Goede FAA school voor CPL, anybody???

Duke88

New member
Hallo,

Als het jeukt ga je vroeg of laat krabben. En de wens om piloot te worden jeukt me al sinds ik een manneke was, alleen had ik nooit de ballen om de sprong te wagen. Nu ben ik inmiddels 34 en wordt het serieus tijd om te gaan 'krabben'.

Niet bepaald de ideale leeftijd om nog te starten, dat besef ik, maar mijn ambitie is het dan ook niet om op een grote airliner te eindigen. Als ik m'n levensonderhoud kan voorzien d.m.v. vliegen ben ik al zeer tevreden.

Voordeel wat ik nu wel heb is dat ik een gezond budget heb en dus geen schulden hoef te maken of mijn huis zou moeten opgeven.
Ik kan de 'strijd' dus aangaan, zonder dat ik moet vrezen voor grote littekens achteraf, of m'n plan nu slaagt of flopt (en wat heet floppen als je op z'n minst lol hebt gehad tijdens je opleiding!)

Maar goed, to the point:
Ik ben hier op de site/forum (die erg goed is overigens, complimenten!) op zoek geweest naar mensen die, net als ik van plan ben, in de US een FAA CPL opleiding hebben gevolgd en dus (recente) ervaring (pos./neg.) hebben wat betreft een geschikte vliegschool.
Misschien ligt het aan mij (zal wel), maar ik vind voornamelijk 'verslagen' van JAA studenten, al dan niet geschoold in de US.
Mocht ik dus de 100.000e zijn die deze vraag stelt, bij voorbaat excuus.

Wat ik dan toch vragen wil:
Zijn er mensen die me op weg kunnen en willen helpen wat betreft een vliegschool. Ik zie namelijk nogal veel negatieve verhalen en evenveel tegenstrijdigheden.
Het liefst ga ik voor een Part 141 school (190 hrs. i.p.v. 250hrs.)
Uiteraard hangt veel af van de instructeur die je treft en daarin is ook veel verloop. Die factor blijft dus onzeker.
Maar als ik een school vind waar op z'n minst het beleid fatsoenlijk is en men zich aan gemaakte afspraken houdt, dan ben ik al een (grote) stap in de goede richting.
Wat de websites aangaan van vliegscholen, daar kan ik niet veel mee. Allemaal zijn ze 'America's best' en tonen ze je hun 'Prodent' smile :grijns:.. (NAC, OFT, ABA enz.....)

Ik kan me voorstellen dat ik dus de zoveelste ben met dit soort vraag.
Dus een goede link naar een tread is ook van harte welkom, mocht je het antwoorden moe zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Duke88
 
Het liefst ga ik voor een Part 141 school (190 hrs. i.p.v. 250hrs.)

Een Part 141 school geeft je in theorie meer kwaliteits garantie.
Staar je niet blind op de 190 vs 250 uur.
Het verschil zit 'm echt niet in die 60 uur.

250 uur is al erg laag als je een baan probeert te zoeken, laat staan 190 uur.
Of je nu die 60 uur vliegt na je CPL of tijdens je CPL opleiding , dat maakt niet uit.

Met een 141 syllabus moeten alle vluchten worden uitgevoerd als beschreven, er is geen flexibiliteit daarin. Dat betekent dat als volgens de syllabus er een 2 uur lokale solo vlucht moet gebeuren dat je hier niet omheen kan. Terwijl cross country uren meer waarde hebben. Onder Part 61 kan je onder begeleiding van je instructeur (als je een goede hebt) je ervaring maximaliseren. Cross country, night, IFR flightplans etc etc etc.
Dat kan niet onder Part 141.

Na het behalen van je CPL zal je iedere baan moeten nemen die langskomt, je hebt feitelijk in dat stadium geen keus. Je zal je marktwaarde (uren totaal en ervaring) omhoog moeten krikken.

Je zal naar een 141 school moeten gaan omdat alleen die scholen een visum aanvraag formulier kunnen vertrekken( een I-20).
Maar dat betekent niet dat je ook het 141 programma moet volgen.
Vraag wel of ze ook de 141 syllabus gebruiken voor de part 61 opleiding.
Zorg ervoor dat de academische training ijzersterk is.
 
Duke88, alvast welkom.

Eerste vraag: wat wil je precies gaan doen als je je brevetten hebt? Een greencard aanvragen? In Europa vliegen? Lifetime instructeur worden?
 
Koning Lucht,

Uiteraard niet in Europa vliegen met een FAA licence (of is er ook werk hier op November kisten dan?)
Ik heb via een goede vriend van me inmiddels een deur op een kier staan (buiten Europa en de US).
Hij werkt daar nu en ik heb onlangs zijn baas gesproken.
Deze neemt lowtimers aan, mits ze buiten de nodige brevetten ook nog aan andere eisen voldoen (en ik pas wel in het plaatje). Het is uiteraard geen baangarantie!
Het werk is op een C-210, 60-80 hrs. p/m, kisten met goede maintenance en voldoende loon om aldaar van te kunnen leven.

Ik ga me ook aanmelden voor een Greencard, tenslotte: niet geschoten....
Instructeur, prima voor timebuilding lijkt me, but not for life......
 
De kans is zeer gering voor een green card. De snelste manier om de states binnen te komen is om een yank te trouwen ;)
 
IMO APITA,

Ik dacht dat part 61 alleen voor de JAA opleiding bedoeld was(?)
Iets voor me om goed uit te zoeken dus! (bedankt daar voor)
Uiteraard is die eerste job erg belangrijk, dus ik hoop dat ik bij de baas van m'n vriend terecht kan t.z.t..
Andes is de kans idd erg groot dat ik ervaring(uurtjes) moet inkopen....
 
ik heb even een klein vraagje want ik snap er niks meer van
hoeveel kost een CPL nou ongeveer in NL en in Amerika?
en mag je dan ook op een multi-engine vliegen?
 
Prijzen ken ik niet.

Maar multi vliegen mag je doen met een multi engine class rating , deze kan je hebben in combinatie met een ppl ( ongebruikelijk ) en op je CPL. normale opleiding voor piloot is CPL want dat betekend simpelweg dat je er geld mee mag verdienen en dat in combinatie met een ME-IR ( multi onder IFR ) . Kosten zijn uiteindelijk stukken lager in de states.
 
oke bedankt, dan weet ik dat
maar is er iemand die hier de opleiding CPL heeft gedaan? en kan hij/zij mij dan vertellen wat het ongeveer bij mekaar allemaal kost?
 
Back
Top