Garmin pilot vs. Air nav pro vs. Skydemon vs Rocket route

chupito

New member
Hallo,

Sinds augustus dit jaar is het officieel toegestaan om met digitale kaarten te vliegen, papier hoeft niet meer aan boord te zijn. Ik ga mee met deze trend maar ben op zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding. Op dit moment heb ik Airnav Pro, en hoef dus alleen een VFR kaart te kopen van het land waar ik vlieg (meestal D), VFR approach charts en een briefingpakket. In mijn geval €183,93. Behoorlijk wat geld. Maar nog steeds goedkoper dan de Garmin pilot app (á ~€150) plus VFR DFS (al is mij niet geheel duidelijk wat deze add on precies bevat: ook VFR approach?)

Ik ben nog niet op de hoogte van de Skydemon en Rocket Route maar ben erg benieuwd naar jullie ervaring, inclusief de ervaring met add ons.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik gebruik al een paar jaar naar tevredenheid JeppFD VFR op de iPad. Voordeel is, dat de landingskaartjes geïntegreerd zijn in de VFR-kaarten. Een groot deel van Europa zit erin.

Kost zo'n EUR 300 per jaar (inclusief regelmatige updates). Je mag het dan wel op 2 apparaten installeren. Ik doe dit samen met een vliegmaat, dus betalen we allebei de helft.
 
Een boeiende vraag! Ik zou wel eens graag een vergelijkende tabel zien van die "producten", met aanvinkvakjes voor de verschillende faciliteiten.

NB wat is er veranderd in augustus, dat het nu wel zou toegelaten zijn? Is dat specifiek voor NL? In de meeste landen stond er altijd voorgeschreven dat de piloot "gepast en recent" kaartmateriaal moest aan boord hebben, zonder verdere details, toch?
 
Garmin pilot vs. Air nav pro vs. Skydemon vs Rocket route

Klopt Csaba, alleen staat er nu vermeld dat de kaart digitaal mag zijn (EASA), en dat was voorheen vaag.

Las overigens net op de site van Skydemon dat in hun basispakket de vfr sectionals erbij zitten. Welliswaar hun eigen kaarten vervaardigd uit officiele info. Nu is de vraag: is dat voor EASA legaal. Jeppesen/Lido zijn ongetwijfeld gecertificeerde bedrijven, Skydemon niet. Zelf zeggen ze onder FAQ:
"Can I throw away my charts now?
Not necessarily. This software is intended to be used as an aid for planning and as an aid while flying and it does not replace any of your primary tools or cockpit instruments. We're not certified by the CAA or any other governing body, and neither is our data. Local regulations might mandate the carrying of a particular paper chart.

You should always check any calculations and data displayed, and suggestions made, against your own calculations and charts."

Dus deze valt al af denk ik.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dus deze valt al af denk ik.
Wat mij betreft niet. Ik gebruik zelf Skydemon en de vliegveldkaartjes die hij oplevert komen rechtstreeks van de betreffende AIP's, dus die zijn prima. Je kunt ze ook downloaden vanaf de website en dan uitgeprint meenemen, maar dat doe ik alleen als de situatie ingewikkeld lijkt.

De VFR-kaarten zijn ook heel goed te gebruiken, maar hebben soms net iets minder details. Als je op de papieren kaar kijkt zie je vaak kleine dorpjes of meertjes die dan net weer niet op de Skydemon kaart staan. De Skydemon kaart is dus goed om het overzicht te houden. Ik houd op onbekende trajecten de papieren kaart erbij voor de details.
 
@chupito: zoals ik geleerd heb de kleine lettertjes te lezen, betekent die clausule van SkyDemon niet meer dan "als het ooit toch mis gaat dan moet je niet bij ons komen jammeren, we garanderen niks" - in het Engels heet dat "cover your arse". Maar ik zie niet in wat andere aanbieders dan meer hebben, ik heb geen weet van "officialiteit" of certificatie bij Jeppesen of bij Garmin of bij welke commerciële aanbieder dan ook. Wie of wat bedoel je overigens met "Lido" ?

Het lijkt mij duidelijk dat al dat aanbod zich verdekt achter een "enkel wat in de AIP staat is gegarandeerd" en dat kan ik ook best begrijpen, maar het geldt voorzover ik begrijp net zo goed voor de "grote" aanbieders als voor het bescheidenste hobby-projectje.
 
Garmin pilot vs. Air nav pro vs. Skydemon vs Rocket route

@chupito: zoals ik geleerd heb de kleine lettertjes te lezen, betekent die clausule van SkyDemon niet meer dan "als het ooit toch mis gaat dan moet je niet bij ons komen jammeren, we garanderen niks" - in het Engels heet dat "cover your arse". Maar ik zie niet in wat andere aanbieders dan meer hebben, ik heb geen weet van "officialiteit" of certificatie bij Jeppesen of bij Garmin of bij welke commerciële aanbieder dan ook. Wie of wat bedoel je overigens met "Lido" ?

Het lijkt mij duidelijk dat al dat aanbod zich verdekt achter een "enkel wat in de AIP staat is gegarandeerd" en dat kan ik ook best begrijpen, maar het geldt voorzover ik begrijp net zo goed voor de "grote" aanbieders als voor het bescheidenste hobby-projectje.



Helemaal mee eens. Daarom probeer ik uit te zoeken met welke digitale kaart provider ik mijn bips bedek. Lido is van Lufthansa en zijn gecertificeerde kaarten, hetzij IFR. Deze gebruiken wij bij EZY.

Het mooie van bijv Rocketroute is dat deze kaarten kopieen zijn van DFS/Air Million/.... Dit zijn officiele kaarten en mogen daarom primair gebruikt worden. Het mooie is dat heel makkelijk de actieve datum van de database aan te tonen is aan derden, in het geval van een rampcheck. Bij SD kan dat ook maar daar geven zij zelf in de disclaimer aan dat het niet primair te gebruiken is. Dit is vandaag per mail bevestigd. Dus papieren kaart alsnog nodig...

In mijn ogen zijn voor VFR rocketroute en ANP de goedkoopste oplossing. Ik denk dat ik beide ga gebruiken, ANP als backup (en doe ik geen chart updates voor), RR primair. In mijn geval 164,- als ik air million kaarten gebruik voor RR (voor ANP zou dat 148 zijn, maar denk dat RR iets professioneler zijn)...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
@Chupito, jij bent kennelijk beroepspiloot en ik ben slechts een bescheiden amateurtje, dus we kijken vanuit verschillende hoeken. Toch, als je me toestaat: ik zie nog altijd niet waar jij het begrip "officiële kaarten" of "gecertificeerde kaarten" vandaan haalt. Ik kijk al eens rond in de ene en de andere AIP maar heb nog nergens zo'n term tegengekomen.

Welke autoriteit certifieert luchtvaartkaarten en waar is dan hun lijst van kaarten die ze hebben gecertifieerd?
Nogmaals: ik heb alleen nog maar geleerd en gelezen dat je als piloot "passend en recent" kaartmateriaal moet aan boord hebben - criteria daarvoor heb ik nog nergens gezien. Begrijp daaruit niet dat ik je niet geloof, integendeel: ik ben benieuwd om bij te leren!

Let wel, ik kan me goed voorstellen dat jouw werkgever aangeeft welke kaarten kunnen/mogen/moeten gebruikt worden, en/of welke niet. SOP's heet zoiets, zeker? Maar ook dat heeft niks met "officieel" te maken, dacht ik.

Van één punt ben ik wel redelijk zeker: Air Million is de voortzetting van het prachtige initiatief van een overleden Fransman, aanvankelijk was het alleen een kaart van Frankrijk, recent wordt het gamma stapsgewijs uitgebreid. Maar dit is een privé-initiatief, niks officieels aan. Voorzover ik weet.
 
Last edited:
Garmin pilot vs. Air nav pro vs. Skydemon vs Rocket route

Een boeiende vraag! Ik zou wel eens graag een vergelijkende tabel zien van die "producten", met aanvinkvakjes voor de verschillende faciliteiten.


Laat er nu net een vergelijking in de FLIEGER van december staan. Ook daar wordt over de legaliteit gesproken van digitale kaarten. Volgens het tijdschrift bepaald de vlieger zelf of het materiaal wat gebruikt wordt adequaat is voor de uit te voeren vlucht. Dat geeft een hoop vrijheid. En dan zet ik Skydemon toch weer op mijn lijstje. EASA zelf zegt er het volgende over (NCO.GEN.135):

"CURRENT AND SUITABLE AERONAUTICAL CHARTS

(a) The aeronautical charts carried should contain data appropriate to the applicable air traffic regulations, rules of the air, flight altitudes, area/route and nature of the operation. Due consideration should be given to carriage of textual and graphic representations of:

(1) aeronautical data, including, as appropriate for the nature of the operation:

(i) airspace structure;

(ii) significant points, navigation aids (navaids) and air traffic services (ATS) routes;

(iii) navigation and communication frequencies;

(iv) prohibited, restricted and danger areas; and

(v) sites of other relevant activities that may hazard the flight; and

(2) topographical data, including terrain and obstacle data.

(b) A combination of different charts and textual data may be used to provide adequate and current data.

(c) The aeronautical data should be appropriate for the current aeronautical information regulation and control (AIRAC) cycle.

(d) The topographical data should be reasonably recent, having regard to the nature of the planned operation."

Skydemon voldoet hier aan, dus ondanks dat er geen ICAO boven staat (of een officiele instantie zoals bijv. DFS, DGAC etc) is het toch legaal.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tot 2015: Jeppesen sinds 2016: skydemon

Ik was het gewoon te werken met de kaarten van Jeppesen. Dus leek het me logisch naar hun digitaal platform te wisselen. Echter, hun communicatie is klaarblijklijk op de professionele piloot gericht en kwam mij nogal verwarrend voor. Een telefoontje met hun helpdesk in Frankfurt hielp me een beetje. Dus heb ik destijds voor Jeppesen mobile flitedeck VFR gekozen ( Jepp FD VFR) en dit in combinatie met Jepp TC die me de Bottlang kaartjes van de vliegvelden aangaf. Zeer mooi, zeer netjes en ik kreeg 50% korting van hun helpdesk in Frankfurt.
Wat me beviel is dat ik vertrouwd ben met de kaarten. Wat me niet bevalt is dat het allemaal langzaam laadt ( ondanks snelle internetverbinding). Verder bleek het Jepp TC niet de kaartjes van de Spaanse vliegvelden te bevatten. Hun helpdesk leerde me dat hun Europese team een andere visie heeft dan het US team(?). Jepp TC wordt niet verder ontwikkeld en dus kreeg ik een andere app te downloaden, de Jepp FD die wel alle kaarten bevat.

Ondertussen zag ik vele andere privaat piloten met Skydemon werken.

In 2016 zijn we naar Europees Georgie en de Caucasus gevlogen met een hele groep vliegtuigjes. Nu bleek echter dat Jeppesen geen oost europees kaarten aanbod heeft. Heel spijtig.

Skydemon heeft wel een uitgebreid aanbod voor oost-europa en heeft zelfs Turkije toegevoegd. Ik had contact met de baas van hun club, Dawson, maar Georgie wou hij niet toevoegen. Dat is ook een te nieuwe bestemming, begrijpelijk.

Ik gebruikte dit jaar beide programma's parallel, maar heb ondertussen mijn Jeppesen contract niet vernieuwd. Ik werk enkel nog met Skydemon. Het is ook iets goedkoper dan Jeppesen en heeft ondertussen een heel pak leuke weather features toegevoegd. Heel praktisch en duidelijk meer waar voor je geld.

Garmin ken ik niet, kan ik niet over zeggen. Airnav pro heeft me een beetje geholpen in Georgie, maar vind ik niet kunnen matchen aan skydemon
a11c83e2f14948a4aae97d9c11656cf6.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Heb vergelijkbare ervaringen als Solex, als het gaat om AirNavPro vs SkyDemon. Heb jaren gewerkt met AirNav pro naar tevredenheid, maar sinds ik SkyDemon ben gaan gebruiken heb ik AirNavPro niet meer aangeraakt.
 
Ik vlieg zowel in de VS als in Europa en zowel VFR als IFR. Voor zover ik weer wordt dat alleen door Garmin Pilot in 1 app ondersteund. Of kent iemand nog andere apps die dit ook doen?
 
Back
Top