FAA PPL ASEL IR (uit den oude doos)

X

XDgb14

Guest
Omdat er in de EU veel N-reg kisten stonden, vond ik het begin '90 gewenst om een Full FAA PPL + IR ticket te halen.

Voor vertrek naar de States heb ik de $$$ King Schools Video's bekeken, tot ik er zelf scheel van werd.

Als (Part 61) school koos ik voor Ari Ben Aviatior op ADS (BE76).
Voor vertrek dacht ik alles tot in de puntjes geregeld te hebben (vier weken tijd).

Aangekomen op ADS bleek er helemaal niets geregeld, niks nada noppes.

Omdat ik geen Part 141 student was, moest ik overal zelf achteraan zitten.

Low time / bange BE76 instructeurs die amper actueel IF durfde te vliegen.

Opm. in Nederland waren wij anders gewoon: 1.5km en 500 voet = VFR.

Ook had ik voor vertrek naar de states met de school afgesproken, dat ik na m'n examen een IF BE76 mocht meenemen.

Dit bleek niet zo te zijn. Volgens de school kon dit uitsluitend met een collega ME hour building chauffeur.

Hier had ik totaal geen zin in, afspraak = afspraak en voerde de druk op.

Omdat ik (voor vertrek) > 50hrs. ME time had, gingen ze alsnog overstag.

De verhoudingen werden er niet beter op.

Na drie weken en veel duimen draaien, eindelijk het (Part. 61) ME/IR examen.

Ondanks dat ik het schitterend examen weer vond (2 sm, overcast 1000, tops 5000) dacht de examinator er na een Oral van 3 uur (passed) anders over.

Het examen werd omwille van 't weer uitgesteld en hij vertelde doodleuk "zo nu ga ik eerst een week op vakantie".

Na enige druk (running out of time) kreeg ik een nieuwe examinator toegewezen.

Deze begon te miereneuken over m'n (RLS) logboek: "you don't have 250nm on Federal Airways" and "prove me you have the hours logged".

Voor vertrek had ik mijn logboek door de RLD laten afstempelen en vond dit te ver gaan.

Op zoek naar een andere school.

Op aanraden van een Oostenrijkse mede student werd er een bezoek gebracht aan Pegasus Flight Center op FTW.

Ari Ben Aviatior ervaring ter discussie .... logboek op tafel, Chief Pilot en een examinator erbij.

Conclusie (examinator): No problem, be my ..... (You have the requirements). Spoed omzetting M1 Visa.

Bij Pegasus vlogen ze met BE58's en het leek hun verstandiger om eerst ASEL/IR te doen i.p.v. van ME/IR.

Pegasus had meerdere (single engine) PARO's die meer stil stonden dan vlogen.

Omdat ik een paar honderd uur PARO had, koos ik voor de PARO.

Binnen twee dagen was mijn examen gepland.

De examinator was een oud WOII veteraan en wist dat ik (EU) attitude ind. (Pitch) opgeleid was en 1200 ++++ uur had.

Direct na take off (wielen waren nog uit) gingen zijn partial panel plakkers erop en zat zonder attitude indicator en HSI.

Zo heeft hij mij de SID + intersectie holding + VOR-A approach + missed approach laten vladderen.

Ik heb zitten zweten als een otter.

Terug Full panel wou hij een NDB approach zien, zij het niet dat de ADF naald bleef hangen (zo'n alles in een King ding).

In het VFR gedeelte vroeg hij "show some S turns along the road". De instructeurs hadden mij hierover nooit iets gezegd en ik wist bij god niet wat hij bedoelde.

Zelf maar iets bedacht over een onderliggende kaarsrechte weg.
De examinator vroeg "wie heeft jou dat bijgebracht".
Ik zij niemand: you asked for "S turn along the road" so I show you "S turns along the road".
Did you never ..... about the PTS.
PTS ????
No Sir.

Idem, Descent Turn around the pylon.
Ik zag geen pilon? creatief boompje gezocht.
Die toevallig (25kts wind) wel ok? waren (Oef).

Omdat er geen NDB approach geschoten kon worden, vond hij het IR gedeelte (terecht) onvolledig.

Vliegen hoefde ik van hem niet meer, dat had hij kennelijk wel gezien.

Ik mocht het NDB werk laten zien in de vliegschool AST (PA31) sim. Omdat QDM/QDR werk mijn stokpaardje was, maakte ik mij hierover geen zorgen (foutje).

Mijn examen werd dus voortgezet op de AST sim, ergens in NY area. Vooraf kreeg ik 30 minuten om: positional awearness, speeds, power settings, knoppen e.d. door te nemen.

Ik heb letterlijk alle hoeken van die trapperbox gezien, split flap, single engine holding + approach enz. Wat hij ook mompelend achter m'n rug, nergens ging ik onderuit.

Zegt die Messerschmitt hunter: "Nice job" had je niet beter voor je ATP kunnen gaan, dan was je ook geslaagd!

Vanwege tijd gebrek heb ik (helaas) geen ME/IR gedaan.
 
Last edited:
Die examinator wou m.i. zien tot hoever hij kon gegaan.

Vliegen in de USA was (pre 911) een van de leukste dingen.

Als tiener heb ik 't vliegen met een paplepel ingegoten gekregen en heb zo'n beetje alles gedaan wat god .........

Kortom, een ietwat uit de hand gelopen hobby.

Helaas mag in vliegmedisch (bottumor) geen PIC meer zijn.

Op http://home.scarlet.be/~md041698/luchtvaart.html "Aviation madness" heb ik e.e.a. kort samengevat.
 
Back
Top