FAA omzetten

kingkong

New member
Hallo,

Ik heb een klein vraagje over het omzetten van een FAA brevet naar een JAA brevet. Is het zo dat als je een FAA PPL-CPL-ME hebt en een JAA ATPL dat de PPL-CPL-ME dan automatisch worden omgezet naar JAA?

Alvast bedankt

Kingkong
 
Makkelijke vraag met een moeilijk antwoord.
je zal dit echt na moeten vragen bij de verschillende instanties maar even kort door de bocht... ja en nee.

Eerst het nee gedeelte;

Voor conversie van een FAA CPL ME-IR zal je in NL of Engeland de 14 examens voor het ATPL moeten doen. Zal een maand of 9 van je tijd nemen.
Vervolgens minimaal 10 uur conversie training voor je CPl en 15 uur voor je IR.

Het Ja gedeelte:

Er is een mogelijkheid voor een "validation".
Als je een ICAO CPL bezit (dus ook FAA) kan je met 1000 uur Commerciele vlieg ervaring een conversie krijgen wat alleen geldig is om een registratie te vliegen van het JAA land van uitgifte. Doe je dit in NL mag je alleen PH geristreerde kisten vliegen. Maar met alleen je CPL redt je het niet.
Hetzelfde kan met een ICAO ATPL maar dan moet je minimaal 1500 uur Commerciele vliegervaring hebben waarvan (meen ik) 500 uur multi crew op een kist met een start gewicht van minimaal 20 of 25 ton. Maat 737 zeg maar.
Als je de validation in bv Engeland doet kan je aleen voor een Engelse maatschappij vliegen met G-geregistreerde kisten. Wil je daarna voor KLM vliegen zal je opnieuw de validation moeten doen.

De echte officiele uitleg is ongeveer 26 pagina's verstopt in de LASORS meen ik.
Ik raad je daarom ook aan om dit even goed uit te zoeken want ik kan er wel een paar getallen naast zitten maar zoiets is het in elk geval.

Hier is het goede nieuws:

Bij een goede school zal het FAA CPL ME-IR ongeveer $60.000 kosten met een conversie van ongeveer $30.000.
Even snel naar Euro's = 62 rond even af......... 65K Euro
20% veiligheids marge voor onverziene zaken...78K Euro.

De garoeten....:airforce:
 
FAA omzetten

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo,

Ik heb een klein vraagje over het omzetten van een FAA brevet naar een JAA brevet. Is het zo dat als je een FAA PPL-CPL-ME hebt en een JAA ATPL dat de PPL-CPL-ME dan automatisch worden omgezet naar JAA?

Alvast bedankt

Kingkong

Ik vind de vraag ietwat onduidelijk...
Want heb je het over JAA ATPL Theorie?
Waarschijnlijk wel, maar goed theorie is iets anders als een
JAA ATPL hebben.

In ieder geval wordt er niks automatisch overgezet, wat dat
betreft is IMO APITA's reply duidelijk.
(Ook dat iedere NAA zijn eigen uitleg kan geven aan de regels
of zelfs anders kan beslissen...
Ik spreek uit ervaring...)

Leg je vraag dus altijd bij de betreffende NAA neer zolang
EASA nog niet alles European Law heeft gemaakt.

grtz VF

PS NAA is "National Aviation Authority"
 
VanFan,

Is het met dit soort zaken (omzetten FAA brevet naar whatever in Europa, want JAA heet het straks ook niet meer, toch?) dan zinvoller om te wachten op de EASA regelgeving? Als ik hun insteek goed begrijp zou je dan in één keer je FAA brevetten naar * om kunnen zetten, wat dan geldig is in alle bij EASA aangesloten landen?

Thanks
 
Is het met dit soort zaken (omzetten FAA brevet naar whatever in Europa, want JAA heet het straks ook niet meer, toch?) dan zinvoller om te wachten op de EASA regelgeving? Als ik hun insteek goed begrijp zou je dan in één keer je FAA brevetten naar * om kunnen zetten, wat dan geldig is in alle bij EASA aangesloten landen?

Als je deze link (pdf'je) opent/download:

http://hub.easa.europa.eu/crt/getfile/f_NPA 2008-17b.pdf

Dan krijg je de NPA 2008-17b

waarop de IAOPA o.a. heeft gereageerd:

http://www.iaopa.org/policies-and-positions/easa-npa-comments.html

In feite heeft de EASA, de JAR-FCL overgenomen hier,
en zul je voor een PPL nog steeds 100 uren ervaring nodig hebben.
alvorens je de testen (theoretical en practical) kunt gaan doen.

Voor de CPL/ATPL zie table op page 159 van NPA 1008-17b
Ook daar weinig veranderd qua validation/conversion.

Wat betreft de conversion courses die vaak worden aangeboden,
die zijn meestens gebaseerd op LASORS en dus op gezag van de UKCAA.

Dit betekent dat dat wel eens afgelopen kon zijn als de EASA- FCL Europees
van kracht wordt. Of is iemand een andere mening toegedaan?
Dan hoor ik het graag.

grtz VF
 
Back
Top