Franse cover up

J.R.

New member
Typisch...

‘Air France heeft geen schuld aan verongelukken Concorde’

14-12-2004

PARIJS - Air France treft geen blaam in de ramp met de Concorde die op 25 juli 2000 kort na de start vanaf Parijs verongelukte. Dat meldt AFP op basis van een rechterlijk bron, aan de vooravond van de publicatie van het eindonderzoek naar deze vliegramp. Bij het ongeluk kwam in totaal 113 mensen om het leven.

Wanneer Air France wordt vrijgesproken zou Continental Airlines in de problemen kunnen komen. Gebleken is dat de ramp is veroorzaakt door een harde titanium strip, afkomstig uit een DC-10 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, die kort ervoor vanaf Charles de Gaulle was opgestegen. Deze strip, die eigenlijk van het zachtere aluminium had moeten zijn, veroorzaakte een klapband aan de Concorde. Dit leidde tot het in brand vliegen van een brandstoftank. De crash volgde een paar minuten later.

Het ongeval betekende het begin van het einde van de Concorde. Vanwege verbeteringen aan de onderzijde van het toestel werden er anderhalf jaar geen lijndiensten mee uitgevoerd. Vanwege de hoge kosten voerden de enige gebruikers Air France en British Airways respectievelijk 1 juni en 24 oktober 2003 de laatste vlucht uit met het supersonische vliegtuig.

Bron: luchtvaartnieuws.nl
 
Dus jij denk dat die vlieger bij 250km/u of zo, die strip maar had moeten ontwijken? interessant....
 
itys said:
Dus jij denk dat die vlieger bij 250km/u of zo, die strip maar had moeten ontwijken? interessant....

tuurlijk, even met je linkerwiel door het gras, doe jij dat dan nooit?? ;)

als Air France er iets aan kon doen, was het tijdens het ontwerp van de concorde, daar zat een fout in waardoor die strip en de daardoor ontplofte band, tot zo'n catastrofe kon leiden....
 
:confused: uhm...Het kan aan mij liggen, maar het maakt toch eigenlijk geen bil uit of de strip van aluminium is of van titanium? O.K. titanium is een stuk harder maar volgens mij kan zo'n band ook klappen bij een aluminium strip als je er met zo'n snelheid overheen kachelt.
 
die strip was afkomstig was van die dc-10.

Die was van titanium, had van aluminium moeten zijn. Misschien had dat die klapband kunnen voorkomen....enz enz

maar ja, da's allemaal acheraf gelul.
 
Ik heb destijds gehoord (de belangerijke geruchtenmolen na een crash) dat die AF kist eigenlijk te zwaar beladen was en daardoor niet goed te houden was na zijn engine failure. Als dat zo was, dan zou er inderdaad sprake kunnen zijn van een cover-up. :rolleyes:
En er was nog zo'n gerucht, maar daar moet ik even over nadenken, het is al weer lang geleden...:eek:
 
Cb said:
Ik heb destijds gehoord (de belangerijke geruchtenmolen na een crash) dat die AF kist eigenlijk te zwaar beladen was en daardoor niet goed te houden was na zijn engine failure. Als dat zo was, dan zou er inderdaad sprake kunnen zijn van een cover-up. :rolleyes:
En er was nog zo'n gerucht, maar daar moet ik even over nadenken, het is al weer lang geleden...:eek:

Discovery heeft er een docu over gemaakt, in het kort:

-men was vergeten 'spacers' te monteren op de wielen waardoor deze ook zijdelings konden bewegen.
-ze zijn vertrokken met tailwind terwijl er bij de t/o berekening van headwind was uitgegaan.
-de baankwaliteit was slecht. Na de crash is de baan 'gerepareerd' en er is geen documentatie meer te vinden over de baankwaliteit ten tijde van de crash.
-er is meer bagage meegenomen dan men had berekend.
-brandweermannen die naast de baan stonden hebben gemeld dat ver voor de plaats van de strip er al rook van het gear kwam en merkten daarbij ook een 'rubberbrandlucht' op. (deze getuigenverklaring is zo goed als terzijde geschoven).
-de rotatie is gestart voor Vr, maar dat moest wel omdat ze anders van de baan af gingen.
-de FE heeft (zover ik begreep op eigen initiatief) na de t/o een motor dichtgezet. Dit deed hij (ver) onder de snelheid waarbij je bij de concorde een motor mag uitzetten.

Voor de goede orde; ik wijs niemand aan als 'schuldige' ik vertel alleen wat ik in die docu heb gezien.

Verder werd er nog opgemerkt dat de concorde ook nog bijna in botsing is gekomen met een 747 die naast de baan stond, schijnbaar was daar de president van frankrijk aan boord die net van werkbezoek kwam. Vanuit die 747 zijn ook nog foto's genomen.
 
Last edited:
Back
Top