fout in het boek?

voyager

New member
Ik denk dat ik een fout heb ontdekt in het ITS boek, zoniet, dan snap ik het niet :D

pag. NA2.19: vraag 4
Ware luchtkoers is 180 en de gevolgde grondkoers is 165. DE ware luchtsnelheid is 90KT en de grondsnelheid is 98KT. De W/V is:


als ik me rekenschijf erbijpak kom ik wel op een antwoord uit wat er tussen staat maar volgens het boek is het niet goed. Mischien kijk ik ergens overheen maarja waar komen jullie op uit?

danku,
 
Volgens mij: 280/25.

Als volgt:
Je wilt koers 165 vliegen, dus 165 bovenin zetten.
De GS is 98, dus middenstip op 98.
Airspeed is 90, luchtkoers is 180, dat is 15 graden meer, dus op de 90 lijn 15 graden naar rechts en daar een stipje zetten.
Stipje naar boven draaien op de middellijn en de middenstip op 90 kt.
De bovenschaal staat nu op 280, en de afstand tussen middenstip en stipje is 25 kt.
 
Trouwens nog een handige tip voor bij het examen:

Teken de koersen en snelheden even op papier, er vallen dan gelijk een aantal antwoorden af.
Je wilt 165 vliegen en moet opsturen naar 180, dus de wind zit ergens tussen de 165 en 345.
Verder is de grondsnelheid groter dan de je luchtsnelheid, dus wind van achteren, tussen 255 en 075.
Gecombineer deze twee, en de wind zit tussen 255 en 345.
In dit geval voldoet zelfs maar 1 antwoord, dus ben je klaar zonder je rekenschijf te gebruiken.
 
okay bedankt voor de uitleg ik snap het het is geen fout in het boek maar t was een foutje in me hoofd :D
 
Back
Top