FI vraagje

first_solo

New member
Indien je een Flight Instructor Course doet bij bijv. school A ben je dan ook verplicht je eerste 100 uur (ivm restricted FI license) als instructeur te volbrengen bij school A, of mag je overstappen naar een andere school? En zou je het ook in een ander land mogen doen?
 
Er staat nergens dat je die eerste honderd uur en 25 supervised solo's als restricted FI bij een bepaalde school of zelfs in een bepaald land moet vliegen. Er staat ook nergens hoe een ervaren instructeur op jou moet letten, dus of ie:
- je af en toe in de wandelgangen spreekt en wat advies geeft
- je eens in de zoveel tijd meeneemt en zelf af en toe bij jou instapt
- elke vlucht in je nek zit te hijgen

Zodra jij dmv je logboek kunt aantonen dat je 100 uur hebt lesgegeven en 25 solo's hebt begeleid, ben je volwaardig FI.

Erik.
 
nu het toch over (un)resticted FI gaat;

De 100 uur instuctie moeten die in een JAA land zijn gegeven of mogen die ook buitenland zijn geweest? En moeten die gegeven zijn vanaf het moment dat je een FI rating hebt gekregen? of zou je op basis van gegeven instructie gelijk een unrestricted FI kunnen krijgen?
Ik neem aan dat ze wel JAA instruction moeten zijn?


-IB-
 
Count Blah said:
First Solo,

heb jij kennis om zoekers op te leiden dan???? :grijns:


Diana hoeveel moet ik je betalen om Milehigh en Countblâh van dit forum te verwijderen.. ? :D
 
IB,

in JAR-FCL staat niet gespecificeerd dat die 100 uur en 25 supervised solo's bij een opleiding onder JAR-FCL moeten hebben plaatsgevonden, of wanneer dat moet zijn geweest.
Als jij met een helder geweten kunt invullen dat je aan die eis voldoet, moet je dat zeker doen. Wanneer de IVW niet akkoord zou gaan, moet je dat alleen accepteren als ze kunnen laten zien waar dat in JAR-FCL of de Nederlandse implementatie daarvan staat.

Erik.
 
thanks flyboy,

Ik zit te twijfelen of het voor mij nut heeft om een FI erbij te doen of niet, vandaar de vraag.
Ik denk dat ik het maar voor de zekerheid bij IVW voorleg, weet ik misschien over 4 maanden iets.


-IB-
 
Mijn ervaring is dat het aantal leerlingen bij de gemiddelde vliegschool met ingang van 1-10-2002 is ingestort. Bij een aantal FTOs gaat het nog wel, maar bij de kleine luchtvaartbedrijven is het armoe. Als gevolg daarvan zal het aantal instructeurs ook wel gaan afnemen... als je het 'erbij' wilt doen, kun je misschien beter nog even geduld hebben.

Erik.
 
Ieg is het zo dat je na 100 uur les onder supervisie volwaardig PPL FI bent en na nog is 100 uur CPL FI bent. Verdere restricties zijn 200 uur IR. Voor ME weet ik het niet zeker maar 50 uur PIC op ME kisten is vereist. Dan pas ben je van je restricties af. :(
 
Als je een total time van 500 uur hebt, 200 uur FI en 200 uur instrument, waarvan max. 50 in simulator en je doet de cursus kun je met die uren ME en IR instructeur zijn.

First solo... jij instructeur ???????? Arme leerlingen ;)
Alles goed verder?

Greetz,
LEVC
 
Back
Top