Functie NAVCOM/TACCO

Wepz

New member
In december mag ik weer de vliegerkeuring in voor de Marine, maar nou werd mijn vorig jaar verteld toen ik afgewezen werd, dat ik wel goedgekeurd was voor de functie officier-luchtvaartnavigator, en of ik daar dan interesse voor had. Toen was ik zo gefocused op het feit dat ik was afgewezen en daardoor Nee heb gezegd.

Maar nu zit ik er wel weer aan te denken van als ik dit jaar de vliegerkeuringen niet haal, dat ik dan voor de functie NAVCOM ga (dat is volgens mij de tactische term), alleen kan iemand mij wat meer inhoud daarover geven, want in het boekje kan ik er niet zoveel over vinden. Er wordt daar alleen globaal verteld wat het inhoudt.

Tevens hoorde ik zeg maar dat je eerst NAVCOM op de Orion moest zijn geweest voordat je aan de functie TACCO op de lynx kon denken. Maar hoe zal dat worden opgelost als de orions er uit gaan. Aannamestop voor NAVCOM's, of gelijk de opleiding voor TACCO?

En als laatste vraag, wat is er na de marineperiode nou een baan in het burgerleven dat een NAVCOM/TACCO zou gaan uitoefenen, er zijn namelijk weinig functies die ik me nu kan bedenken waar de NAVCOM/TACCO in het burgerleven op aan zou sluiten.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

gr.
Wezz
 
hee Wepz,

tja, het zijn gewoon zware tijden voor de marine, dus ook voor de MLD. Als de orions er echt uit gaan (niet te hopen, maar wel 99% zeker) heeft de MLD opeens een hoop minder vliegers, NAVCOMs en TACCOs nodig. En ik verwacht een aannamestop. Dit omdat er bij mij in het jaar op het KIM twee zeediensters zitten, die vorig jaar nog in de opleiding voor NAVCOM zaten, maar nog tijdig zijn overgestapt. De rest van hun oude klas wordt waarschijnlijk bedankt en naar huis gestuurd. Dat is het enige dat ik er over weet.
groeten,

jonas
 
Hey Wepz!
Er zijn straks waarschijnlijk idd minder TACCO's etc. nodig, maar hoe ze dat gaan invullen en hoe de opleiding eruit gaat zien als de Orions weg gaan is nog onduidelijk. Na je diensttijd is er als TACCO/NAVCOM niet echt een baan te vinden in die richting, dus je zal een andere opleiding moeten gaan doen of zo. Dat is ook de reden dat je als TACCO en vrij hoge premie krijgt als je weg gaat. Dat klassen bedankt worden en weggestuurd worden lijkt me sterk. Ik denk dat ze hoogstens die mensen ff in de wacht zetten. Op den duur zijn er toch weer TACCO's nodig. En er is al veel geinvesteerd in deze lui. Verder moeten we maar afwachten en zien hoe het zich ontwikkeld.
Greetz Mattijn!
 
Je hoeft niet eerst als navcom op de p3 gewerkt te hebben. Je kan tegenwoordig rechtstreeks de lynx-tacco opleiding in. Opleiding is ongeveer 1 jaar.
 
Hey Redbeard,
ben jij vlieger op de Lynx? Volgens mij was dit jouw eerste post hier op 't forum..klopt? Zoals je dus hebt kunnen lezen hoop ik over 1.5 jaar ook op de Lynx te vliegen grijns !
Greetz Mattijn!
 
- Redbeard, weet jij hoe het dan zit met de keuze, kan je zelf een voorkeur uitspreken voor een opleiding tot TACCO op de lynx, of wordt er echt voor je gekozen zonder dat ze jou keuze doorlichten?
Kan je misschien ook iets meer inhoudelijk ingaan over de verantwoordelijkheden van de TACCO aan boord van de Lynx, is het echt zo dat de Vlieger MOET luisteren naar de TACCO, of zit het anders? Dus tot waar lopen de beperkingen van de TACCO t.o.v. de Vlieger

- Mattijn, tegen mij werd vorig jaar op de voorlichting gezegd dat diegene die op de heli komen worden opgeleid tot NH-90 vlieger, of worden er toch nog mensen klaargestoomd voor de Lynx?
 
Mattijn: ja en ja op je vragen.. goed je best doen en wie weet hopelijk haal je dan de eindstreep en de vliegerwing :cool:

Wepz: tja..ten eerste een vlieger MOET zeker nooit luisteren naar een tacco grijns , oke je vraagjes... je keuze wordt altijd meegenomen maar uiteindelijk bepaald een commissie de meest geschikte personen voor een opleiding. De tacco is verantwoordelijk voor de taktiek, en zodaning is hij verantwoordelijk voor de missie. Het is altijd een samenspel tussen de bemanning, dus tussen de vlieger /tacco en sensop want ook de vlieger en sensop weten genoeg van de taktiek om de tacco behulpzaam te zijn.
De tacco heeft ook een functie als een soort van safety-pilot.. m.a.w. hij zorgt ook voor backup voor vliegoperaties en heeft als non-flying crew een aantal taken, waaronder navigatie, communicatie, afhandelen van checklisten, bediening van radar etc.etc....

Iedereen zal t.z.t. op de NH-90 vliegen, maar de Lynx is nog aktief op dit moment, dus draaien op dit moment alleen nog maar opleidingen voor de lynx. Komende paar jaar zal daar zeker verandering in komen, maar de nh-90 is pas najaar 2007 op MVKK
 
Hi Redbeard, bedankt voor je antwoord, staat veel nuttige info in...

... alleen had ik nog één vraagje: 'Wat voor nevenfuncties zijn er bij de Marine o.a. voor de TACCO?' Bijvoorbeeld voor de vlieger bestaat er de mogelijkheid te gaan vliegen op de Gulfstream IV, is er voor de TACCO een functie aan boord bij een AWACS of iets dergelijks?

Thanks for all the info!

gr.
Wezz
 
Goed gegokt... ja , er wordt een tacco geleverd voor de awacs, meestal voor 2-3 jaar en dan weer een nieuwe... ze komen (kwamen) ofwel van de lynx of de p3c.
 
Gister gebeld met de Marine Voorlichting, die vertelde mij dat er een aannamestop was, echter wisten ze dit niet zeker...

...dus ik vandaag gebeld met een officier die meer van de vliegdienst af weet dan de voorlichting, en die vertelde mij dat er in 2003 en 2004 een aannamestop is voor zowel vliegers als luchtvaartnavigators. Dit omdat er veel piloten/navigators van Valkenburg naar De Kooy gaan om omgeschoold te worden naar de helikopter, er zijn dus genoeg mensen om de komende 2 jaar mee door te komen...

...helaas pindakaas voor mij dus, nu maar hopen dat de luchtmacht tegen december geen aannamestop gaat invoeren...
 
Mag ik vragen wie je aan de telefoon hebt gehad?? Toevallig LTZ1 Muller? Das namelijk idd hoofd opleidingen op MVKV. Trouwens, voor wat betreft die aannamestop. Dat zeggen ze nu he. Kan best zijn dat ze over paar maanden totaal iets anders zeggen.....dat is defensie grijns . Enne...redbeard...ik doe zeker mijn best!! Na 1,5 jaar selecties ben ik zo blij dat k eindelijk in de opleiding zit, nu krijgen ze me niet zomaar meer weg hoor. Zet alles op alles grijns .
Greetz Mattijn!
 
Mattijn...mooizo..ja effe volhouden en dan ben je er ....waar zit je nu bvo 1/2? Wepz suc6 verder met je zoektocht .. maar voor de duidelijkheid..zoveel vliegers en waarnemers komen niet richting de heli's, er is gewoon geen plek.. reden waarom ze een aanname stop hebben is omdat nu veel functies vervallen terwijl eral een aantal mensen in opleiding zitten, die mogen nu allemaal een poging doen voor de heli's, maar dat houdt wel in dat een aantal van hen ongeveer 6 maanden tot 1 jaar niets zullen doen voordat ze weer verder mogen met hun opleiding.
 
Klopt wat readbeard zegt. De KLu vliegeropleiding heeft in de fase na de EMVO nogal wat vertragingen opgelopen voor een aantal vliegers. Mensen die voor de BO gingen staan nu in de wachtrij voor iets anders. post EMVO'ers moeten ook langer wachten voordat verder kunnen vliegen op hun typen.
 
Hey Redbeard,
Ik ben nu bezig met de theorie (nog niet zo heel lang bezig dus), maar bevalt goed een gaat lekker. Nu bijhouden en dan op naar de PC-7.
Greetz Mattijn!
 
Back
Top