Financiering EAA opleiding

PilotinCommand

New member
Hallo,

Ik ben een tijdje geleden door de selecties gekomen voor EAA. En ik zou volgens planning in october in de klas in Madrid zitten. Er is helaas een maar en dat betreft de financiering. De banken willen allemaal 100% afgezekerde financieringen afgeven, totaal geen risico vanuit hun perpectief dus. Mijn borgsteller kan hieraan niet voldoen en zelf heb ik als 21 jarige niet het kapitaal. Ik ben intussen naar de ING, ABN AMRO en CMC Aviation gegaan. De Rabo in Beek staat op non-actief wat betreft luchtvaart activiteiten, dus daar schiet ik ook niks op.

Mijn vraag is; kent iemand nog andere of alternatieve financieringsmethoden voor een pilotenopleiding? Of kan iemand mij een tip geven?

Ik geef niet snel op, maar dit voelt erg machteloos op sommige momenten. De vreugde die ik had na het doorkomen van de selecties wordt nu teniet gedaan door de banken.

Ik hoop dat iemand me wat wijze raad kan geven. Alvast bedankt,

PiC
 
De situatie die jij nu hebt, heb ik ook op dit moment :( Ben ook bij CMC geweest en bij de ABN. het geld krijgen is het probleem niet, maar de borgstelling. Mijn enige optie is om opnieuw elders(misschien EPST) selecties te gaan doen, omdat er voor mij niks anders opzit en ik het niet zomaar op wil geven. Het is zwaar balen maarja als het niet anders kan....

Bij CMC stelden ze voor om mijn famillie bij te laten springen. Maar dat is ook geen optie. Misschien voor jou wel...

Ik hoop dat je snel een opossing kan vinden....
Gr Edwin
 
Na mijn thread las ik jouw probleem wat idd heel erg overeen komt met mijn situatie.

Ja ik heb ook zitten denken aan het zoeken naar een andere borgsteller (of meerdere indien mogelijk). Maar ook dat ligt bij mij moeilijk. Ik probeer nog via wat contacten iets te regelen, dus het is afwachten en veel praten of daar wat uit komt.

Het stomme is tevens dat ik momenteel net een HBO diploma op zak heb. Maar zelfs dat geeft een bank niet genoeg vertrouwen om van die 100% zekerheid af te komen. Ze willen alleen keiharde zekerheden. Was dat "vroeger" ook zo, of ligt het gewoon aan het dal waarin de economie en de luchtvaart zich nu bevind?

Ik ben voorzichtig aan al aan het denken om te gaan solliciteren als Technisch Bedrijfskundige, om zelf geld bij elkaar te sprokkelen. Om vervolgens een jaar later nog een poging te wagen. Maar ja 86.000 EU heb je niet zomaar bij elkaar.

Ik merk op dit forum overigens een erg negatieve instelling op als het gaat om het "het leven na de opleiding". Even een samenvattende interpretatie van mijn kant:
Schulden zijn hoog; kansen op een baan zijn laag als starter, stijgende olieprijzen en -schaarste maken vliegen in het algemeen en opleidingen, alsmaar duurder; salarissen stijgen niet mee; Nederlandse opleidingen moeten vermeden worden (vanwege de slechte vlieguren/kosten ratio, en het lage aantal vlieguren dat gemaakt wordt) en het overschot aan (ervaren)piloten "met voorrang" en meer uren maakt de kansen nog een slechter voor de beginnende piloot.
Als deze interpretatie klopt lijkt die droom, die ik al zo lang koester, later ondermijnd te worden door allerlei nevenzaken die het leven bemoeilijken voor een piloot. Begrijp me niet verkeerd, die droom is er nog steeds en ik wil niets liever dan vliegen. Maar qua levensstandaard lijkt het wel alsof de toekomstige piloot zich dient voor te bereiden op het ergste. Er is mij al gezegd dat de "glamour" er vanaf gegaan is en dat de eerste 10 jaar "moeilijke jaren zijn". Dit wil ik accepteren, maar het gevoel wat ik krijg is dat de toekomst er nog slechter uitziet voor de Nederlandse ATPL piloot, dan mij al is verteld.

Ik wil wel eens weten in hoeverre mijn interpretatie en de mening van dit forum overeen komen met de realiteit. Zoals aangegeven in mijn persoonlijke probleemstelling; banken confirmeren het wantrouwen in de luchtvaart door 100% zekerheid te eisen bij opleidingsfinancieringen. Dit lijkt het beeld op dit forum te confirmeren maar kan net zo goed een resultaat zijn van de tijdelijke dip in de economie en de luchtvaart.

PiC
 
Last edited:
PiC, je observatie klopt en de banken hebben eigenlijk altijd al borgstelling geëist. Het zou namelijk best wel eens zo kunnen dat airlines staan te springen om je aan te nemen en je een vet salaris geven, maar er zijn ook dodo's bij die om de één of andere reden na hun opleiding geen of te weinig motivatie hebben om eens fatsoenlijk te gaan solliciteren. Dan is de kans ook groot dat de bank z'n geld nooit meer ziet.
 
Klopt wat je zegt. Ik loop me al vanaf HAVO2 (8 jaar geleden) te orienteren, en financieringen waren deel van deze fase. Er is een zekere mate van zekerheid nodig voor zo'n bank. Maar waar is die strenge selectie dan voor binnen de opleiding? Als je die doorkomt mag je toch van 95% van de mensen verwachten dat ze serieus met het vak bezig willen zijn. Of zien banken dit niet in? Of weten zij juist meer dan ons, over de post-opleidingsituaties die zich kunnen voordoen bij startende piloten?

Borgstelling OK, maar 100% borgstelling??? Waarom geen 30%? Ik snap best dat banken enige garantstelling willen hebben, maar op deze manier lijkt het alleen weg gelegd te zijn voor een elitegroep? Misschien moet ik maar sponsors zoeken en achter m'n instructiekist reclame gaan slepen met een tekst als: "koop Allways, heeft daadwerkelijk vleugels". Om zodoende geld in het laadje te krijgen.

Maar om nog even terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag. Heeft er nog iemand tips of contacten qua financiering die je kunt aanraden.

Mvg,

PiC
 
Last edited:
Opzich toch nog wel te begrijpen aangezien de lui van de bank ook maar zakenmensen zijn die hun brood (zo goed mogelijk) willen verdienen...
Het is geen liefdadigheidsinstelling..
 
Wil niet reclame achtig overkomen maar SAA staat borg voor hun leerlingen. Misschien dat een optie voor jullie. Dwz, mits de school, houding, opleiding etc jullie aanstaan!!!
 
PIC, Banken reageren inderdaad vrij direct op een markt dus het feit dat ze enkel nog 100% borgstelling willen is een teken aan de wand voor de toekomst die je kunt verwachten. Op het moment dat iedereen binnen een week aan de slag kan en meteen begint af te lossen zullen de banken wellicht weer makkelijker leningen verstrekken voor dit doel. De reden dat ze dat nu niet doen is omdat de kans momenteel groter is dat je geen/zeer slecht betaalde baan vind na je opleiding. Sterker nog, de banen in de sector worden zeer snel slechter en ook slechter betaald en ik verwacht eigenlijk niet dat deze tendens zich nog omdraait in een markt waarbij iedereen elkaar de nek om probeert te draaien.
 
Avi8tor: Ik zal die tip eens meenemen in een volgend gesprek met de vliegschool.

Barberpole: Heb je het dan over de Nederlandse banenmarkt of de Europese?

PiC
 
Twee opties:
-ga werken en begin modulair
-EPST is goed qua financiering en nog belangrijker hun wachtlijst is leeg!!
 
Ik denk dat ik maar eens moet gaan heroverwegen. Wat is de algemene opinie rondom EPST? Wat ik zo even snel zag op de site lijkt me het aanbod aan uren goed. Maar ik moet dat allemaal nog eens goed doorlezen.

Gr,

PiC
 
Lees het idd nog eens goed door en bekijk ook de site van EPST voor meer informatie. Ik ga zelf nog naar een infoavond in sept. om daar nog wat extra duidelijkheid te krijgen. Als het me allemaal bevalt(die kans is wel groot:)), ga ik met de selecties beginnen.......Hopen dat het alsnog goed komt.

gr Edwin
 
Heb zelf een modulaire opleiding gedaan en papiertje is exact hetzelfde vraagt alleen wat meer van je qua studie als je er een baan naast heb maar je hebt tijdens je studie wel inkomen.
 
3Bergen said:
Lees het idd nog eens goed door en bekijk ook de site van EPST voor meer informatie. Ik ga zelf nog naar een infoavond in sept. om daar nog wat extra duidelijkheid te krijgen. Als het me allemaal bevalt(die kans is wel groot:)), ga ik met de selecties beginnen.......Hopen dat het alsnog goed komt.

gr Edwin

Ik ga meer voor een persoonlijk gesprek denk ik. Alle promo praatjes met die open dagen, heb ik eigenlijk allemaal wel gehoord van al die vliegschollen na 8 jaar orienteren :D.

PiC
 
Ik wou dus ook een persoonlijk gesprek, maar mij werd verteld dat ze dit niet deden.... misschien nadat ik bij de presentatie ben geweest wel, maar in eerste instantie niet.... Dus ben benieuwd
 
Ik zei eerder dat het aanbod aan vlieguren mij goed leek. Maar bij nader inzien zie ik dat het gaat om +/- 220 uren. Beetje weinig. Maar aan de andere kant, de school staat voor je borg dus zij zullen er relatief veel baat bij hebben dat jij bij een airline terecht komt. En zoals het op de website gepresenteerd wordt, gebeurt dit ook. Of is dit alleen maar de roze bril van de website die dit laat zien?

PiC
 
Ik zou even in het archief zoeken onder EPST. Er is genoeg over geschreven en als je de resultaten ziet weet ik zeker dat je naar een info avond gaat.
220 uur is genoeg als het je op een 737/320/757 krijgt.

Succes
 
Ik zou idd op zoek gaan naar een andere school. En dan een school met een garantie fonds.
Ik heb zelf ook de selectie bij de EAA gedaan, in madrid zelfs, was er ook doorgekomen en zou in maart 2005 beginnen.
Maar helaas, ik had het zelfde probleem met de bank als jij.
Ik heb zoveel instanties aangeschreven, zelfs een brief naar minister verhoeve van onderwijs geschreven, dat het belachelijk is dat er voor een piloten opleiding geen enkele vorm van subside bestaat.
Het mocht allemaal niet baten.
Gelukkig ben ik pas 19 en heb ik nog alle tijd.

Ik heb besloten eerst HBO Aviation te gaan doen, op de Hogeschool van Amsterdam en daarna ga ik me weer aanmelden voor de selectie bij de KLS.

Succes verder.

Ciao
 
Back
Top