Frisse start?

S-tail

New member
Uit luchtvaartnieuws.....


MAASTRICHT – De herstart van de ExelAviationGroup is zo goed als rond. Woordvoerder Dig Istha meldt aan Het Parool dat de nieuwe plannen van de maatschappij worden bekendgemaakt. Onder de nieuwe directeur Bart Drechsel wordt hard gewerkt aan een nieuw bedrijfsplan, waarmee Exel een frisse start wil maken na de problemen van de afgelopen tijd.

De ExelAviationGroup raakte in korte tijd in meerdere schandalen verwikkeld. De arrestatie van directeur Harm Prins, problemen met de Belastingdienst en het ter ziele gaan van het juist overgenomen DutchBird zorgden ervoor dat het vertrouwen in de onderneming leek weg te ebben. Ook trok grootaandeelhouder Erik de Vlieger zijn handen af van de onderneming omdat hij door alle perikelen naar eigen zeggen het plezier in het zakendoen had verloren.

In de nieuwe plannen wordt flink gesneden in het routenet. Lijndiensten tussen Maastricht en Londen, Hamburg en Parijs worden opgeheven en de activiteiten in Frankrijk (LoirExel) en Italië (GrandaExel) worden niet voortgezet.

Eerder werd al bekend dat Exel samen met KLM een samenwerking is aangegaan voor regionale vluchten vanaf de Nederlandse Antillen.
 
volledig bericht Het Parool

volledig bericht Het Parool

Herstart Exel na sanering vluchten



TON DAMEN



AMSTERDAM - De Exel Aviation Group, het in problemen geraakte luchtvaartbedrijf van zakenman Erik de Vlieger, is bijna klaar met plannen voor een herstart.

Exel zal de activiteiten van de nieuwe onderneming binnen twee weken bekendmaken.

Dit heeft de woordvoerder van Exel, Dig Istha, vandaag bevestigd. Gezocht wordt naar nieuwe financiering. Vooralsnog ziet het er naar uit dat grootaandeelhouder Niek Sandmann de voornaamste financier zal blijven. Verwacht wordt dat De Vlieger als aandeelhouder vertrekt. ''Dat is een kwestie van maanden,'' aldus Istha.

De nieuwe directeur van Exel, oud-KLM-manager Bart Drechsel, is volgens Istha 'de puinhoop' aan het opruimen, die de voormalige partner van De Vlieger, Harm Prins bij het luchtvaartbedrijf achterliet.

Prins zat eind vorig jaar korte tijd vast op verdenking van afpersing en witwaspraktijken.

Bij Exel wordt gewerkt aan de wederopbouw, onder meer via samenwerking tussen de Exel-bedrijven op de Antillen en de KLM.

Exel schrapt onrendabele lijnen bij het Maastrichtse en Eindhovense dochterbedrijf Air Exel, voorheen KLM Exel. Het gaat om vluchten op Londen, Hamburg en Parijs, en vluchten vanuit het Franse Straatsburg naar St. Etienne en München. Eerder stopte Exel met activiteiten in Italië.

Volgens Exel-woordvoerder Istha wordt steeds duidelijker dat Prins het concern slecht heeft geleid. Daarvan zouden inmiddels niet alleen Drechsel en Sandmann overtuigd zijn, maar ook Prins' vroegere partner De Vlieger, die hem naar Exel haalde.




© Het Parool, 21-01-2005
 
Luchtvaartnieuws?

Luchtvaartnieuws?

Bericht is nu al weer van Luchtvaartnieuws afgehaald. Misschien toch eerst het personeel aan het inlichten?:1855:
 
Hij verdiende naar eigen zeggen zijn beginkapitaal
met de handel in antieke klokken en stortte zich
vervolgens op de in-en verkoop van panden.

Bron:VN
 
@kroket

het bericht is verwijderd omdat er te veel onzin in stond!
De vluchten die genoemd werden bestonden niet eens.
Air Exel vliegt namelijk niet vanaf maastricht naar londen, parijs en hamburg. Maar wel vanaf Eindhoven. De EIN-HAM route gaat er voorlopig wel uit.
 
Air-Exel

Air-Exel

Misschien niet zo leuk voor de Air-Exel mensen maar er zit volgens mij in een aantal routes ook geen toekomst meer nu de link met de KLM weg is. Het gaat meestal zo dat de KLM voor een aantal
stoelen garantie geeft vanuit de "feeder" gedachte. Als KLM deze lijnen zelf weer overneemt valt er niet tegen te concurreren(BASE). Het gaat natuurlijk met name om de lijnen van en naar AMS maar het kan ook zijn dat Trans ook "BASIC" vluchten gaat doen vanaf EIN en MST om Ryanair te dempen. Al met al weer een hoop mogelijkheden......
 
Air Exel hervat vluchtschema vanaf Eindhoven Airport

28-01-2005

DRIEBERGEN - Air Exel hervat vrijdagmiddag (28 januari) het vluchtschema vanaf Eindhoven Airport. Een woordvoerster van de regionale tak van de ExelAviationGroup meldde aan Luchtvaartnieuws dat om 14.10 uur een toestel naar Parijs Charles de Gaulle vertrekt. Later worden volgens haar ook de vluchten naar Londen Heathrow hervat.

De Telegraaf meldde vrijdagochtend dat Air Exel niet meer op Eindhoven mocht landen vanwege een betalingsachterstand. Daarom werden vluchten geannuleerd of uitgevoerd via Maastricht Aachen Airport. De woordvoerster van Air Exel wilde niet reageren op de oorzaak van deze ontregeling, maar volgens haar zijn de problemen tussen luchtvaartmaatschappij en luchthaven uit de weg geruimd.

Bron www.luchtvaartnieuws.nl
 
_
_ ’Vertrouwen in Exel verdwijnt’
door ARNOLD BURLAGE en BART MOS _
_
SCHIPHOL, zaterdag
De directies van de grootste reisorganisaties in Nederland, TUI en Thomas Cook, houden de operaties van luchtvaartmaatschappij Holland Exel scherp in de gaten. „Touroperators hebben geen greintje vertrouwen meer”, weet een zegsman bij Exel.
De twijfel over het voortbestaan van de maatschappij slaat toe sinds Air Exel, onderdeel van EAG, deze week als gevolg van betalingsachterstanden geweigerd werd op de luchthaven Eindhoven. Komende maandag is de maatschappij daar weer welkom, nadat zij gisteren een deel van de schuld afloste. Een groep andere schuldeisers heeft echter besloten na het weekeinde het faillissement van Air Exel aan te vragen.
Voor het zomerseizoen zijn door de reisorganisaties bij Holland Exel meer dan driehonderdduizend stoelen ingekocht. Uitwijken naar andere Nederlandse maatschappijen wordt moeilijk, aangezien deze onvoldoende capaciteit hebben om deze stroom passagiers op te vangen. In geval van nood moet door buitenlandse vliegbedrijven worden bijgesprongen.
_„We zoeken naar een structurele oplossing omdat deze onzekerheid niet langer voort mag duren. Alle scenario’s zijn daarbij denkbaar. We zijn nu dagelijks met die kwestie bezig”, zei algemeen directeur Steven van der Heijden van TUI.
Topman Gerard Helming van Thomas Cook deelt de zorgen over de onzekerheid rond het voortbestaan van Holland Exel. „Als de rust niet van de maatschappij zelf komt moet die van een ander komen, want we willen een onbezorgde vakantie voor onze vakantiegangers blijven garanderen”, zei hij veelbetekenend. De toekomst ziet er somber uit voor Exel indien de reisorganisaties besluiten hun contracten verbreken. „Dan wordt het erg lastig voor de onderneming. Het bedrijf drijft vrijwel geheel op chartervluchten”, zegt een ingewijde.
_Vakantiegangers met geboekte reizen hoeven zich volgens de reisorganisaties geen zorgen te maken, omdat die worden gegarandeerd.
 
Nu DBR 1 failliet is, is het wachten op de volgende stap.
Mijn buikgevoel vorige week zei dat HXL of de EAG (air exel)de volgende organisatie is die het loodje gaat leggen.

Vandaag in de telegraaf kort artikel dat de touroperators geen vertrouwen hebben in Exel. Met andere woorden, men is bezig alternatieven te zoeken cq de gecontracteerde stoelen bij HXL in te dekken. Pas dan kan de knop omgedraaid worden. Komt langzaam in de pers. Signalen zijn er.

Maar hoe gaat het dan opgelost worden?
DBR 2 lijkt me inmiddels minder oppertuun maar nog steeds mogelijk. Of gaat er iets anders gebeuren?

Wie heeft hier een mening/idee over?
Geen discussie over hoe kloten het gegaan is met DBR, HXL en Air Holland, maar meer over hoe de toekomst eruit zou moeten zien.
 
Back
Top