FI Opleiding

Alien

New member
Beste airworkers,

Ik heb een paar vraagjes voor instructeurs of mensen die plannen ergens binnenkort een opleiding tot FI te volgen.
Ik heb een aantal vliegscholen(Aeronoord, BAFA, Wings over Holland, Martinair) gevonden die deze cursus aanbieden en wil me voor ik hun gericht vragen ga stellen hier eerst even het e.e.a. verduidelijkt hebben.

In JAR-FCL 1.325 wordt gesproken over de beperkte bevoegdheden die je in het begin hebt:
JAR-FCL 1.325
FI(A) - Beperkte bevoegdheden
(a) Beperkte periode. De bevoegdheden van de houder van een FI(A) zijn beperkt totdat de
houder tenminste 100 uur vlieginstructie ervaring heeft en daarnaast ten minste 25
solovluchten van leerlingen heeft begeleid
. De beperkingen van de bevoegdverklaring
zullen worden opgeheven wanneer aan de bovenstaande eisen is voldaan en op
aanbeveling van de toezichthoudende FI(A).

(b) Beperkingen. De bevoegdheden zijn beperkt tot het onder toezicht van een voor dit doel
aangestelde FI(A), uitvoeren van:
(1)vlieginstructie voor afgifte van het PPL(A) - of die delen van geïntegreerde opleidingen
op PPL(A)-niveau - en klasse- en typebevoegdverklaringen voor éénmotorige
vliegtuigen, met uitsluiting van goedkeuring van eerste solovluchten overdag en 's
nachts en eerste solonavigatievluchten overdag of 's nachts; en
(2)nachtvlieginstructie, op voorwaarde dat de FI(A) in het bezit is van een aantekening
voor nachtvliegen, de bekwaamheid tot het geven van nachtvlieginstructie is aangetoond
ten overstaan van een FI(A), bevoegd om FI(A)-opleiding te geven conform JAR-FCL
1.330(f) en aan de geldigheidseis voor nachtvliegen van JAR-FCL 1.026 wordt voldaan

  • Die toezichthoudende FI(A) is dat per definitie de instructeur waar jij ook je FI-opleiding bij volgt, moet het van dezelfde school zijn? Of is het normaal dat wanneer je je opleiding hebt gedaan je bij diezelfde school blijft voor je eerste instructie ervaring?

  • Hoe lang ben je ongeveer bezig om deze uren bij elkaar te krijgen(Hoe is de vraag naar instructeurs op het moment v.w.b. PPL, want dat mag je alleen geven in het begin)

  • Er worden geen kosten genoemd bij de verschillende scholen, waar moet ik aan denken(indicatief) voor de standaard 125 uur les / 30 uur vliegen?
  • Weet iemand nog andere adressen voor FI opleidingen in NL? Of ervaringen met de verschillende opleidingen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groet,
Alien
 
Hey, de toezicht houdende FI hoeft niet de instructeur te zijn die je FI opleiding heeft gedaan, het hoeft ook niet bij dezelfde school te zijn.
Weet niet wat de vraag is naar instructeurs op dit moment, maar altijd handig dat te vragen of het mogelijk is tenminste de minimale uren daar les te geven om de beperking uit je brevet te halen.

Ik weet niet waarom je perse de opleiding in NL wil doen. Ik heb mn FI opleiding in UK gedaan, klaar binnen 4weken - full time.
Als je nog meer wilt weten en of evt adressen van vliegschool in UK, laat het even weten.

Gr. LuB :rt:
 
Adressen zijn altijd handig! Full time had ik eigenlijk niet echt aan gedacht.
Heb nu wat tijdelijk werk in Nederland, dus dan is het wel handig om het part time te doen, want dat kan je er naast een beetje werken.
 
Back
Top