Geldigheid PPL datum

Om je SEP geldig te houden is een instructievlucht van 1 uur altijd nog beter dan een skill test.

Een Scheibe SF25 (TMG) vliegt leuk, je kunt er mee zweven en kost € 75,00 per uur.

Sinds kort heeft Cees Q (alias Dwarf), ook een Dynamic WT9 (MLA) PH-4B7 in de verhuur voor € 115,00 per uur.

Bij de ACHA verhuren ze een Katana DV 20 PH-MFT voor € 115,00 per uur (leden) en € 122,50 per uur voor niet leden.

Betaalbaar huren kan (dus) nog steeds :D
 
De Katana is echter ook SEP, geen TMG.

In die reeks heb je echter (op EHHV) ook nog de Dimona Peter Bolwerk (PH-1133) en Kees van Roon (SMB) met twee Dimona's (TMG) (D-KVOK en D-KBKB). Hier kun je overigens ook een Katana huren, de D-EFZW). Prijzen vergelijkbaar met de Katana van de Acha

TMG
 
Om pax mee te nemen moet je volgens mij nog meer doen. Ik meen me te herinneren dat je in de afgelopen 90 dagen tenminste 3 full stop landingen moet hebben gemaakt!:1855: Zo niet, dan mag je alleen solo vliegen ...
 
Om pax mee te nemen moet je volgens mij nog meer doen. Ik meen me te herinneren dat je in de afgelopen 90 dagen tenminste 3 full stop landingen moet hebben gemaakt!:1855: Zo niet, dan mag je alleen solo vliegen ...

JAR FCL 1.026 heeft het over 3 landingen. Dat mogen ook touch en go's zijn, of simulatorlandingen.

Rene
 
Wie kan me opweg helpen met het volgende?

Mijn SEP aantekening is verlopen in juni 2010, ik had al even een paar maanden daarvoor niet gevlogen en moet nu dus zowiezo een profcheck vliegen.

Nu mijn vraag, hoe lang kan dit nog voortduren voordat alles verloopt? En kan dat uberhaupt?

Want nu is het een profcheck vliegen, met een mondeling theorie gedeelte, brevet opnieuw aanvragen en dan is het als het goed is in orde.
 
PPL verloopt niet als ik de JAR-FCL interpreteer. Je SEP natuurlijk wel.

(2) Indien een klassebevoegdverklaring voor een eenmotorig, voor één vlieger
gecertificeerd vliegtuig is verlopen, dient de kandidaat de vaardigheidstest te voltooien
genoemd in de bijlagen 1 en 3 bij JAR-FCL 1.240.

En dan vanuit JAR-FCL 1.240 kan je de rest van de eisen vinden.

Nu verloopt je PPL papiertje na 5 jaar*, maar die kan je volgens mij gewoon opnieuw aanvragen, mits je dus slaagt voor een profcheck.


*Dit zou ook gaan veranderen met EASA, dan hoef je niet meer elke 5 jaar een nieuw brevet aan te vragen.
 
Wie kan me opweg helpen met het volgende?

Mijn SEP aantekening is verlopen in juni 2010, ik had al even een paar maanden daarvoor niet gevlogen en moet nu dus zowiezo een profcheck vliegen.

Nu mijn vraag, hoe lang kan dit nog voortduren voordat alles verloopt? En kan dat uberhaupt?

Want nu is het een profcheck vliegen, met een mondeling theorie gedeelte, brevet opnieuw aanvragen en dan is het als het goed is in orde.

Je moet geen profcheck maar een skillstest doen. Daarna is alles weer in orde en je SEP 2 jaar geldig.
 
Volgens KIWA is een proeve van bekwaamheid voldoende.

Heb ik ook gedaan: uurtje met CFI. 12+ uur op de teller, gelijk aantekening ontvangen met SEP verlenging (Door CFE) , KIWA formulier ingevuld en opgestuurd , KIWA rekening gekregen van 100zoveel euro, betaald, en toen ...

... toen kreeg ik een paar weken later weer een gloednieuw brevet gestuurd met de aangetekende verlenging zwart op groen gedrukt. Is dat gebruikelijk? De handgeschreven aantekening door m'n CFE is dus slechts om een paar weken te overbruggen tussen 'slagen' en ontvangst van het gloednieuw gestreken brevet?

(Ik had verwacht dat je de komende 2 jaar gewoon het handgetekende exemplaar kon houden)
 
Alfabouncer, dat is mij ook een keer overkomen. Dan heeft de examinator die je brevet heeft afgetekend of jijzelf een hokje verkeerd aangekruist op het formulier. Ik heb toen ook een rekening van KIWA ontvangen, maar niet betaald en gelijk bezwaar gemaakt tegen de nieuwe brevetafgifte (want dat hoeft helemaal niet, je kunt inderdaad gewoon vliegen met een afgetekend brevet, totdat brevet of rating verlopen).

Ps Kennen wij elkaar ?
 
PPL brevet

PPL brevet

Hoe ik dat al jaren doe:

Ik heb ook 'n type rating op m'n brevet staan. Elke 2 jaar doe ik een type profcheck. Als ik minimaal 12 uren SEP heb gevlogen in de voorgaande 12 maanden, dan kan ik m'n SEP meeverlengen mbv de type profcheck. Die vervangt de trainingsvlucht SEP.

Als ik niet 12 uren gevlogen heb op SEP, of zoals mij afgelopen jaar overkwam, SEP verlopen is, dan moet ik gewoon 'n profcheck SEP doen. Ook dat heb ik al eens eerder zo gedaan. Hoelang die verlopen is, is niet van belang. En de profcheck is idd een zwaar uitgekleed praktijkexamen. Gewoon heel goed te doen. Vaak iets van max 'n half uurtje fladderen als de examinator door heeft dat je het in je vingers hebt ...

Bovenstaande geldt ook voor de verkeersvliegers onder ons. Mits 12 uren gevlogen op SEP kan je die class rating meeverlengen met bijv je Boeing profcheck.
 
Ik heb ook een specifieke vraag over de SEP verlenging. Ik ga dit voorjaar een bush flying course doen in Zuid-Afrika. Na license validation ga ik hier ongeveer 20 uur vliegen (C-172) samen met een instructeur (JAA), en ik wil deze uren graag gebruiken voor de benodigde uren om de SEP rating geldig te houden.

Weet iemand of ik op speciale dingen moet letten, of kan de instructeur daar mijn uren gewoon aftekenen? Dit jaar heb ik bijvoorbeeld mijn ME/IR verlengd, en kwam ik bij KIWA aan met kopieën van het examenformulier en van het paspoort/brevet van de examinator omdat ik het in het buitenland had gedaan. Wellicht geldt nu ook zoiets?

En ik begrijp uit voorgaande reactie dat als ik mijn ME/IR verleng komend jaar, ik tegelijkertijd SEP kan verlengen wanneer ik aantoon dat ik de benodigde uren heb gevlogen?

-------------
--> Antwoord op bovenstaande vragen is ja, mits ik bij KIWA aankom met JAA approval van de school en kopie license van de instructeur. Kan tegelijk met ME/IR verlengd worden.
Bedankt voor de reactie alvast!
 
Last edited:
Bovenstaande tekst heb ik gelezen.

Klopt het als ik stel dat je PPL wel 5 jaar geldig blijft en dat je rating SEP alleen vervalt?

Dus als je binnen die vijf jaar een profcheck doet, dan is je PPL brevet en theorie niet vervallen?

Dat zou mij goed uitkomen, omdat over een jaar mijn RV-vliegtuig klaar is.
 
Back
Top