FTO en loopbaansucces

FTO en loopbaansucces

  • Ik deed KLS, en kwam goed terecht.

    Votes: 6 11.1%
  • Ik deed KLS, en kwam gemiddeld/slecht terecht.

    Votes: 0 0.0%
  • Ik deed EPST, en kwam goed terecht.

    Votes: 9 16.7%
  • Ik deed EPST, en kwam gemiddeld/slecht terecht.

    Votes: 0 0.0%
  • Ik deed Stella, en kwam goed terecht.

    Votes: 5 9.3%
  • Ik deed Stella, en kwam gemiddeld/slecht terecht.

    Votes: 1 1.9%
  • Ik deed NLS, en kwam goed terecht.

    Votes: 10 18.5%
  • Ik deed NLS, en kwam gemiddeld/slecht terecht.

    Votes: 1 1.9%
  • Overige FTO, en kwam goed terecht.

    Votes: 21 38.9%
  • Overige FTO, en kwam gemiddeld/slecht terecht.

    Votes: 1 1.9%

  • Total voters
    54

Kazeven

New member
Hoi, allen,

Voor de kennisbank ben ik wat polletjes aan het maken. Dit doe ik zodat mensen die voor keuzes omtrent hun vliegopleiding staan, wat (grof) cijfermateriaal hebben. Dan hoeven ze niet meer uitsluitend op meningen en persoonlijke verhalen af te gaan.

Ik spits deze poll af op de vliegtuigluchtvaart, waar ik me al een beetje in ingelezen heb. Ik ben vooral geinteresseerd in de eerste paar jaar na de opleiding. Ik denk namelijk, (correct me if i'm wrong) dat na een paar jaar vliegen je opleiding minder mee gaat spelen. Maar een deel van de beginnende piloten is dan alweer gestopt, vanwege het niet vinden van een baan. Een poll kent hier max 10 opties, dus ik ga voor de 4 FTO's waar ik hier het vaakst van hoor, en overig.

Je kunt natuurlijk een hele hoop vragen stellen bij mijn definities van goed, en slecht/gemiddeld. Ik denk dat een hele hoop mensen die volgens mijn definitie 'slecht/gemiddeld' terecht zijn gekomen ontzettend genieten van het vliegen!

Maar waar het mij even om gaat is dat mensen kunnen zien of de ene opleiding een betere kans biedt om dat traditionele succesplaatje te verwezenlijken dan de andere. Iedereen wil vliegen natuurlijk. Maar als je 10k in een opleiding steekt, zou je er (denk ik) verstandig aan doen een inschatting te maken welke opleiding de grootste kans op succes biedt. En ik denk dat voor een meerderheid wel geldt dat ze een grote jet bij KLM nét ietsjes toffer vinden dan een klein propellorvliegtuigje van een regionale maatschappij.
Again, correct me if i am wrong.

Maar, alvast mijn hartelijke dank!



Mijn definities van goed trechtgekomen en gemiddeld/slecht terechtgekomen:

Goed terechtgekomen:

Of snel (binnen 1 jaar) een baan, of bij een grote maatschappij, (en goed betaald?) of beiden. Of een baan met een hoge coolheidfactor, dat kan natuurlijk ook.. (Bij een kleine Oekrainse maatschappij werken en de Antonov 225 mogen vliegen bijvoorbeeld:grijns:)

Gemiddeld of slecht terechtgekomen:

Meer dan een jaar wachten op een baan. En dat je bij een kleinere maatschappij terechtgekomen bent. Of dat er alleen een baan beschikbaar was waar persoonlijke offers gemaakt voor moesten worden (verplicht wonen in het buitenland, of zware werktijden,) Of dat je helemaal geen baan gekregen hebt.(duh)
 
Misschien is het ook een goed idee om de voters van de poll hun story so far hieronder vertellen. Tegen welke obstakels ze zijn gelopen, waar ze nu werken, hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, etc.
 
Met een big shiny jet die een ondergaande zon tegemoet vliegt..

Tja, en dan de GA pilot zoals ikke. In een single engine piston in icing condition (niet voorspeld natuurlijk) op FL100, by night, door de prut, in turbulence, no radar, no boots, crappy instrument panel lighting, irreliable attittude indicator, u/s autoplilot, en verder zonder alles wat je nog meer nodig hebt om te overleven. Maar man, wat is en blijft het leuk! Kunnen de airline vliegers onder ons het zich nog herinneren? Met zaklampje de temp probe door het windshield bekijken in je Piper om te zien of je ijs hebt. Regulier zaken doen in mijn geval. Ze mogen mij altijd wakker maken om weer te gaan. Loving it! :p:
 
Mag ik vragen waarom in al deze polls de DFA er altijd maar niet bijstaat? hebben toch ondertussen ook al bijna 100 leerlingen afgeleverd....
 
Maar 10 opties mogelijk. 2 opties per school, dan ga je toch voor de grootste/bekendste. Ik had in plaats van overig DFA kunnen invullen, maar dan vragen mensen van andere kleinere scholen waarom de DFA er wel bij staat en hun school niet.
 
Tja, en dan de GA pilot zoals ikke. In een single engine piston in icing condition (niet voorspeld natuurlijk) op FL100, by night, door de prut, in turbulence, no radar, no boots, crappy instrument panel lighting, irreliable attittude indicator, u/s autoplilot, en verder zonder alles wat je nog meer nodig hebt om te overleven. Maar man, wat is en blijft het leuk! Kunnen de airline vliegers onder ons het zich nog herinneren? Met zaklampje de temp probe door het windshield bekijken in je Piper om te zien of je ijs hebt. Regulier zaken doen in mijn geval. Ze mogen mij altijd wakker maken om weer te gaan. Loving it! :p:


Dat bedoel ik met dat ik geen story heb;)
 
weinig kans dat iemand hier gaat zeggen dat hij slecht terecht is gekomen denk ik..

Hoezo dat? Als je al 2 jaar wacht op een baan dan ben je (vooralsnog) slecht terecht gekomen volgens de "regels" van deze poll.

Jammer dat er niet meer dan 10 velden mogelijk zijn, ik mis wel meerdere scholen...
 
Tja, en dan de GA pilot zoals ikke. In een single engine piston in icing condition (niet voorspeld natuurlijk) op FL100, by night, door de prut, in turbulence, no radar, no boots, crappy instrument panel lighting, irreliable attittude indicator, u/s autoplilot, en verder zonder alles wat je nog meer nodig hebt om te overleven. Maar man, wat is en blijft het leuk! Kunnen de airline vliegers onder ons het zich nog herinneren? Met zaklampje de temp probe door het windshield bekijken in je Piper om te zien of je ijs hebt. Regulier zaken doen in mijn geval. Ze mogen mij altijd wakker maken om weer te gaan. Loving it! :p:

Daar poepen de helft van de nederlandse piloten van in hun broek vriend. Met name vandaag de dag, ze weten niet eens waar je het over hebt! maargoed ook, want toen ze piloot wilde worden wilden ze 747 vliegen, niet die gekke dingen die jij hebt gedaan in je leven. Dat is niet voor echte piloten.

Realiseer me opeens dat ik wel weer genoeg gezegd heb hier.

FD.
 
Last edited:
Hoezo dat? Als je al 2 jaar wacht op een baan dan ben je (vooralsnog) slecht terecht gekomen volgens de "regels" van deze poll.

Jammer dat er niet meer dan 10 velden mogelijk zijn, ik mis wel meerdere scholen...
Gemiddeld of slecht. Het is interessant om te weten of er FTO,s zijn die een bovengemiddelde kans op succes bieden, en er zijn idd maar weinig opties dus moest ik gemiddeld terechtgekomen en slecht terechtgekomen samenvoegen..

19 stemmen al! de resultaten stromen binnen..
 
Kazeven, erg leuk dat je allerlei polletjes aan het maken bent, maar tenzij je erg goed bent in statistisch redeneren, is het opzetten van een goede (en dus nuttige) poll bijna onmogelijk. Zonder deze kennis, blijft de uitkomst van een poll alleen maar iets met "entertainmentwaarde", conclusies mag je er niet uit trekken.

Kijken we eens naar deze poll. Minpunten bij het opstellen van de poll:
- Geen vlijmscherpe definities. Wat is een "goed salaris"? Wat is een "goede baan"? Allemaal subjectieve zaken. Waarom een omslagpunt bij 1 jaar?
- Beperkt door 10 velden, verdoemt een school als DFA tot "de overige obscure scholen"
- Gaat compleet voorbij aan bepaalde zaken, zoals dat school A een goed resultaat heeft omdat ze veel voor de studenten doen maar de studenten lui zijn, en school B een goed resultaat heeft terwijl ze niets doen maar de studenten heel gemotiveerd zijn.
- Verdelingspercentage. Het is veel interessanter om te kijken hoeveel procent van de studenten per school goed terechtkomen. Nu worden alle stemmen op een hoopje gegooid en tussen de verschillende vliegscholen verdeeld. Geeft een vertekend beeld.

Dan aan de antwoordkant zijn er ook grote punten:
- Geen enkele garantie voor eerlijke antwoorden. Ik zou zo een school die ik niet leuk vind kunnen uitkiezen en daar zeggen dat ik slecht terecht ben gekomen.
- Niet-representatieve groep mensen aanwezig op het forum. Kijk alleen al naar de relatief kleine hoeveelheid KLM'ers op Airwork, terwijl KLM minimaal 6 keer zoveel vliegers heeft als de op één na grootste airline in NL. Wat daar de oorzaak van is, is niet relevant. Ook zullen mensen die afgeknapt zijn na jaren solliciteren zich minder of niet vertonen op Airwork.
- Behoefte om aan de poll mee te doen. Zoals eerder opgemerkt zullen mensen die in een negatieve situatie zitten, minder snel geneigd zijn om mee te doen op Airwork.
- Verdedigen eigen keuze/school. Heel menseigen, dat je voor jezelf en naar anderen niet graag toegeeft als je een slechte keuze hebt gemaakt.

Dus nogmaals, leuk om even naar te kijken, maar evenals je andere poll met de onder/boven 28 jaar, niet rijp om enige conclusie aan vast te maken. Sorry voor het afkraken.
 
Back
Top