Garuda crash

Garuda B737-400 crash

Het oordeel over de captain verbaasd me niks maar bij de Co heb ik toch wat vraagtekens.
Als ik als co 10 keer tegen een captain roep dat hij rond moet gaan en hij wil er absoluut niet van horen moet ik dan maar op 500´ met hem gaan vechten om de controls?
Daarbij mogelijk een veel ergere crash in de hand werken, of hem dan maar met hogere snelheid laten landen met het bovenstaande als gevolg?

Ik zie het al voor me: "my controls Go Around".... "negative my controls we land"..... "negative it is too dangerous my controls" en ondertussen pitchen we al half op, stalled de kist en kunnen we allemaal bedenken wat er daarna gebeurd.
 
Ik zie het al voor me: "my controls Go Around".... "negative my controls we land"..... "negative it is too dangerous my controls" en ondertussen pitchen we al half op, stalled de kist en kunnen we allemaal bedenken wat er daarna gebeurd.
Ik heb ooit een keer een student gehad die dat probeerde te doen. Ik had hem verteld om de go-around in te gaan... "No, I'm going to land it" dacht het niet dus. "My controls", "no, I have control"...de grapjas. Hij heeft de opleiding niet afgemaakt trouwens.
 
Of een trots iemand van eender welke afkomst. Beetje kort door de bocht die opmerking... Heb met Indo's en Russisch opgeleide mensen gevlogen die sommige Nederlandse captains nog een flink stukje CRM kunnen bijleren.

Training over hoe in zo'n situatie te handelen mist blijkbaar en dat wordt dus ook genoemd. Ik ben het daar toch wel mee eens eigenlijk. Er is een middenweg tussen niets doen en daadwerkelijk knokken om de controls, als het maar correct aangepakt wordt.
 
OK laat ik het generaliseren achterwege maar je snapt hopelijk welke richting ik op wil.

Ik heb met bovenstaande echter wel ervaring maar daar wil ik op dit medium niet publiekelijk op ingaan.
 
Mwa groot verschil tussen het niet toegeven aan een student pilot of aan een first officer mannen..

hint: "tower; callsign XXX going around"

(heeft de PF weinig keus meer)

Je kunt natuurlijk altijd nog de gear lever up trekken op 500 AGL. moet je baas ook de GA in. Maar ik hoop dat je goed kunt carpet dancen als je een verkeerde beslissing hebt gemaakt..

Luister mannen, mond open doen als je wat ziet. MAAR ook doorhebben dat jij er naast kunt zitten.

Nog wat anders, zeker niet intimidated zijn door senior captains. Beter een domme vraag stellen en er van leren, dan je mond houden en iets belangrijks vergeten zijn te zeggen.

Carpe diem.

Ga maar eens een mooie fles port opentrekken.

FPS -

Ben nog steeds jaloers dat je in Riga zit !! 50 cent halve liters bier en hele mooie blonde vrouwen...

FD
 
Ha ha dat zouden we willen. De inflatie is op het moment 12%. Die biertjes kosten inmiddels gewoon 2 lat (2,8 euro) maar inderdaad die vrouwen.... o mijn god die vrouwen.....
 
Standaard SOP's bij ons, 1 keer go around of Stop (voor go speed) en je doet het. Anders is het een kopje koffie bij de baas.
 
Vraag me af wat voor training je dan moet krijgen. Als de capt vastbesloten is te gaan landen en negeert een schreeuwende collega blijft er weinig over. Dan blijft er alleen "whack the captain with the bcf"-training over. :passed:


(De ATC go-around call en raise the gear vind ik wel twee goede oplossingen moet ik eerlijk zeggen, zeker als de gear handle enigszins buiten bereik van de capt is)
 
Back
Top