Garantiefonds een wassen neus??

Beste ph-gjk,

zou je ter lering voor de wannebe's, mijzelf incluis, het één en ander over je ervaringen met vliegscholen en garantiefondsen met ons willen delen? Dat zou voor ons (als ik zo vrij mag zijn even voor de hele groep wannebe's te spreken) wel eens zeer zinvolle informatie kunnen zijn. Ik ben het met Sweetsurrender eens dat "ervaring" een beetje een minimale reply is.

bvd
 
Mijn reactie hiervoor was misschien wel kort door de bocht.

Maar ik heb hier in dit topic gelezen, dat het garantiefonds in principe niet meer uitbetaald na de theorie fase, gezien hier anders misbruik van gemaakt kan worden.

Nu beginnen ze bij de KLS naar mijn weten met de theorie, dus zou in deze fase dan moeten blijken dat de opleiding teveel voor je is.

Maar met een HAVO/VWO vooropleiding is de ATPL een heel goed te doen met een voltijd opleiding (dl ander verhaal), laten we eerlijk wezen. Het is helemaal niet moeilijk alleen veel. Je moet dus wel leren, kan je kiezen voor alleen de vragen of daarbij ook nog gewoon de theorie.

Maar wil je dat niet halen word het denk erg moeilijk het fonds te overtuigen dat het te moeilijk is, gezien je vooropleiding. Dus hoe groot is de kans dat je je geld terug ziet. Ik denk persoonlijk zeer klein, dus in mijn ogen is het daarom een nogal aantrekkelijk product om aan te bieden, gezien de geringe kans tot uitbetalen.

Een CPL/IR halen kan iedereen, de een wat sneller als de ander. Maar met voldoende lessen kan je het leren. Het gaat net om die extra eigenschappen, die voor een vliegexamen toch maar in beperkte mate vereist zijn. Maar bij een Airline interview van levensbelang zijn, maar op het moment dat je daar al aangekomen ben is het garantiefonds niet meer van toepassing.

Weet iemand misschien of het wel is voorkomt dat iemand het niet haalt? kan me alleen voorstellen door psychologische problemen misschien.
 
Last edited:
Mijn reactie hiervoor was misschien wel kort door de bocht.

Maar ik heb hier in dit topic gelezen, dat het garantiefonds in principe niet meer uitbetaald na de theorie fase, gezien hier anders misbruik van gemaakt kan worden.
Ook dit is niet waar. Ligt misschien aan het Garantiefonds, maar ik ken iemand die zijn opleiding niet af heeft kunnen maken en tijdens de MCC naar huis werd gestuurd. Heeft alles keurig terug gekregen...
 
Maar dan zal je wel niet je behaalde brevet op commercieel niveau mogen inzetten?

Verbaasd me enigzins wel, dat een opleidinginstituut dit niet eerder opmerkt en daardoor eerder actie kan ondernemen. Want een MCC is puur training tot samenwerken.

Maar ja , dan heeft het toch wel z'n waarde. Ik was niet bekend dat er ook echt daadwerkelijk mensen afvallen, dacht daarom het een beetje overbodig iets was.

Maar aan een MCC zit geen examen verbonden, deze moet je alleen doorlopen. Vraag me dan toch af wat de reden van de school is , of het moet KLS zijn. Daar is het natuurlijk deel van de sollicitatie als ik me niet vergis.
 
Last edited:
Maar dan zal je wel niet je behaalde brevet op commercieel niveau mogen inzetten?

Klopt, of, je mag je brevet wel commercieel inzetten, maar dan moet je het garantiefonds terugbetalen. Wat wat mij overigens fair lijkt. (bron: KLS opendag)

camel said:
Maar met een HAVO/VWO vooropleiding is de ATPL een heel goed te doen met een voltijd opleiding (dl ander verhaal), laten we eerlijk wezen. Het is helemaal niet moeilijk alleen veel. Je moet dus wel leren, kan je kiezen voor alleen de vragen of daarbij ook nog gewoon de theorie.

Dat zou ik niet weten, ik heb zelf nog geen ATPL theorie gedaan. Wat ik wel weet is dat er bij EPST nog nooit iemand in de praktijkfase is afgevallen. Iedereen de bij EPST afgevallen is heeft in de theoriefase gefaald. (bron: EPST infoavond)

Bij deze even een korte vergelijking tussen de garantiefondsen van Stella, EPST en KLS. (Bronnen: websites opleidingsinstituten en posten van kls-ers in deze thread)

Stella:
- Borg bij de bank.
- Alles meegefinancierd (ook levenonderhoud etc.)
- Na afstuderen 6 maanden geen aflossing. (verder staat er ook dat je pas hoeft te beginnen met aflossen op het moment dat je een baan hebt, dat lijkt in tegenspraak met dat je 6 maanden niet hoef af te lossen.)
- Het is niet helemaal duidelijk wat je precies terugkrijgt mocht je de opleiding niet halen.

EPST:
- Borg bij de bank.
- Alles meegefinancierd (ook levenonderhoud etc.)
- Vergoeding van opleidingskosten, rente en verzekeringen bij falen in de opleiding. (blijkbaar dus niet het levensonderhoud)
- Een voorschot op de terugbetaling van rente en aflossing Indien de EPST student na 2 jaar einde opleiding niet voldoende inkomsten heeft om dit zelf te kunnen doen.
- Indien deze afbetaling door EPST langer duurt dan drie (3) jaar, dus vijf jaar na einde opleiding, moet EPST de ABN-AMRO het volledige bedrag van het restant van de openstaande lening terug betalen.

KLS
- Borg bij de bank.
- Alles meegefinancierd (ook levenonderhoud etc.)
- Wanneer de opleiding aan de KLM Flight Academy buiten je eigen schuld voortijdig moet worden beëindigd rekent het Garantiefonds de tot op dat moment opgebouwde studieschuld met de bank af.
Het is niet helemaal duidelijk wat er allemaal onder de term "studieschuld" valt. Levensonderhoud valt er in ieder geval niet onder.
- Bij geen baan > het overnemen van de maandelijkse rente voor een periode van vier jaar.
Het is onduidelijk of dit een voorschot of een gift is.

Opmerkingen, aanvullingen en verbetering zijn zeer welkom. Wellicht kunnen we een mooi overzicht maken van de garantiefondsen van de verschillende vliegscholen inclusief ervaringen van studenten etc.

Zo, nu maar eens van het mooie weer gaan genieten:biertje:.
 
@FlyFens,

Volgens mij haal je (in ieder geval bij de KLS) het garantiefonds door de war met je financiering. Voor zover ik weet dekt het garantiefonds alleen de opleidingskosten. Het geldt idd ook als borg bij de bank. Dat alles meegefinancierd kan worden (levensonderhoud, rente etc.) heeft helemaal niets te maken met het garantiefonds, maar is een contract tussen jou en de bank. Verwacht dat dit bij EPST en NLS ook zo geregeld is, maar dat weet ik niet zeker.

@Camel
Er zijn zeker mensen die in de praktijk afvallen. Het gebeurt nou eenmaal dat ondanks dat er toch selecties zijn die (soms) erg streng zijn, mensen toch niet zo goed kunnen vliegen als eerder gedacht. Dit kan met diverse oorzaken te maken hebben. In die gevallen wordt gekeken naar de situatie. In principe heb je recht op terugbetaling, maar dat vervald als je binnen 5 jaar toch weer gaat vliegen. Je kan dus niet bijv. tijdens je mcc afvallen, je geld terug krijgen en vervolgens bij een andere school je mcc doen en voor peanuts je brevet inkoppen.
Ben met je eens dat men dat misschien eerder had moeten opmerken, maar soms is dat nou eenmaal lastig. Het vliegen wordt steeds ingewikkelder en het kan gewoon zo zijn dat je een fase nog wel aankan, maar dat de volgende gewoon te moeilijk wordt. Daarbuiten geeft het mensen ook de kans om op een laat tijdstip toch eieren voor hun geld te kiezen. Dit kan voorkomen dat je met een enorme schuld en zonder baan zit.
 
@FlyFens,

Volgens mij haal je (in ieder geval bij de KLS) het garantiefonds door de war met je financiering. Voor zover ik weet dekt het garantiefonds alleen de opleidingskosten. Het geldt idd ook als borg bij de bank. Dat alles meegefinancierd kan worden (levensonderhoud, rente etc.) heeft helemaal niets te maken met het garantiefonds, maar is een contract tussen jou en de bank. Verwacht dat dit bij EPST en NLS ook zo geregeld is, maar dat weet ik niet zeker.

Het is idd zo dat het levensonderhoud niet wordt terugbetaald indien je faalt. In die zin heeft een garantiefonds er idd niets mee te maken.

Edit: Als je met bovenstaande FTO's in zee gaat heb je in ieder geval wel de mogelijkheid om levensonderhoud mee te financieren. Ik weet niet of dat altijd bij iedere school mogelijk is. Dit heeft misschien niet zoveel met het garantiefonds te maken, maar het is wel prettig dat het kan.


@Camel
Er zijn zeker mensen die in de praktijk afvallen.
Die zijn er, maar dat geld niet voor iedere school.
 
Last edited:
Update: Bij EPST worden de huisvesting en maaltijdkosten in geval van falen ook vergoed.

Ik heb nog wat verder gezocht, MvvL en de NLS hebben zoals bekend ook een garantiefonds, maar op de websites staat niets over wat nu wel en wat nu niet gedekt wordt.

Volgens mij zijn er naast KLS, EPST, NLS, Stella en MvvL geen andere scholen met een garantiefonds.

Samenvattend en concluderend lijkt het garantiefonds van EPST het beste, op de voet gevolgd door dat van de KLS.

Het beeld dat van Jetcap dat garantiefondsen alles uit de kast trekken om niet te betalen lijkt niet te kloppen voor EPST en KLS. Voor de andere scholen, geen idee. Op de stella website staat dat hun garantiefonds de afgelopen tien jaar maar één keer uitbetaald heeft, dus dat geeft te denken.

Waar blijven de praktijkvoorbeelden?
 
Die zul je hier niet lezen. Tenminste niet van de mensen zelf. Drop-outs zijn meestal niet zo trots op hun falen.

Dat kan ik goed begrijpen. Maar misschien zijn er klasgenoten of bekenden die in het algemeen belang discreet iets over zulke gevallen willen zeggen.

Een theoretische vergelijking is natuurlijk leuk, maar uiteindelijk gaat het om de praktijkervaringen met de garantiefiondsen.
 
Back
Top