Sorry hoor, Oranje. Maar als er iemand uit de hoogte / respectloos praat is het eerder Art dan Batdog.
Ben ik de enige die denkt dat arthorizon == Mr. Orange :blabla:
Achja, we zullen het nooit weten :grijns:
Sorry voor de offtopic-injectie.
Sorry hoor, Oranje. Maar als er iemand uit de hoogte / respectloos praat is het eerder Art dan Batdog.
Maakt niet uit welke school je doet hoor, iedereen doet hetzelfde landelijke CBR examen, en heeft de beschikking over dezelfde online database.Wanneer je de beschikking hebt over de database van vragen, kan je met relatief weinig studie al je vakken halen. Zit je daarnaast nog op een school á la KLS, dan krijg je bijna het hele examen in je schoot geworpen.
Dit klopt wel, Zo was er op de KLS de decompressiecursus geschrapt en kwam er een stressmanagementcursus voor terugVliegscholen verder bezuinigen vaak op de pure vliegopleiding. Ze schrappen liever een uur circuitvliegen en verruilen dit voor 8 uur praten over CRM. Basiskennis over bijvoorbeeld crosswindlandingen is dan vaak niet voorhanden (rollen = gieren / gieren = rollen).
Het lijkt mij dat een dag CRM cursus meer zal kosten (afhankelijk van de leraar of het ingehuurde instituut) dan een uurtje minder circuit vliegen in een hele vliegopleiding. Daarbij denk ik dat een goede cursus CRM (dat "goede" is redelijk cruciaal natuurlijk, net als het niveau van de instructeur met die ene les), zelfs al is het maar een dag, veel meer waard is dan dat ene uurtje rondjes draaien (er vanuit gaande dat je sowieso voor 250 uur (wettelijk, toch?) betaald hebt). Dat ene uurtje zou dan ook niet veel moeten uitmaken in je crosswinds skills. Maar ik vermoed dat dat je punt niet was .Vliegscholen verder bezuinigen vaak op de pure vliegopleiding. Ze schrappen liever een uur circuitvliegen en verruilen dit voor 8 uur praten over CRM.
Al is het wel wat kort door de bocht om te zeggen dat basiskennis over xwind landingen niet voorhanden is, aangezien dit ook een praktijkexamen eis is. Dus je moet het gewoon kunnen.
Vergeef me mijn grote mond, maar volgens mij zijn crosswindlandings nou typisch iets waarvoor geldt: oefening baart kunst. Met andere woorden, dat leer je eigenlijk pas in de praktijk (en daarmee bedoel ik niet het praktijkgedeelte van je opleiding). Tijdens je opleiding/type krijg je wel wat cwd's maar met constante omstandigheden in de sim, ofwel niet echt een realistische afspiegeling van wat je in de praktijk vaak tegenkomt. Als de omstandigheden constant zijn spreken we niet van een vaardigheid maar van een trucje mijnsinziens. Zoiets als het achteruit inparkeren van je auto. Kun je dat eenmaal, dan kun je het 1000x reproduceren: zolang je alles maar hetzelfde doet als de vorige keer gaat het goed. Terwijl elke crosswindlanding een geval apart is, dus wel degelijk skills vereist (inschattend en anticiperend vermogen, snappen hoe aerodynamica werkt en het kunnen toepassen, etc). Reproduceren helpt je dan niet.
Tot zover mijn 2 centen.