Ik wil best erin meegaan dat de airbus beter is/kan zijn. Maar dat komt dus niet door de sidestick. Maar door het hele concept waarmee de airbus ontworpen is.
Ze hadden net zo goed een toetsenbord erin kunnen zetten met een muis om die kist te besturen. Of een playstation/xbox controller.
Of misschien een wii controller, wat me wel weer wat lastiger lijkt vliegen.:radar:
Uhm, kan me nog wel een 'incidentje' herinneren dat een Airbus de bosjes invloog omdat de compu eigenwijzer was dan het aannemen van de handeling van de piloot.
In dat opzicht willen we in de toekomst toch liever piloot zijn dan veredelde systeembeheerder?
Ik dacht juist dat ze te laag waren gaan vliegen (30 ft i.p.v de afgesproken 100ft), waardoor de computer dacht dat ze wilden landen. En de alpha floor-protection zijn werk dus niet deed.
Airbus spookverhalen zijn voor mensen zonder kennis van zaken, en mensen die liever geen vooruitgang zien in de meest conservatieve industrie ter wereld. Zelfs de Zeeman is nog vooruitstrevender in haar beleid.
Laten we ons bij de feiten houden. En die zijn heel simpel; er zijn meer 737's neergestort dan A320's. En het verhaal dat er meer 737's zijn gaat niet op; het aantal A320's en 737's in active service zijn min of meer gelijk.
Airbus has shipped 3,092 A318/A319/A320/A321s since its certification/first delivery in early 1988, with another 1,984 on firm order (30 April 2007).[1] Boeing has shipped 5,379 737s since late 1967 with a further 1,557 on firm order (30 April 2007). [7] Based on these figures Airbus delivered on average 160 A320 series aircraft per annum, compared to 133 for Boeing's 737.
737/100/200/300/400/500/600/700/800/900 Hull losses : 1.65%
A318/319/320/321 Hull losses: 0.79%
Anyway, geneuzel over welke kist beter is leidt nergens toe. Zolang airlines nog steeds A320's en 737's bij de vleet kopen, en daar miljarden aan besteden, vinden sommige airlines de ene, en andere de ander beter. Het hangt maar net van de criteria en de prijs af.
...
Overigens dien ik hier wel bij op te merken dat er nog geen enkele 737NG uit de lucht is gevallen.
...