Gewicht hete luchtballon

Rush

New member
Heren Vliegers,

Onlangs meegeholpen om een heteluchtballon te laten opstijgen, mensen zaten al in het mandje, ballon hing nog met een touw aan een landrover.
De piloot zei tegen mij en nu wegwezen jij vlak voor het opstijgen, deze ballon weegt nu 12 ton.
Ik zei dan kom je toch nooit van de grond:haha:, hij zei hier staat nu voor 12 ton, wat bedoelde hij nou, trekkracht, stijgvermogen, gewicht ballon met warme lucht ??
Hij beweerde dus dat de creatie die toen nog op de grond stond het gewicht van 12 ton vertegenwoordigde. (Eigenaar Ad Ballon)
Is toch onzin of niet
Groet
Jaap
 
12 ton gebakken lucht.....

Stond er bij en ik keek ernaar is mijn ervaring vwb ballonnen. Maar aangezien het in een paardetrailer past met een veredelde jeep ervoor om de boel te trekken zal het geen 12 ton wegen.

Of zo'n ding 12 ton kost weet ik ook niet.

Ach, een ballonvaarder horen zeggen dat ze weleens op 10.000 voet zitten. En dan de kromming van de aarde kunnen zien.
 
12 ton is waarschijnlijk inclusief het grasveld vanwaar ze zijn opgestegen.

Geen zin om in de manual van de Firefly van mijn vrouw te kijken, maar er staat me iets van bij dat het empty weight zo rond de 500 lbs is voor een Firefly 7 (77.000 cubic feet) met een basket voor 3-4 personen. Dus tel er zo'n 160 lbs voor de propaan en zo'n 600 aan pax.
Ik gok op zo'n 1300-1500 lbs voor een 3-4 personen ballon.

Het hele spul wordt door moeders T&G meegezeuld op een aanhangertje achter de "grocery-getter"
 
Heren Vliegers,

Onlangs meegeholpen om een heteluchtballon te laten opstijgen, mensen zaten al in het mandje, ballon hing nog met een touw aan een landrover.
De piloot zei tegen mij en nu wegwezen jij vlak voor het opstijgen, deze ballon weegt nu 12 ton.
Ik zei dan kom je toch nooit van de grond:haha:, hij zei hier staat nu voor 12 ton, wat bedoelde hij nou, trekkracht, stijgvermogen, gewicht ballon met warme lucht ??
Hij beweerde dus dat de creatie die toen nog op de grond stond het gewicht van 12 ton vertegenwoordigde. (Eigenaar Ad Ballon)
Is toch onzin of niet
Groet
Jaap

Nu weet ik niet hoe groot de ballon was, maar met wat simpele natuurkunde kom je al een heel eind. De vraag is echter wat bedoeld werd met die 12 ton.

Als we voor een standaard luchtballon de volgende inhoud nemen, namelijk 7000m3 en we weten dat de gemiddelde temperatuur van de verhitte lucht ongeveer 100 tot 120 graden is, de buitentemperatuur 20 graden, dan kun je het volgende uitrekenen:

Als we een volledig gevulde ballon van 7000m3 nemen en deze lucht verwarmen tot 120 graden, dan zal deze lucht uitzetten. De gemiddelde dichtheid van lucht op 20 graden is 1.205kg/m3 en die op 120 graden is 0.898 kg/m3.

Dus per m3 hete lucht is de ballon 0.307 kg/307 gram lichter geworden (1205 - 0.898) Per ballon van 70000m3 is deze dus 2100 kg (0.3 x 7000) lichter geworden. (De lucht zet uit, past niet meer in de ballon en ontsnapt, zodat de ballon dezelfde inhoud blijft houden, maar minder lucht"deeltjes" bevat)
Dit betekent dat de ballon 2100kg aan last kan hebben (mand, brander, personen etc etc)

Nogmaals, het ligt aan de grootte van de ballon, maar als we nu even die ballon van 7.000m3 nemen, dan hebben we bepaald dat de last 2100kg kan zijn. Dat bestaat dus uit de ballon zelf (stof, touwen etc), de mand (plus brander, flessen, touwen, etc) en passagiers (plus bagage etc). De lucht in de ballon weegt ook wat natuurlijk. Als we weer die dichtheid van 0.898 kg/m3 (bij 120 graden) nemen, weegt 7.000m3 lucht dus ook nog eens 6300kg.
Het totale gewicht van de ballon is dus 6300 + 2100 = 8400kg.

De grootste ballon ter wereld heeft een inhoud van 16.000m3, wat op een luchtgewicht van al dik 14.000kg komt, en dan moet je nog het gewicht van de rest erbij optellen.

Dus conclusie, de genoemde 12 ton kan best, mits het het totaal gewicht van de ballon plus lucht betreft. De lege constructie is veel en veel lichter en past inderdaad vaak simpel in een trailer achter een jeep.



(*)disclaimer: heb geen flauw benul van de werkelijke maten en temperaturen van een gemiddelde ballon, maar kwam via google op deze getallen. Verder slordig omgesprongen met significantie en afronden.
 
Last edited:
Geen idee op welke hoogte het genomen is, de kromming kan te zien zijn maar let wel dat het een 10mm lens is, dus het effect zal hierdoor versterkt zijn.

(Raampjes zijn bijv ook niet recht)
 
Haha bedankt weer voor de complimenten!
De kromming komt idd door de lens die ik gebruik, alle lijnen onder de middellijn lopen hol, die er boven bol dus met een beetje richten krijg je leuke effecten met de horizon.

Ontopic; Is een heteluchtballon inflight per definitie niet 'lichter dan lucht'? :grijns:
 
Ontopic; Is een heteluchtballon inflight per definitie niet 'lichter dan lucht'? :grijns:
Het geheel heeft een lagere dichtheid dan de omringende lucht, dus per gelijke inhouds eenheid is het inderdaad lichter dan lucht...
 
Haha, had ik kunnen weten als ik die foto gezien had Naudjuh:grijns:.

Maar ik vond het zo vreemd de vleugel op deze foto gewoon recht is.....



http://www.pbase.com/flying_dutchman/image/100698454

Haha bedankt weer voor de complimenten!
De kromming komt idd door de lens die ik gebruik, alle lijnen onder de middellijn lopen hol, die er boven bol dus met een beetje richten krijg je leuke effecten met de horizon.
Ontopic; Is een heteluchtballon inflight per definitie niet 'lichter dan lucht'? :grijns:

Dat betekent dan volgens mij dat objecten in het midden van het beeld minder bollen.
 
Heren Vliegers,

Onlangs meegeholpen om een heteluchtballon te laten opstijgen, mensen zaten al in het mandje, ballon hing nog met een touw aan een landrover.
De piloot zei tegen mij en nu wegwezen jij vlak voor het opstijgen, deze ballon weegt nu 12 ton.
Ik zei dan kom je toch nooit van de grond:haha:, hij zei hier staat nu voor 12 ton, wat bedoelde hij nou, trekkracht, stijgvermogen, gewicht ballon met warme lucht ??
Hij beweerde dus dat de creatie die toen nog op de grond stond het gewicht van 12 ton vertegenwoordigde. (Eigenaar Ad Ballon)
Is toch onzin of niet
Groet
Jaap

Je moet onderscheid maken tussen gewicht en massa. Die worden vaak verkeerd gebruikt. Als je bijvoorbeeld op de maan zou rondlopen verandert je massa niet, maar je gewicht wel. Een massa van 12 ton zou dus kunnen (volgens de berekeningen van Eikie), een gewicht van 12 kilo newton (ook vaak verkeerdelijk uitgedrukt in kilogram of ton) zou je enkel krijgen als de aarde geen atmosfeer heeft, maar wel zwaartekracht, en de ballon luchtdicht zou zijn.
 
Dat betekent dan volgens mij dat objecten in het midden van het beeld minder bollen.

Dit is schematisch het vervormingsveld van die 10.5mm.
(www.photozone.de)

10mm.jpg
 
er is altijd een kromming toch?
Dus je ziet hem altijd:p
of is de aarde opeens recht op ooghoogte?

Door de bolling van de aarde is je blikveld beperkt tot een cirkel om je heen ...
zou je aan het strand naar een spiegelgladde zee kijken en zitten je ogen op 1,75m hoogte boven het water, dan is de straal van die cirkel ongeveer 4,7km.

De straal van de cirkel is uit te rekenen met de volgende formule:
Rblik = wortel(2*Raarde*Hogen + Hogen ^2)

Om uit te rekenen tot op welke afstand je een toren kunt zien gebruik je de volgende formule:
Dtoren zichtbaar = Rblik + wortel(2*Raarde*Htoren + Htoren ^2)

Raarde = 6366198 meter
 
Back
Top