F16's onderscheppen Russische kist en doen niets?

windshear

New member
Hallo,

Ik zit net naar Nederland 1 (EenVandaag) te kijken waar ik een reportage zie over de interceptie van een Russiche kist. (De vierde keer al in korte tijd...)

De vraag die me maar bleef bezig houden: "Waarom wordt die kist niet aan de grond gezet na schending van ons luchtruim?" Daar zijn die intercepties toch voor?

De vlieger vertelde dat ze naar elkaar zwaaien en groeten en na afloop 'de video-opnamen zijn gaan kijken en sterkte verhalen vertellen'...

Het lijkt de controle aan de grens wel...

Pffffff :confused:

WS
 
Besturing overnemen via Bluetooth?
De interceptiesignalen die wij netjes aan boord hebben bij een vlucht naar het buitenland zullen vast niet opgevolgd worden door Mr. Bear. En neerschieten is diplomatiek geen handige zet...
 
@RDN

Goh... dat het uberhaupt al mogelijk is via bluetooth... Nee, duh, tuurlijk snap ik dat je een kist niet kunt overnemen, maar volgens mij zijn de internationale afspraken wel duidelijk genoeg en snappen die vliegers heus wel als ze naar beneden moeten.

Als ik jouw redenatie doortrek -waarbij ik snap dat niemand zit te wachten op een diplomatieke rel- had William dus ook gewoon achter zijn tosti ijzer kunnen blijven zitten en koffie kunnen drinken. Want tja... "Zij zijn groot en wij zijn bang en das niet eerlijk..."

Het waren verder wel leuke opnamen. Maar goed, laat ik de reportage dan verder maar beschouwen als vertier van het kaliber 'videotjes op dumpert of liveleak'.

Fijne avond, ah, de regenboog... Na een paar heftige CB's...

WS
 
Volgens mij is de zaak een beetje anders...

Als ik het goed begrepen heb, vliegen de Bears niet in Nederlands luchtruim. Ze vliegen in international airspace, dat gepatrouilleerd wordt door de NAVO.
Iedereen mag daar vliegen, maar er zijn wel afspraken over hoe dat moet gebeuren. Als iemand zich niet aan die afspraken houdt, wordt die onderschept door het NAVO land dat verantwoordelijk is voor dat deel van het NAVO luchtruim. Vandaar dat de Bears vaak ook worden 'overgegeven', aangezien ze dan naar een stuk luchtruim vliegen waar een ander land verantwoordelijk is voor de patrouille.

Hoewel ze dus niet conform de afspraken handelen, vliegen ze niet in andermans luchtruim. Vandaar dat na onderschepping niet veel gedaan wordt; ze vormen geen bedreiging voor nationale veiligheid en vliegen niet in het luchtruim van een ander land.

Als dit niet klopt, hoor ik het graag natuurlijk.
 
@Phoenix_X: Dit klopt gedeeltelijk. Echter bij de laatste paar intercepties viel het op dat de vliegtuigen IN Deens luchtruim en IN Nederlands luchtruim hebben gevlogen. Het gaat dan echter wel om de gebieden boven zee. (Grappig dat de secure radios nooit werken!)

Denen onderscheppen ze -> Duitsers/Nederlanders nemen het over -> Britten nemen het over en meestal vlak voor/na de Britse grens draaien de vliegtuigen terug.
 
Tja, dan ben ik het wel weer eens met het verhaal dat daar diplomatisch gezien wel eens wat over gezegd mag worden. Misschien gebeurt dat ook wel, maar dat weten wij dan pas als het op Wikileaks komt ;).
 
Leuk om te vernemen dat vlieger William uit KRO's Top Gun Holland de eindstreep heeft gehaald! :airforce:


Hierrrr

Als ik op Hierrrrr klik, word ik netjes naar de homepage van Uitzending Gemist geleid. Duuus hoe heette het programma dan waar je William zag?:confused:
 
Back
Top