Financiering/leasen vloot Transavia

jesper1100

New member
Hallo,

Ik vroeg mij laatst af hoe het nou gaat met de financiering van de vloot van transavia. Ik ging op zoek en kwam de balans tegen van Transavia. Nu zie ik dat de Materiële vaste activa €316.342.000 is oftewel 316 miljoen. Nu kunnen dit nooit 27 vliegtuigen zijn van een waarde van ongeveer 30 miljoen per stuk. Nu heb ik op de site van Hdekker gekeken en dan zie ik dat er enkele kisten zijn die van ILFC zijn. En van ING lease ..... en van een aantal japanse toko's. Nu hebben de boeing allemaal de K2 extensie (behalve de zomerleases) dus dat betekent dat Transavia ze echt bestelt heeft. Maar zijn ze dan ook echt eigendom van Transavia en hebben ze alleen in een Thrust gezet of hebben ze ze meteen verkocht en een sale en lease back constructie?

Groeten,
Jesper

BTW: zou zo ff lijste maken met eigenaren van de kisten

Code:
PH-HSA	SMFL Aircraft Capital Corp. BV, Amsterdam.	Japanse lease maatschappij
PH-HSB	?
PH-HSC	?
PH-HZB	Volito Aviation
PH-HZC	Volito Aviation
PH-HZD	ING Lease Japan Sigma
PH-HZE	Nissen Kaiun Co Ltd, Imabari City
PH-HZF	Nissen Kaiun Co Ltd, Imabari City(JA)
PH-HZG	ING Lease Japan Steven
PH-HZI	Keishin Kaiun Co Ltd, Imabari City(JA).
PH-HZJ	Dia Prune Ltd, Tokyo(JA).
PH-HZK	Dia Tulip Ltd, Tokyo(JA).
PH-HZL	Mild Air Leasing Ltd, Tokyo(JA).
PH-HZM	Pollux Leasing International Ltd, Tokyo(JA).
PH-HZN	AirHope Ltd, Tokyo(JA).
PH-HZO	SMFL Aircraft Capital Corp.
PH-HZW	ILFC
PH-HZX	ILFC
 
Last edited:
Als ik het jaarverslag van 06/07 bekijk zie ik dat de waarde van 18 kisten samen op 611.504.000 uitkomt.
Datzelfde jaar wordt er 153.272.000 op deze vliegtuigen afgeschreven.
De boekwaarde van deze toestellen op 1 April 2006 komt rond de 458.232.000 uit.

Er word dus ontzettend veel afgeschreven.
Op je vraag zelf heb ik helaas geen antwoord.

Bron: Transavia.com
 
Veel afschrijven op je kisten is soms gewoon heel handig. Iets met belastingen en zo... Dus dat kan er de reden voor zijn waarom ze gewoon even 153 miljoen (i.e. iets minder dan 10 miljoen per kist) afschrijven. Ja, dan schrijf je een kist dus in 3~4 jaar volledig af. Dat lijkt me ook erg snel, maar als je kijkt hoe veel uren die dingen vliegen in vergelijking met een GA kist, is het wellicht weer wat minder vreemd.
 
Ja, inderdaad, en het is meteen een mooie constructie om in een jaar zogenaamd een boel verlies te draaien waarover al weer andere topics lopen.

Op deze manier geen winst, dus weinig bonus aan het personeel, en lekker snel de kisten afgeschreven. Natuurlijk is het wel zo dat je dat niet eeuwig kan doen. Ook weet ik niet wat er verder de voor en nadelen van zijn. Maar voorlopig is het een mooie manier om de belasting de kisten te laten betalen.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Nu ja, wat denk je zelf.. Als je een kist van 30 miljoen koopt en in 4 jaar schrijf je die af (i.e. 7,5 miljoen per jaar). Wat doe je na 4 jaar met die kist? Afschrijven naar een boekwaarde van -7,5 miljoen? Daar gaat de belastingdienst niet intrappen en als je de kist verkoopt na vier jaar. Wat krijg je er dan voor? Laten we zeggen 15 miljoen? Dan zegt de belastingdienst, de aandeelhouders en het personeel: He, dat is een mooie winst.

Kortom op de korte termijn levert het inderdaad mooie verliezen op, maar op de langere termijn heb je er niet al te veel aan. Aan de andere kant kan je die afschrijving, wat eigenlijk een reservering is, natuurlijk wel weer mooi investeren. Dus dit kan een manier zijn om de uitbreiding van je vloot te laten financieren door je aandeelhouders, personeel en de belasting.
 
Jongens, ga het niet zoeken waar het niet is te vinden.

Een deel van de vloot is waarschijnlijk ingekocht met een lease/purchase model waarbij de leasebedragen gekort worden op je final payment balloon.

Voordeel, je hebt de kisten als asset op je balans staan en de lease en purchase verplichtingen kunnen flexibel met de eigenaar uitonderhandeld worden.

Is in de aviation finance wereld een normale veel voorkomende constructie.
Heb er zelf ook een paar gemaakt op die manier.

Wat je nu op de HV balans ziet staaan is van vandaag. Volgend jaar ziet het er wel weer anders uit.

Over de ruggen van het personeel windfall profit maken? Nee hoor, Daar zijn ze in Amstelveen te netjes voor. (dacht ik, totdat ik me in MP ging verdiepen):cool:

Belasting mag je knijpen zoveel je wil, als je maar slimmer bent dan de inspecteur.


Cheers
Art
 
Back
Top