goede stageplaats?

A(b)IR

New member
Hallo airworkers,:rt:

Question:
Ik ben heel erg geintereseerd in een baan in de luchtvaart, mijn voorkeur gaat uit naar KLM, maar een andere grote europese luchtvaart maatschappij is natuurlijk ook prima. Vandaar dat ik graag selectie wil doen bij de KLS, zodra ik in het bezit ben van het overgangsrapport van 4 naar 5 HAVO. Ik ben nu 15 jaar en ben bezig aan 3 HAVO, maar nu heb ik jullie adviezen nodig; Ik moet in 4 HAVO stage lopen en dus wil ik daar het maximale uithalen om mijn CV te verbeteren. Ik dacht zelf iets met Aviation Studies maar, ik woon in een dorpje in het westen van Zuid-Holland dus ik denk dat dat een beetje lastig word. Omdat ik dan elke dag met de trein daar heen moet gaan. Is het wel mogelijk om bij Aviation Studies iets te doen met je stage? Wie weet wat bijvoorbeeld ook een optie zou kunnen zijn. Ik wil dus iets waar je het meeste aan hebt voor op je CV.

Alvast bedankt.
Abir:)
 
heey,

Bij de selectie van de KLS wordt niet naar je CV gevraagd. Je hoeft enkel een levensbeschrijving te maken. Je motivatie is misschien wel het belangrijkste waar ze naar vragen. Ikzelf ben nu aangenomen bij de KLS. Ik heb voor de rest geen stages gehad en was zo af en toe af in het weekend;)

greetz
 
Mag je ook een internationale stage doen? In dat geval zou ik zeker even een kijkje nemen op de website van het CRDS (CEATS/EUROCONTROL). Dit is het simulatiecentrum van de luchtverkeersleiding in Budapest, en je kan daar ook verkorte stages doen. Ze laten niet zomaar iedereen toe, maar als het allemaal lukt zit je ook goed. Alles wordt vergoed dus over kosten van tickets/onderhoud hoef je je niet druk te maken. Ik heb er ook 2/3 weken gezeten en je leert er in korte tijd heel veel, zeker de poging waard!
 
Gabberpietje1, kan jij wat vertellen, over hoe jou selectie periode eruit zag, ik vind het leuk en interessant om daarover te lezen, hoe oud was je en heb je ook Havo gedaan?

alvast bedankt
abir
 
Hey Abir,

Doe zelf AP&M en ben dus ook aangenomen bij de KLS.
Bij de selectie kijken ze zeker naar je motivatie, als jij dan kan zeggen dat je al een luchtvaart gerelateerde stage hebt gedaan is dat natuurlijk een plus punt. Als ik jou was zou ik dus sowieso een stage zoeken binnen de luchtvaart sector.

@ Danielle
Ik ben nog opzoek naar een stage plek voor volgend jaar dus bedankt voor de tip ziet er super uit! nog tips wat ik zeker zou moeten vermelden?
 
Nee, heb wat dat betreft helaas geen tips! Sorry! Ik heb direct contact opgenomen met het hoofdkantoor daar en ben van daaruit de selectie voor interns ingerold. Ik heb de formulieren achteraf pas hoeven in te vullen en dat was toen al alleen ter afronding. Misschien dat je dat ook kan proberen? Schrik alleen niet van je telefoonkosten aan het einde van de maand! ;)
 
Ok dat wordt morgen dan even een belletje! zal wel heel vet zijn als ik daar stage kan lopen(H) Thanks!
 
Stage? O, je bedoelt arbeidsoriëntatie. Ja, dat moest ik ook doen op de havo. Ik ging lekker met mijn oom mee naar Suriname, die was destijds captain op de 747-400. Lekker 9 uurtjes in de cockpit zitten, een weekje in de hangmat hangen en weer een 9 uurtjes terug in de jumpseat. Man wat was ik uitgeput :biertje:

Stage, dat loop ik op het MBO. Afgelopen jaar heb ik bij CAE (Hoofddorp) stage gelopen als simulator engineer. Ik heb daar echt een geweldige tijd gehad en ga er volgend jaar weer heen voor mijn eindstage. Hopelijk hebben ze daarna ook nog een baan voor me klaarliggen. Misschien ben je nog wat te jong om daar stage te lopen, je moet wel enige kennis van zaken hebben. Niet alleen van luchtvaart, maar ook van elektronica (waar ik dus in opgeleid wordt). Maar je kunt het altijd proberen. Een weekje is wel kort, want het liefst wil je natuurlijk in de nachtdienst terecht komen (wat gelijk staat aan de hele nacht full motion vliegen :grijns:).

Misschien is IST wat meer voor jou. Een klasgenootje van mij op de havo liep zijn arbeidsoriëntatie bij IST in mijn woonplaats Alphen a/d Rijn. Ik ben er al een tijdje niet meer geweest, maar hij was er toen erg over te spreken. iST is een klein simulatorbedrijfje, zeker de moeite waard een kijkje daar te nemen.
 
Last edited:
Misschien is FST wat meer voor jou. Een klasgenootje van mij op de havo liep zijn arbeidsoriëntatie bij FST in mijn woonplaats Alphen a/d Rijn. Ik ben er al een tijdje niet meer geweest, maar hij was er toen erg over te spreken. FST is een klein simulatorbedrijfje, zeker de moeite waard een kijkje daar te nemen.

FST zit op Schiphol, je bedoelt ongetwijfeld IST ( www.istflighttraining.nl ).
 
Back
Top