klasje aangezien die weer way ahead op je gramatica voor liggen.

Voor extra Info en tips voor de DLR moet je maar 't topic even checken dat ik eerder al gestart heb.

Succes bij de PO1!
 
Tot nu toe is het denk ik wel duidelijk dat het vliegershandje niet kan aanleren, zelf heb ik ook geprobeerd de hand-oog-coordinatie op het forum te gebruiken maar deze reageerd echt anders dan hoe het daar is. Ik doe zweefvliegen en heb al 2 mede zweefvliegers gehad die niet door de GVSS komen, ik heb ook al vaker gehoord dat mensen die een PPL hebben niet door de VFS komen, simpelweg omdat er meer van hun verwacht wordt. En zoals al verteld, er wordt gekeken naar je vooruitgang.

Er bestaan online servers voor flight sims, zoals IVAO, ga daar eens kijken, ga daar je nep PPL halen (zelf niet gedaan) of om je RT te oefenen een atc examen (wel gedaan). Het kan je helpen... doordat ik doe zweefvliegen is de theorie achter het vliegen al basis kennis.
Wat je wel goed kunt oefenen is de luistertest die hier ergens op het forum staat, deze wordt door velen onderschat, ik had deze meer mogen oefenen, had het 1 of 2 keer gedaan maar dit was bij PO1 toch mijn laagste cijfer, een 5.
 
Back
Top