Typisch...
‘Air France heeft geen schuld aan verongelukken Concorde’
14-12-2004
PARIJS - Air France treft geen blaam in de ramp met de Concorde die op 25 juli 2000 kort na de start vanaf Parijs verongelukte. Dat meldt AFP op basis van een rechterlijk bron, aan de vooravond van de publicatie van het eindonderzoek naar deze vliegramp. Bij het ongeluk kwam in totaal 113 mensen om het leven.
Wanneer Air France wordt vrijgesproken zou Continental Airlines in de problemen kunnen komen. Gebleken is dat de ramp is veroorzaakt door een harde titanium strip, afkomstig uit een DC-10 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, die kort ervoor vanaf Charles de Gaulle was opgestegen. Deze strip, die eigenlijk van het zachtere aluminium had moeten zijn, veroorzaakte een klapband aan de Concorde. Dit leidde tot het in brand vliegen van een brandstoftank. De crash volgde een paar minuten later.
Het ongeval betekende het begin van het einde van de Concorde. Vanwege verbeteringen aan de onderzijde van het toestel werden er anderhalf jaar geen lijndiensten mee uitgevoerd. Vanwege de hoge kosten voerden de enige gebruikers Air France en British Airways respectievelijk 1 juni en 24 oktober 2003 de laatste vlucht uit met het supersonische vliegtuig.
Bron: luchtvaartnieuws.nl
‘Air France heeft geen schuld aan verongelukken Concorde’
14-12-2004
PARIJS - Air France treft geen blaam in de ramp met de Concorde die op 25 juli 2000 kort na de start vanaf Parijs verongelukte. Dat meldt AFP op basis van een rechterlijk bron, aan de vooravond van de publicatie van het eindonderzoek naar deze vliegramp. Bij het ongeluk kwam in totaal 113 mensen om het leven.
Wanneer Air France wordt vrijgesproken zou Continental Airlines in de problemen kunnen komen. Gebleken is dat de ramp is veroorzaakt door een harde titanium strip, afkomstig uit een DC-10 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, die kort ervoor vanaf Charles de Gaulle was opgestegen. Deze strip, die eigenlijk van het zachtere aluminium had moeten zijn, veroorzaakte een klapband aan de Concorde. Dit leidde tot het in brand vliegen van een brandstoftank. De crash volgde een paar minuten later.
Het ongeval betekende het begin van het einde van de Concorde. Vanwege verbeteringen aan de onderzijde van het toestel werden er anderhalf jaar geen lijndiensten mee uitgevoerd. Vanwege de hoge kosten voerden de enige gebruikers Air France en British Airways respectievelijk 1 juni en 24 oktober 2003 de laatste vlucht uit met het supersonische vliegtuig.
Bron: luchtvaartnieuws.nl